En minst sagt annorlunda Caproni!!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej flygvänner,
Delvis svensk flyghistoria om man ser till namnet Caproni!
En minst sagt udda maskin:-)
Motorservicen borde vara lätt om inte annat.
https://youtu.be/mQ0ZQesixms

Allt gott i Corona tider tillönskas!

Hans O.Sandström
SFF-F
Lennart Bergqvist
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Lennart Bergqvist »

Hej Hans !

Vilken SUPERTUNNA !!!

Tack för att du hittade länken !

Hälsningar
Lennart
:D
LBQ
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Lennart,
Fanns en hel del om detta luftfartyg att studera på Youtube! Håller med , vilken tunna:-)
Hans

[ Post made via iPhone ] Bild
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9948
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

:D :D :D
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Lars Sundin »

Ytterligare en besynnerlig Capronimaskin var "Caproni-Campini" https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Campini_N.1

Man kan med litet fantasi se den som besläktad med Caproni-Stipa; en propeller är under vissa förhållanden effektivare om den omgärdas av en "mantel" (jfr ducted fan) som Luigi Stipa ville visa med sin "tunna", men Secondo Campini satte därtill en efterbrännkammare bakom "fläkten/kompressorn" i sin skapelse. (Även i Sovjet användes detta; https://en.wikipedia.org/wiki/Motorjet )

Här flyger Campinin! Lika dimmigt 1940 som när Stipan flög 1933! https://www.youtube.com/watch?v=-FUljgE9bCs

Kanske italiensk flygteknik ibland anses mindre lyckad men Saab i Linköping hade inte kunnat få fram sina Tunnor i tid om man inte importerat mängder av italienska arbetare med vana att bygga helmetallplan! Enlig vad som berättades vid Tunnans 70-årsjubileum. För att citera Ulf Delbro på SFF:s hemsida: "Saabs företagsledning lyckades, trots ett starkt initialt motstånd från verkstadsklubben få accept för att rekrytera 100 mycket skickliga yrkesarbetare från Italien. Men, nu visade det sig att det blev ett stort problem att ordna bostäder. En provisorisk lösning blev att arbetarna inkvarterades i nybyggda baracker, som fortfarande är kända på Saab som italienbarackerna. Det fanns skeptiker men integrationen av de mycket yrkesskickliga italienska arbetarna gick bra och Saab fick så småningom tillstånd att införa ytterligare 300 yrkesarbetare från Italien och från Västtyskland."
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Hans O. Sandström »

Kul och intressant Lars !
Cari saluti da Hans!

[ Post made via iPhone ] Bild
Hans Krensler
Inlägg: 351
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Hans Krensler »

Apropå Caproni...Italien har ju öppnat nu, och så passade jag på att besöka det mycket trevliga Caproni-museet i Trento. Ligger i Sydtirol, och har några tidiga Caproni utställda i en stor hangarlokal. Ässet is samlingen är ändock en annan maskin, en original Savoia-Marchetti S.M.79 "Sparviero", senast tillhörig det libanesiska flygvapnet...
IMG_1808.jpeg
IMG_1812.jpeg
I förgrunden ser vi en något ramponerad Macchi MC.200 "Saetta"

Hans k
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!

Inlägg av Lars Sundin »

Caproni-namnet förekommer även i norsk flyghistoria, både civil och militär. Militären var inte nöjda med planet, och skulle få en en nyare version från Caproni, men så kom i april 1940 den tyska ockupationen. Eller hur det nu var. Det hela kan säkert redas ut av någon norsk forumläsare, här är i alla fall en Caproni man höll på att renovera i Norge (Sola) häromåret.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Fi ... 44294).jpg (se till att ").jpg" kommer med i adressen)
https://i0.wp.com/www.aviationmuseum.eu ... .jpg?ssl=1
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"