7004 B 5B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
7004 B 5B
7004
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 138
Levererat till F 4 1940-04-15
Märkning 4-4
Godkänt 1940-04-19
Verkstad 1940-07-04. Motorbyte.
Formation 1940-07-16.
Förråd 1940-12-02.
Fpl med motor översänt per järnväg till SAAB/L 1941-01-24 för komplettering av utrustning och motorbyte.
F 4 formation 1941-07-10
Haveri 1941-07-11 vid F 4; märkning ”rött N”
Fpl 7006 kolliderat med på marken stillastående fpl 7004 och 7039 vid utkörning till start
Skador flygplan: Flygkropp: Plåt uppriven på höger sida. Mittvinge: höger sida uppriven. Höger vinge: bakkant uppriven. Fena, sidoroder, stabilisator och höjdroder skadade.
Besättning: Vol 227 Jonsson
Förråd 1941-07-11
Till AB Aerotransport, Bromma 1941-08-04. Haverireparation
F 4 formation 1942-04-15
Höger vingbombställ skadat 1942-07-09 av bogserwire.
Höger vinge från 7028 monterad 1942-07-23.
Haveri 1942-08-17 vid nattlandning bana 8 Bromma, övningens natur: nattflygning. 2.div., märkning 4-röd M
Ground loop vid landning under mörker.
Skador flygplan: Landningsställ kass. Mittsektion kassabel. Höger vinge svårt skadad.
Besättningen: ff offasp Tord Berlin, fsig furir Sven Höglund oskadad
Till AB Aerotransport, Bromma 1942-08-18 för haverireparation
F 4 formation 1943-05-04
F 4 verkstad 1943-06-09 för bl a ändring av bombställ
F 4 formation 1943-07-09
Totalhaveri 1944-02-14 c:a 7 km väster Kälsjärv (15 km norr Morjärv), märkning 4-gul M
Besättningen, ff kadett Erik Agerberg, fsig furir Bengt Erik Aspgren omkom
Kasserat 1944-04-27
Fpl försvann under övningsflygning 1944-02-14, återfanns 1948-12-11
B 5B
Typ: Northrop 8A-1
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer 138
Levererat till F 4 1940-04-15
Märkning 4-4
Godkänt 1940-04-19
Verkstad 1940-07-04. Motorbyte.
Formation 1940-07-16.
Förråd 1940-12-02.
Fpl med motor översänt per järnväg till SAAB/L 1941-01-24 för komplettering av utrustning och motorbyte.
F 4 formation 1941-07-10
Haveri 1941-07-11 vid F 4; märkning ”rött N”
Fpl 7006 kolliderat med på marken stillastående fpl 7004 och 7039 vid utkörning till start
Skador flygplan: Flygkropp: Plåt uppriven på höger sida. Mittvinge: höger sida uppriven. Höger vinge: bakkant uppriven. Fena, sidoroder, stabilisator och höjdroder skadade.
Besättning: Vol 227 Jonsson
Förråd 1941-07-11
Till AB Aerotransport, Bromma 1941-08-04. Haverireparation
F 4 formation 1942-04-15
Höger vingbombställ skadat 1942-07-09 av bogserwire.
Höger vinge från 7028 monterad 1942-07-23.
Haveri 1942-08-17 vid nattlandning bana 8 Bromma, övningens natur: nattflygning. 2.div., märkning 4-röd M
Ground loop vid landning under mörker.
Skador flygplan: Landningsställ kass. Mittsektion kassabel. Höger vinge svårt skadad.
Besättningen: ff offasp Tord Berlin, fsig furir Sven Höglund oskadad
Till AB Aerotransport, Bromma 1942-08-18 för haverireparation
F 4 formation 1943-05-04
F 4 verkstad 1943-06-09 för bl a ändring av bombställ
F 4 formation 1943-07-09
Totalhaveri 1944-02-14 c:a 7 km väster Kälsjärv (15 km norr Morjärv), märkning 4-gul M
Besättningen, ff kadett Erik Agerberg, fsig furir Bengt Erik Aspgren omkom
Kasserat 1944-04-27
Fpl försvann under övningsflygning 1944-02-14, återfanns 1948-12-11
Senast redigerad av Leif Fredin den 08 aug 2015, 22:13, redigerad totalt 1 gång.
