https://grob-aircraft.com/en/g-120tp.html
Ser nästan ut som en upphottad Sk 61 Bulldog...!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Tror de skrotar Skolnumren och gör denna till "Flygplan 40", följande "Flygplan 39 Gripen". Håller dock med om att den borde heta Sk 62.eralehm skrev:SK 40? Ingen känsla för traditioner: SK 62 borde det heta!
Och ett inköp av bara sju stycken?
/Leif H
Jo, men är två plan, 60 och 61, verkligen en tradition? Innan dessa fanns ju Sk 50 och innan dess Sk 25.Sven-Erik Jönsson skrev:Jag uppfattar att det nya flygplanet inte är något stridsflygplan utan ett skolflygplan. De senaste skolflygplanen har haft den militära typbeteckningen SK 60 (Saab 105) och SK 61 (Bulldog). SK = skolflygplan. Därav borde detta nya skolflygplan blivit SK 62 om man följt den gamla traditionen.
/Sven-Erik
Sk 25 tillhörde den ursprungliga flygplansnummerserien (dvs fpl 25) men då man inte ville använda dessa nummer på skolflygplan ändrades detta så skolflygplan fick en egen nummerserie. Därav fick nästa skolflygplan numret 16 (Sk 16), följandes Sk 15 som togs i bruk 1939. Dock valde man att namnge nästa skolflygplan, Saab Safir, numret Sk 50. Troligen var detta ett förslag från Saab (se nedan). Efter detta skulle Sk 51 komma, dvs Saab 105, men Saab bad FV ändra detta till Sk 60 vartefter man skippade numren 52-59. Sedan kom Sk 61 bulldog vilken togs ur tjänst innan Sk 60. Därav borde nästa skolflygplan heta Sk 62.Stellan skrev:Jo, men är två plan, 60 och 61, verkligen en tradition? Innan dessa fanns ju Sk 50 och innan dess Sk 25.Sven-Erik Jönsson skrev:Jag uppfattar att det nya flygplanet inte är något stridsflygplan utan ett skolflygplan. De senaste skolflygplanen har haft den militära typbeteckningen SK 60 (Saab 105) och SK 61 (Bulldog). SK = skolflygplan. Därav borde detta nya skolflygplan blivit SK 62 om man följt den gamla traditionen.
/Sven-Erik
Min fundering på ett eventuellt framtida stridsflygplan kommer sig av att 30-serien liksom tar slut i och med 39, om man nu inte vill skaka liv i något nummer som ej blivit nyttjat annat än på pappret. Så hur ser traditionen ut i detta fall med den logiken?