En minst sagt annorlunda Caproni!!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
En minst sagt annorlunda Caproni!!
Hej flygvänner,
Delvis svensk flyghistoria om man ser till namnet Caproni!
En minst sagt udda maskin:-)
Motorservicen borde vara lätt om inte annat.
https://youtu.be/mQ0ZQesixms
Allt gott i Corona tider tillönskas!
Hans O.Sandström
SFF-F
Delvis svensk flyghistoria om man ser till namnet Caproni!
En minst sagt udda maskin:-)
Motorservicen borde vara lätt om inte annat.
https://youtu.be/mQ0ZQesixms
Allt gott i Corona tider tillönskas!
Hans O.Sandström
SFF-F
-
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
- Ort: Kungsbacka
Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!
Hej Hans !
Vilken SUPERTUNNA !!!
Tack för att du hittade länken !
Hälsningar
Lennart
Vilken SUPERTUNNA !!!
Tack för att du hittade länken !
Hälsningar
Lennart
LBQ
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!
Hej Lennart,
Fanns en hel del om detta luftfartyg att studera på Youtube! Håller med , vilken tunna:-)
Hans
[ Post made via iPhone ]
Fanns en hel del om detta luftfartyg att studera på Youtube! Håller med , vilken tunna:-)
Hans
[ Post made via iPhone ]
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!
Ytterligare en besynnerlig Capronimaskin var "Caproni-Campini" https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Campini_N.1
Man kan med litet fantasi se den som besläktad med Caproni-Stipa; en propeller är under vissa förhållanden effektivare om den omgärdas av en "mantel" (jfr ducted fan) som Luigi Stipa ville visa med sin "tunna", men Secondo Campini satte därtill en efterbrännkammare bakom "fläkten/kompressorn" i sin skapelse. (Även i Sovjet användes detta; https://en.wikipedia.org/wiki/Motorjet )
Här flyger Campinin! Lika dimmigt 1940 som när Stipan flög 1933! https://www.youtube.com/watch?v=-FUljgE9bCs
Kanske italiensk flygteknik ibland anses mindre lyckad men Saab i Linköping hade inte kunnat få fram sina Tunnor i tid om man inte importerat mängder av italienska arbetare med vana att bygga helmetallplan! Enlig vad som berättades vid Tunnans 70-årsjubileum. För att citera Ulf Delbro på SFF:s hemsida: "Saabs företagsledning lyckades, trots ett starkt initialt motstånd från verkstadsklubben få accept för att rekrytera 100 mycket skickliga yrkesarbetare från Italien. Men, nu visade det sig att det blev ett stort problem att ordna bostäder. En provisorisk lösning blev att arbetarna inkvarterades i nybyggda baracker, som fortfarande är kända på Saab som italienbarackerna. Det fanns skeptiker men integrationen av de mycket yrkesskickliga italienska arbetarna gick bra och Saab fick så småningom tillstånd att införa ytterligare 300 yrkesarbetare från Italien och från Västtyskland."
Man kan med litet fantasi se den som besläktad med Caproni-Stipa; en propeller är under vissa förhållanden effektivare om den omgärdas av en "mantel" (jfr ducted fan) som Luigi Stipa ville visa med sin "tunna", men Secondo Campini satte därtill en efterbrännkammare bakom "fläkten/kompressorn" i sin skapelse. (Även i Sovjet användes detta; https://en.wikipedia.org/wiki/Motorjet )
Här flyger Campinin! Lika dimmigt 1940 som när Stipan flög 1933! https://www.youtube.com/watch?v=-FUljgE9bCs
Kanske italiensk flygteknik ibland anses mindre lyckad men Saab i Linköping hade inte kunnat få fram sina Tunnor i tid om man inte importerat mängder av italienska arbetare med vana att bygga helmetallplan! Enlig vad som berättades vid Tunnans 70-årsjubileum. För att citera Ulf Delbro på SFF:s hemsida: "Saabs företagsledning lyckades, trots ett starkt initialt motstånd från verkstadsklubben få accept för att rekrytera 100 mycket skickliga yrkesarbetare från Italien. Men, nu visade det sig att det blev ett stort problem att ordna bostäder. En provisorisk lösning blev att arbetarna inkvarterades i nybyggda baracker, som fortfarande är kända på Saab som italienbarackerna. Det fanns skeptiker men integrationen av de mycket yrkesskickliga italienska arbetarna gick bra och Saab fick så småningom tillstånd att införa ytterligare 300 yrkesarbetare från Italien och från Västtyskland."
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!
Kul och intressant Lars !
Cari saluti da Hans!
[ Post made via iPhone ]
Cari saluti da Hans!
[ Post made via iPhone ]
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!
Apropå Caproni...Italien har ju öppnat nu, och så passade jag på att besöka det mycket trevliga Caproni-museet i Trento. Ligger i Sydtirol, och har några tidiga Caproni utställda i en stor hangarlokal. Ässet is samlingen är ändock en annan maskin, en original Savoia-Marchetti S.M.79 "Sparviero", senast tillhörig det libanesiska flygvapnet...
I förgrunden ser vi en något ramponerad Macchi MC.200 "Saetta"
Hans k
I förgrunden ser vi en något ramponerad Macchi MC.200 "Saetta"
Hans k
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: En minst sagt annorlunda Caproni!!
Caproni-namnet förekommer även i norsk flyghistoria, både civil och militär. Militären var inte nöjda med planet, och skulle få en en nyare version från Caproni, men så kom i april 1940 den tyska ockupationen. Eller hur det nu var. Det hela kan säkert redas ut av någon norsk forumläsare, här är i alla fall en Caproni man höll på att renovera i Norge (Sola) häromåret.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Fi ... 44294).jpg (se till att ").jpg" kommer med i adressen)
https://i0.wp.com/www.aviationmuseum.eu ... .jpg?ssl=1
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Fi ... 44294).jpg (se till att ").jpg" kommer med i adressen)
https://i0.wp.com/www.aviationmuseum.eu ... .jpg?ssl=1