Tillbud med J 35F ur F 3 vid reservvägbas Tokebo 1970
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Tillbud med J 35F ur F 3 vid reservvägbas Tokebo 1970
Under avsnittet ”Reservvägbaserna” på sida 83 i FR ”Svenska flygbaser” står följande att läsa:
”1970 inträffade ett allvarligt tillbud vid Tokebo (reservvägbas ca 8,5 km nordväst om Orrefors, Emils anm) med en J 35F ur F 3. Föraren, en kurskamrat till kapitelförfattaren, klarade sig helskinnad och flygplanet fick sedvanliga skador efter en hård sättning. Tillbudet medförde krav på förbättrad säkerhet för flygning på reservvägbas. Normen för reservvägbaser ändrades så att stråkbredden utökades, kraven på hinderfrihet höjdes och stråkytorna måste planas ut. Diken, anslutande vägbanker, stenmurar, med mera, måste åtgärdas för att förbättra stråkytorna ut till 31 meter från banmitt, mot tidigare 21 meter.”
Av texten får jag uppfattningen av att hårda landningar var vanligt och någorlunda ”accepterat” eller förväntat vid övningar på reservvägbas. Och med tanke på de åtgärder som vidtogs efter detta tillbud känns det som att det allvarliga tillbudet inte var den hårda sättningen i sig, utan något som hände före eller efter sättningen. Avåkning, genomsjunkning p.g.a undanmanöver från hinder, eller liknande.
Finns det någon här som har mer att berätta om det aktuella tillbudet?
”1970 inträffade ett allvarligt tillbud vid Tokebo (reservvägbas ca 8,5 km nordväst om Orrefors, Emils anm) med en J 35F ur F 3. Föraren, en kurskamrat till kapitelförfattaren, klarade sig helskinnad och flygplanet fick sedvanliga skador efter en hård sättning. Tillbudet medförde krav på förbättrad säkerhet för flygning på reservvägbas. Normen för reservvägbaser ändrades så att stråkbredden utökades, kraven på hinderfrihet höjdes och stråkytorna måste planas ut. Diken, anslutande vägbanker, stenmurar, med mera, måste åtgärdas för att förbättra stråkytorna ut till 31 meter från banmitt, mot tidigare 21 meter.”
Av texten får jag uppfattningen av att hårda landningar var vanligt och någorlunda ”accepterat” eller förväntat vid övningar på reservvägbas. Och med tanke på de åtgärder som vidtogs efter detta tillbud känns det som att det allvarliga tillbudet inte var den hårda sättningen i sig, utan något som hände före eller efter sättningen. Avåkning, genomsjunkning p.g.a undanmanöver från hinder, eller liknande.
Finns det någon här som har mer att berätta om det aktuella tillbudet?
Senast redigerad av Emil Lindberg den 28 dec 2008, 21:07, redigerad totalt 1 gång.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Tokebo har redan utpekats i tråden "Svenska vägbaser och reservvägbaser". Men här följer en länk. Om du zoomar ut kan du lokalisera var i Småland den låg.Bengt Ekbladh skrev: Är det efter väg 34 norr om Hultsfred?
Reservvägbas S 11 Tokebo
Senast redigerad av Emil Lindberg den 29 dec 2008, 12:31, redigerad totalt 1 gång.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Du har helt rätt. Det ska vara ca 8,5 km nordväst om Orrefors. Ibland är det väldigt mycket vägnummer, ortsnamn, fält-nr, m.m. inblandat när man ska luska om flygbaser. Jag ändrar ovan!Bengt Ekbladh skrev:Tokebo (reservvägbas ca 8,5 mil nordost om Orrefors, Emils anm)
Var din ”riktning”!
Detta är väl ca. 6 km nv Orrefors?
Efter väg 31?
Bengt
Nu ber jag läsarna av denna tråd inrikta sig på själva tillbudet, och inte reservvägbasens geografiska placering.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
Oavsett vad nu Emil tycker om geografiska orter vill jag i alla fall tycka till om resonemanget Tokebo.
Det som Emil hänvisar till "Reservvägbas S11 Tokebo", skulle jag vilja kalla Målerås. Den basen ligger på Väg 31 mellan Orrefors och Målerås.
Tokebo skulle jag vilja placera på väg 125 mellan Läckeby och Grönskåra.
Där finns också en ort benämnd Bäckebo i närheten.
Själva tillbudet känner jag inte till, det var långt efter min tid på F12.
Bam
Det som Emil hänvisar till "Reservvägbas S11 Tokebo", skulle jag vilja kalla Målerås. Den basen ligger på Väg 31 mellan Orrefors och Målerås.
Tokebo skulle jag vilja placera på väg 125 mellan Läckeby och Grönskåra.
Där finns också en ort benämnd Bäckebo i närheten.
Själva tillbudet känner jag inte till, det var långt efter min tid på F12.
Bam
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Det här var lurigt!!! I närheten av båda dessa "flygrakor" ligger små samhällen som heter Tokebo. Se länkarna nedan. Jag har nu ändrat utpekningen enligt ditt inlägg. Stämmer det?Guy Abrahamsson skrev:Oavsett vad nu Emil tycker om geografiska orter vill jag i alla fall tycka till om resonemanget Tokebo.
