Titta på bilderna på Supermarine Channel nedan i bildarkivet.
Medianummer: 002-1123241, Medianummer: 002-1123243, Medianummer: 002-1123244 och Medianummer: 002-1123242
Bilderna sägs var från totalhaveriet för Supermarine Channel på Hårsfjärden. Jag skulle säga att alla bilderna är tagna på Stumholmen i Karlskrona. Sven-Erik har uppdaterat platsen till Stumholmen.
Tänk dig att du på bild 002-1123242 står på östra sidan av hangar 1 på Stumholmen och tittar mot öster där du först ser flygbåten, sedan en annan ö med flera hus på och längst bort t v på bilden ligger ytterligare en ö med ett kruthus. Detta stämmer precis med Stumholmen.
På fotona står angivet 1922-09-22 och haveri på Hårsfjärden. Ett haveri verkar det vara med framkanten på undervingen förstörd. Men det verkar inte vara mer skadat än vad som normalt lagades på den tiden.
Enligt uppgift skall ju det slutliga haveriet skett redan den 1922-05-03
Så frågan är:
När haveriet på bilderna från Stumholmen i Karlskrona skedde?
När skedde det slutliga haveriet och var det skedde det?
Supermarine Channel II
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Supermarine Channel II
Härliga bilder Bengt
Det här är väl mer en fråga för Lennart, men de uppgifter jag har kommer från de s.k. flygplanskort som finns bevarade på
Krigsarkivet i Stockholm. Lennart har givetvis sett dessa också plus mycket annat som jag inte såg.
Jag var där med Leif Fredin som visade mig runt och förklarade hur man gjorde osv, osv.
Tyvärr är korten kladdade på av Nils Kindberg en gång i tiden, så exempelvis Hans Reichenberg skall ha avfärdat dem som "i princip värdelösa"
Det tycker dock inte jag, då det framgick, tyckte i alla fall jag, vad Kindberg lagt till och vad som var original.
Enligt de anteckningar jag gjorde så skall maskinen ha totalhavererat på Hårsfjärden av en Löjtnant (vars namn var oläsligt) den 9 juni 1922
Jag har gjort en anteckning i mina papper att FR 21 säger Fjäderholmarna 22 september 1922. Nu hittar jag inte FR 21 i hastigheten så har inte kunnat kolla om
det stämmer. Datumet stämmer ju med dina foton, men inte platsen. Jag har inga som helst aspekter på platsen, då jag som göteborgare inte direkt har "sprungit
ner" vare sig Karlskronas eller Stockholms skärgårdar.....
Ditt datum 3 maj 1922 har jag inte sett förut. Vad kommer det ifrån?
Hälsningar
Stisse i Göteborg
Det här är väl mer en fråga för Lennart, men de uppgifter jag har kommer från de s.k. flygplanskort som finns bevarade på
Krigsarkivet i Stockholm. Lennart har givetvis sett dessa också plus mycket annat som jag inte såg.
Jag var där med Leif Fredin som visade mig runt och förklarade hur man gjorde osv, osv.
Tyvärr är korten kladdade på av Nils Kindberg en gång i tiden, så exempelvis Hans Reichenberg skall ha avfärdat dem som "i princip värdelösa"
Det tycker dock inte jag, då det framgick, tyckte i alla fall jag, vad Kindberg lagt till och vad som var original.
Enligt de anteckningar jag gjorde så skall maskinen ha totalhavererat på Hårsfjärden av en Löjtnant (vars namn var oläsligt) den 9 juni 1922
Jag har gjort en anteckning i mina papper att FR 21 säger Fjäderholmarna 22 september 1922. Nu hittar jag inte FR 21 i hastigheten så har inte kunnat kolla om
det stämmer. Datumet stämmer ju med dina foton, men inte platsen. Jag har inga som helst aspekter på platsen, då jag som göteborgare inte direkt har "sprungit
ner" vare sig Karlskronas eller Stockholms skärgårdar.....
Ditt datum 3 maj 1922 har jag inte sett förut. Vad kommer det ifrån?
Hälsningar
Stisse i Göteborg
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Supermarine Channel II
Hej igen
Har tittat på mina anteckningar än en gång
Det sista transfer datumet på kortet är 3 maj 1922 då det åtminstone indikerar att den gick från Torpeddepån i Stockholm ner till Karlskrona.
Uppgift saknas hur länge den blev kvar.
Finns ingen uppgift om att maskinen skulle havererat detta datum.
För mig ser det ut som en sammanblandning av flera uppgifter.
Kan det vara så att det vi ser är ett mindre haveri som då skett 9 juni 1922 och av den orsaken så kanske man hjälpligt reparerade maskinen
och tog den tillbaks till Stockholm (TDS)?
Datum/plats för totalhaveriet stämmer nog. Har svårt att tänka mig att alla som gått igenom krigsarkivet skulle gjort fel där.
Hälsningar
Stisse
Har tittat på mina anteckningar än en gång
Det sista transfer datumet på kortet är 3 maj 1922 då det åtminstone indikerar att den gick från Torpeddepån i Stockholm ner till Karlskrona.
Uppgift saknas hur länge den blev kvar.
Finns ingen uppgift om att maskinen skulle havererat detta datum.
För mig ser det ut som en sammanblandning av flera uppgifter.
Kan det vara så att det vi ser är ett mindre haveri som då skett 9 juni 1922 och av den orsaken så kanske man hjälpligt reparerade maskinen
och tog den tillbaks till Stockholm (TDS)?
Datum/plats för totalhaveriet stämmer nog. Har svårt att tänka mig att alla som gått igenom krigsarkivet skulle gjort fel där.
Hälsningar
Stisse
Re: Supermarine Channel II
Har letat i mina anteckningar från Krigsarkivet:
Fb 46 haveri 22.9.1922
sändes 23.9 och ankom Varvets flygdepå i Stockholm från Hårsfjärden 29.9.1922
föreslås kasseras 6.12.1922
22.12.1922 Kungl Sjöförsvarsdepartementet till KMF: Fb 46 kasseras enl skrivelse 6.12.22
Har tyvärr inte antecknat ev detaljer om haveriet.
Fb 46 haveri 22.9.1922
sändes 23.9 och ankom Varvets flygdepå i Stockholm från Hårsfjärden 29.9.1922
föreslås kasseras 6.12.1922
22.12.1922 Kungl Sjöförsvarsdepartementet till KMF: Fb 46 kasseras enl skrivelse 6.12.22
Har tyvärr inte antecknat ev detaljer om haveriet.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 25 feb 2008, 00:08
Re: Supermarine Channel II
Vår tolkning blir nog som Stig säger det var ett mindre haveri som skedde i juni 1922 vid Stumholmen Karlskrona, se bilderna och den hjälpligt reparerade maskinen
togs tillbaks till Stockholm (TDS)?
Det slutliga haveriet skedde i Stockholm.
togs tillbaks till Stockholm (TDS)?
Det slutliga haveriet skedde i Stockholm.