Bevara bana!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Bevara bana!
Trafikflyghistoria ingår i det större begrepper transportteknikhistoria, som också omfattar bl a vårt järnvägsarv, utöver bilar, bussar, fartyg m m. Det finns ofta beröringspunkter mellan trafikslagen.
Många flyghistoriker är också intresserade av järnvägshistoria. SFF och Svenska Järnvägsklubben har flera gemensamma medlemmar.
Skälet till detta inlägg är att Sveriges äldsta bevarade smalspår hotas att rivas upp och kulturarvet att ödeläggas för att bl a ge plats för bebyggelse. Det handlar om Wadstena - Fogelsta Järnväg. Vadstena kommun har med kort varsel sagt upp avtalet med den museiförening som f n sköter driften och underhållet av banan. I en sista ansträngning att bevara och utveckla stationsområdet och järnvägen i Vadstena har det bildats en ekonomisk förening - Vadstena Järnväg - med syfte att få till stånd ett långsiktigt avtal med kommunen.
Men för att detta skall lyckas behövs både engagemang och pengar! Gå in på www.vadstenajarnvag.se för att läsa mera, men framförallt se vad du kan göra för att hjälpa till att bevara detta teknikhistoriska arv!
Många flyghistoriker är också intresserade av järnvägshistoria. SFF och Svenska Järnvägsklubben har flera gemensamma medlemmar.
Skälet till detta inlägg är att Sveriges äldsta bevarade smalspår hotas att rivas upp och kulturarvet att ödeläggas för att bl a ge plats för bebyggelse. Det handlar om Wadstena - Fogelsta Järnväg. Vadstena kommun har med kort varsel sagt upp avtalet med den museiförening som f n sköter driften och underhållet av banan. I en sista ansträngning att bevara och utveckla stationsområdet och järnvägen i Vadstena har det bildats en ekonomisk förening - Vadstena Järnväg - med syfte att få till stånd ett långsiktigt avtal med kommunen.
Men för att detta skall lyckas behövs både engagemang och pengar! Gå in på www.vadstenajarnvag.se för att läsa mera, men framförallt se vad du kan göra för att hjälpa till att bevara detta teknikhistoriska arv!
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
- Ort: Borås
Jaha du Lennart!
Detta ser ut att vara ett nödrop i elfte timman bokstavligt talat! Kontraktet med Vadstena kommun löper ju ut idag!
Man kan ju undra varför detta inte tagits upp litet tidigare i t.ex. Allt om Hobby som ju är en tidskrift som spänner över ett jätteområde.
Jag har iallafall tecknat mig för några andelar även om järnvägar i dess moderna form är tämligen ointressant. Av sättet att teckna sig för andelar - nja , faktiskt ansöker man om att få köpa andelar - ser jag att man inte drar sig för en massa extraarbete!
I teknikhistoriskt perspektiv är det dock många tekniska innovationer som sporrats fram i och med järnvägen och ett idiotiskt patenträttsligt system (jag tänker givetvis på James Watt som blockerade ångmaskinens utveckling genom att få patent på vevaxeln!!!!).
Javisst - jag var en gång i tidigt sjuttiotal helsåld på ångmaskiner, och jag kände en stark rörelse är jag för några år sedan hade en hel gråkulen söndag för mig själv i Manchester och såg vilken sprudlande aktivitet det var i deras industrimuseums "lokavdelning". Det formligen myllrade av frivilliga entusiaster som putsade och renoverade. Litet av detta har jag sett i Aeroseum att en relativt liten men hängiven skara lägger hela sin själ i att bevara gamla grejer - men vad jag sett i Manchester var mer som folkrörelse eller ett sätt för många att stå ut med taskigt kneg för att få "blomma upp" varje söndag.
Hur är detta i Vadstena? Jag har aldrig hört talas om denna smalspårsbana...
Jag önskar alla ett GOTT NYTT ÅR // Ingvar
Detta ser ut att vara ett nödrop i elfte timman bokstavligt talat! Kontraktet med Vadstena kommun löper ju ut idag!