Det som Emil hänvisar till "Reservvägbas S11 Tokebo", skulle jag vilja kalla Målerås. Den basen ligger på Väg 31 mellan Orrefors och Målerås.
Tokebo skulle jag vilja placera på väg 125 mellan Läckeby och Grönskåra.
Där finns också en ort benämnd Bäckebo i närheten.
Själva tillbudet känner jag inte till, det var långt efter min tid på F12.
Bam
Dessutom har du i och med detta hjälpt mig att lokalisera ytterligare en reservvägbas!
Reservvägbas S 11 Tokebo?
Reservvägbas Målerås?
Tack för hjälpen!
Tänk om fler kunde dela med sig av vad de vet. Var olika flygbaser och flygrakor ligger borde vara relativt känt bland sveriges flygintresserade. Trots detta är antalet personer som deltar i dessa flygbas-trådar relativt få, vilket är synd!
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
- Ort: Genarp
Tokebo/Nickebo
Hej Emil!
Kan inte ge dig ett svar på tillbudsfrågan, men Tokebo känner jag väl till, det är så att säga mina hemtrakter!
I anslutning till banan (mycket riktigt del av väg 125) ligger ett skyttecenter där jag lagt mången timmar på lerduvebanorna.
Sträckan kallas Tokeborakan allternativt Nickeborakan i "folkmun" däruppe och nuförtiden är det inte snabba flygplan utan snarare snabba mc och bilar som "leker" på den...
Kommer inte ihåg på rak arm hur många uppställningsplatser som finns kvar, men ett par stycken kan urskiljas när man kör förbi dem.
Kan ha riktigt fel men har för mig att sträckan var avstängd för övning när jag var ganska liten (någon gång i mitten på 80-talet) och att farsan tog mig med för att titta. Kommer dock inte ihåg om det var några fpl där då eller bara sådanandäringa militärer . Det finns ju ganska gott om stripar och baser runt omkring...
Nåväl kanske gav det något..
Gott nytt år på dig LIE och till alla andra på SFF!
Mvh
GLE
Kan inte ge dig ett svar på tillbudsfrågan, men Tokebo känner jag väl till, det är så att säga mina hemtrakter!
I anslutning till banan (mycket riktigt del av väg 125) ligger ett skyttecenter där jag lagt mången timmar på lerduvebanorna.
Sträckan kallas Tokeborakan allternativt Nickeborakan i "folkmun" däruppe och nuförtiden är det inte snabba flygplan utan snarare snabba mc och bilar som "leker" på den...
Kommer inte ihåg på rak arm hur många uppställningsplatser som finns kvar, men ett par stycken kan urskiljas när man kör förbi dem.
Kan ha riktigt fel men har för mig att sträckan var avstängd för övning när jag var ganska liten (någon gång i mitten på 80-talet) och att farsan tog mig med för att titta. Kommer dock inte ihåg om det var några fpl där då eller bara sådanandäringa militärer . Det finns ju ganska gott om stripar och baser runt omkring...
Nåväl kanske gav det något..
Gott nytt år på dig LIE och till alla andra på SFF!
Mvh
GLE
Michael Gleffe
Ronneby
Ronneby
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Tokebo/Nickebo
Då har du ju "bear check" (björnkoll) på denna "flygraka"! Och då kan vi nog med ganska stor säkerhet säga att min utpekningar av reservvägbas Tokebo numera stämmer.Gleffe skrev:Hej Emil!
Kan inte ge dig ett svar på tillbudsfrågan, men Tokebo känner jag väl till, det är så att säga mina hemtrakter!
I anslutning till banan (mycket riktigt del av väg 125) ligger ett skyttecenter där jag lagt mången timmar på lerduvebanorna.
Sträckan kallas Tokeborakan allternativt Nickeborakan i "folkmun" däruppe och nuförtiden är det inte snabba flygplan utan snarare snabba mc och bilar som "leker" på den...
Kommer inte ihåg på rak arm hur många uppställningsplatser som finns kvar, men ett par stycken kan urskiljas när man kör förbi dem.
Kan ha riktigt fel :shock: men har för mig att sträckan var avstängd för övning när jag var ganska liten (någon gång i mitten på 80-talet) och att farsan tog mig med för att titta. Kommer dock inte ihåg om det var några fpl där då eller bara sådanandäringa militärer ;-) . Det finns ju ganska gott om stripar och baser runt omkring...
Nåväl kanske gav det något.. :roll:
Gott nytt år på dig LIE och till alla andra på SFF!
Mvh
GLE
Om du har info om några andra flygrakor i de småländska skogarna får du hemskt gärna bidra med info om dessa! I tråden "Svenska vägbaser och reservvägbaser". Ibland är det ett mindre h-vete att lokalisera dem på kartan.
Denna inbjudan gäller naturligtvis alla andra på SFF forum!
Gott nytt! Vi syns nästa år!