Man kan ju undra varför detta inte tagits upp litet tidigare i t.ex. Allt om Hobby som ju är en tidskrift som spänner över ett jätteområde.
Jag har iallafall tecknat mig för några andelar även om järnvägar i dess moderna form är tämligen ointressant. Av sättet att teckna sig för andelar - nja , faktiskt ansöker man om att få köpa andelar - ser jag att man inte drar sig för en massa extraarbete!
I teknikhistoriskt perspektiv är det dock många tekniska innovationer som sporrats fram i och med järnvägen och ett idiotiskt patenträttsligt system (jag tänker givetvis på James Watt som blockerade ångmaskinens utveckling genom att få patent på vevaxeln!!!!).
Javisst - jag var en gång i tidigt sjuttiotal helsåld på ångmaskiner, och jag kände en stark rörelse är jag för några år sedan hade en hel gråkulen söndag för mig själv i Manchester och såg vilken sprudlande aktivitet det var i deras industrimuseums "lokavdelning". Det formligen myllrade av frivilliga entusiaster som putsade och renoverade. Litet av detta har jag sett i Aeroseum att en relativt liten men hängiven skara lägger hela sin själ i att bevara gamla grejer - men vad jag sett i Manchester var mer som folkrörelse eller ett sätt för många att stå ut med taskigt kneg för att få "blomma upp" varje söndag.
Hur är detta i Vadstena? Jag har aldrig hört talas om denna smalspårsbana...
Jag önskar alla ett GOTT NYTT ÅR // Ingvar
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
På http://www.wfj.se/ kan du läsa om denna smalspårsbana och dess historia (Fogelsta station var pampig!). Annars var Västergötland smalspårslandskapet par préférence.Ingvar L. Nilsson skrev: ...
...
Hur är detta i Vadstena? Jag har aldrig hört talas om denna smalspårsbana...
Jag önskar alla ett GOTT NYTT ÅR // Ingvar
En av de vägbaser som varit på tapeten (Revingehed e d) utnyttjar en väg som är anlagd på en gammal smalspårssträckning läste jag om jag minns rätt.
Vet man om var de gamla järnvägarna gick (gamla kartor) kan man ibland hitta stationsbyggnaden, ombyggd till bostadshus eller något annat, men man kan ana att det haft med järnvägen att göra. Som här, där det faktiskt är mer än en aning.
Visby och Askersund är andra exempel jag sett (och faktiskt även Vadstena) och ett annat syns längst ned på sidan http://hem.bredband.net/b120539/Martin%20skoog.htm. Den skylt "Deglundsbäcken" B 17-besättningen inte kunde avläsa var rätt stor berättade husägaren; den fanns visst nu på ett museum. Så jag kunde inte plåta av den.
Lars S
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:11
Järnvägarna runt Revinge var alla normalspåriga. Skåne var en rik provins och hade råd att bygga "breda" banor, så enda smalspåriga järnvägen för allmän trafik var den från Kristianstad mot Karlskrona och den breddades ju också så småningom.
En "flygraka" som däremot byggdes på en f.d. smalspårig banvall är den mellan Klockrike och Älvan på vägen (Linköping-) Klockrike - Fornåsa - Motala. Om den någonsin använt för flygning vet jag inte. Den har alltid gett ett primitivt intryck så den har kanske bara varit något slags yttersta reserv.
En "flygraka" som däremot byggdes på en f.d. smalspårig banvall är den mellan Klockrike och Älvan på vägen (Linköping-) Klockrike - Fornåsa - Motala. Om den någonsin använt för flygning vet jag inte. Den har alltid gett ett primitivt intryck så den har kanske bara varit något slags yttersta reserv.
- Hans E Fredbäck
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
TACK LENNART! Klokt initiativt! Bra start på det nya året!
Bäste Lennart!
Du har verkligen förmågan till lateralt seende och tänkande, förutom att "se upp".
Jag befinner mig just nu på mitt "gods Skogshöjden" i Kinda kommun (Kättilstad). Strålande vinterväder. Ett rådjurskid var nyss två meter från mitt "skrivarfönster".
Tittade i den vanligtvis tomma sommarbrevlådan och fann ett glädjande jul-nyårskort från FBH/Väst (MiSt-Mikael Stockman)med texten:
"Boken den blev jättebra,
Hurra, Hurra, Hurra, Hurra"
Sådant värmer!
Av alla fina medarbetare i FBH-projektet , intar FBH/Väst -gänget en speciell ställning. Deras framgångsrika "koncept" kan utgöra grunden för fortsatt arbete i "nya" FBH-gruppen.
Lennart! Du är väl född här i Kisatrakten om jag minns rätt?
Åter till saken!
Jag instämmer helt med Ditt förslag till aktivt närmande och framtida samverkan mellan de transporthistoriska föreningarna. Till lands, till havs/sjöss och i luften.
Varför har Fredbäck hamnat här i Rimforsa? Jo, jag arbetade under mina första 10 år efter KTH på Statens väg- och transporforskningsinstitut (VTI) här i Linköping.
Jag tror att det var i november 2004, som Du Lennart, jag och Sven Scheiderberg hade det första samtalet kring ett blivande FBH-projekt.
Nu har vi från årsskiftet en Transportstyrelse i SVERIGE, med en samlad säkerhetsinspektion mm. (GD är en kurskompis från KTH)
Att bilda en "samarbetsorganisation" för transporthistorisk forskning är en lysande idé! SFF är en stark och välskött organisation som i kraft av detta torde ha "mandat" att initiera en "Samarbetsorganisationen för Transporthistorisk Forskning i Sverige" .
GOTT NYTT FLYGHISTORISKT ÅR!
Hans-Erik
Du har verkligen förmågan till lateralt seende och tänkande, förutom att "se upp".
Jag befinner mig just nu på mitt "gods Skogshöjden" i Kinda kommun (Kättilstad). Strålande vinterväder. Ett rådjurskid var nyss två meter från mitt "skrivarfönster".
Tittade i den vanligtvis tomma sommarbrevlådan och fann ett glädjande jul-nyårskort från FBH/Väst (MiSt-Mikael Stockman)med texten:
"Boken den blev jättebra,
Hurra, Hurra, Hurra, Hurra"
Sådant värmer!
Av alla fina medarbetare i FBH-projektet , intar FBH/Väst -gänget en speciell ställning. Deras framgångsrika "koncept" kan utgöra grunden för fortsatt arbete i "nya" FBH-gruppen.
Lennart! Du är väl född här i Kisatrakten om jag minns rätt?
Åter till saken!
Jag instämmer helt med Ditt förslag till aktivt närmande och framtida samverkan mellan de transporthistoriska föreningarna. Till lands, till havs/sjöss och i luften.
Varför har Fredbäck hamnat här i Rimforsa? Jo, jag arbetade under mina första 10 år efter KTH på Statens väg- och transporforskningsinstitut (VTI) här i Linköping.
Jag tror att det var i november 2004, som Du Lennart, jag och Sven Scheiderberg hade det första samtalet kring ett blivande FBH-projekt.
Nu har vi från årsskiftet en Transportstyrelse i SVERIGE, med en samlad säkerhetsinspektion mm. (GD är en kurskompis från KTH)
Att bilda en "samarbetsorganisation" för transporthistorisk forskning är en lysande idé! SFF är en stark och välskött organisation som i kraft av detta torde ha "mandat" att initiera en "Samarbetsorganisationen för Transporthistorisk Forskning i Sverige" .
GOTT NYTT FLYGHISTORISKT ÅR!
Hans-Erik
FBH-gruppen
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 01 jan 2009, 22:50
- Ort: Borlänge
- Kontakt:
Samverkan mellan transporthistoriska föreningar
Hejsan och god fortsättning!
Jag heter Anne-Marie Olovsdotter och är sekreterare i Järnvägshistoriska Riksförbundet (JHRF).
JHRF är medlem i Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd – ArbetSam. Genom ArbetSam har vi bildat en samverkansgrupp där även Museibanornas Riksorganisation (MRO), Sveriges Segelfartygsförening (SSF), Sveriges Ångbåtsförening, (SÅF) samt Arbetets museum ingår. Som ni ser saknar vi deltagare från flygdelen av transporthistorien...
Syftet med vår samverkansgrupp är bland annat att göra vår och våra medlemmars verksamheter synliga och tillvarata våra och deras intressen. Detta arbete bedrivs bland myndigheter, beslutsfattare både lokalt, på riksnivå samt inom EU genom lobbyarbete och remissvar och så vidare.
I dagens verklighet med implementering av EG-direktiv och annat är det viktigt att våra myndigheter ser hur de "nya" reglerna påverkar den historiska verksamheten.
Vi har bland annat träffat kulturutskottets ordförande, handläggare från kulturdepartementet och representanter från utredningen.
Är detta intressant kan ni kontakta mig, mejlardress finns på www.jhrf.se eller Torsten Nilsson på Arbetets Museum i Norrköping.
Jag heter Anne-Marie Olovsdotter och är sekreterare i Järnvägshistoriska Riksförbundet (JHRF).
JHRF är medlem i Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd – ArbetSam. Genom ArbetSam har vi bildat en samverkansgrupp där även Museibanornas Riksorganisation (MRO), Sveriges Segelfartygsförening (SSF), Sveriges Ångbåtsförening, (SÅF) samt Arbetets museum ingår. Som ni ser saknar vi deltagare från flygdelen av transporthistorien...
Syftet med vår samverkansgrupp är bland annat att göra vår och våra medlemmars verksamheter synliga och tillvarata våra och deras intressen. Detta arbete bedrivs bland myndigheter, beslutsfattare både lokalt, på riksnivå samt inom EU genom lobbyarbete och remissvar och så vidare.
I dagens verklighet med implementering av EG-direktiv och annat är det viktigt att våra myndigheter ser hur de "nya" reglerna påverkar den historiska verksamheten.
Vi har bland annat träffat kulturutskottets ordförande, handläggare från kulturdepartementet och representanter från utredningen.
Är detta intressant kan ni kontakta mig, mejlardress finns på www.jhrf.se eller Torsten Nilsson på Arbetets Museum i Norrköping.
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Jag føreslår att ni som ær trafikflyghistoriker (Jacobsson, Lakmaker, Sandstrøm m fl) kontaktar mig under hand på kansliet (08-667 71 70) før att se hur vi kan ansluta på detta mycket intressanta projekt och få trafikflygintressena bevakade.
Jag har æven understællt SFF sekreterare frågan før att eventuellt få upp den på styrelsens agenda.
Skriver detta från Norge; dærav konstiga tecken!
Jag har æven understællt SFF sekreterare frågan før att eventuellt få upp den på styrelsens agenda.
Skriver detta från Norge; dærav konstiga tecken!
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
- Ort: Borås
Re: Bevara bana!
Hej!
Ja inte var dom snabba att samla pengar på denna lilla järnväg... jag ansökte om att få köpa några andelar för att stötta verksamheten, och först under den gångna veckan kom ett trevligt brev som berättade att jag beviljats möjligheten att stödja verksamheten genom att köpa 5 andelar.
Jag hade glömt detta totalt - det var ju nästan 4 månader sedan...
Bästa hälsn. Ingvar
Ja inte var dom snabba att samla pengar på denna lilla järnväg... jag ansökte om att få köpa några andelar för att stötta verksamheten, och först under den gångna veckan kom ett trevligt brev som berättade att jag beviljats möjligheten att stödja verksamheten genom att köpa 5 andelar.
Jag hade glömt detta totalt - det var ju nästan 4 månader sedan...
Bästa hälsn. Ingvar