Re: B 5B nr 7004
B 5B 7004
>>Fpl försvann under övningsflygning 1944-02-14, återfanns 1948-12-11>>
>>Efter en navigerings flygning Abisko-Gällivare-Morjärv 1944-02-14 rapporterades flygplan, B5
nr 7004 från F4 som saknat. Efterspaningar förblev resultatlösa. Först 1948-12-11 anträffades vraket i skogen med
den omkomna besättningen av en jägare,två mil SV om Överkalix. Det tog således 4 år och ca l0 månader innan det återfanns.
Sverige är ju ett ytmässigt relativt stort land med en hel del ödemarker.
Men ändå, att det kunde ta så lång tid...>>
http://www.ffvk.se/Helapb2008web.pdf
>>Fpl försvann under övningsflygning 1944-02-14, återfanns 1948-12-11>>
>>Efter en navigerings flygning Abisko-Gällivare-Morjärv 1944-02-14 rapporterades flygplan, B5
nr 7004 från F4 som saknat. Efterspaningar förblev resultatlösa. Först 1948-12-11 anträffades vraket i skogen med
den omkomna besättningen av en jägare,två mil SV om Överkalix. Det tog således 4 år och ca l0 månader innan det återfanns.
Sverige är ju ett ytmässigt relativt stort land med en hel del ödemarker.
Men ändå, att det kunde ta så lång tid...>>
http://www.ffvk.se/Helapb2008web.pdf
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: B 5B nr 7004
Vrakresterna hämtades av undertecknad och Bo Lindé c;a 1990 och alla delar är idag på Jämtlands Flyg och Lottamuseum.
C;a 50 % av flygplanet finns kvar idag,både i större och mindre delar.
Mycket har bortforslats från haveriplatsen under årens lopp, innan vi var där och hämtade det som var kvar.
C;a 50 % av flygplanet finns kvar idag,både i större och mindre delar.
Mycket har bortforslats från haveriplatsen under årens lopp, innan vi var där och hämtade det som var kvar.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: B 5B nr 7004
Äntligen har jag hittat bilderna !
Per var nämligen vänlig att ge mej och en kompis en guidad tur på Museét för några år sedan
då var "skrotet" fortfarande utlagt i en av de gamla trähangarerna
Samtliga Foton tagna av Per Matsson
Per var nämligen vänlig att ge mej och en kompis en guidad tur på Museét för några år sedan
då var "skrotet" fortfarande utlagt i en av de gamla trähangarerna
Samtliga Foton tagna av Per Matsson
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
7004 är på väg att återuppstå, kan meddelas.
Och inte bara som vrakdelar.
Sakta men säkert.....ett hästjobb men roligt och fullt av utmaningar.
More is to come!
Och inte bara som vrakdelar.
Sakta men säkert.....ett hästjobb men roligt och fullt av utmaningar.
More is to come!
Senast redigerad av Per Björkqvist den 04 aug 2019, 13:25, redigerad totalt 2 gånger.
Re: 7004 B 5B
7004 B 5B
…
Verkligen TOPPEN!
Ser framemot att kunna "klappa henne på vingen"...
Som sagt Lycka till!
…
Verkligen TOPPEN!
Ser framemot att kunna "klappa henne på vingen"...
Som sagt Lycka till!
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Tack Bengt!
Mer info kommer så småningom här.
Lång väg återstår, minst sagt.
Hands-on, inget man gör vid tangentbordet direkt !
Mer info kommer så småningom här.
Lång väg återstår, minst sagt.
Hands-on, inget man gör vid tangentbordet direkt !
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
När Flyg och lottamuseet öppnar i sommar, så kan man få se, so far, vad som hänt med 7004.
Nästan fyra års fritidspyssel ligger bakom, så se till att ni kan åka dit då.
Och Bengt, då kan du åtminstone få klappa henne på en del av det som är tänkt !
En vinge finns redan, om än rejält skadad efter många år på ett skjutfält, men mer än så blir det.
Nästan fyra års fritidspyssel ligger bakom, så se till att ni kan åka dit då.
Och Bengt, då kan du åtminstone få klappa henne på en del av det som är tänkt !
En vinge finns redan, om än rejält skadad efter många år på ett skjutfält, men mer än så blir det.
Senast redigerad av Per Björkqvist den 26 maj 2021, 21:58, redigerad totalt 1 gång.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Att bygga upp en B 5 igen, har länge varit en dröm för Flyg och Lottamuseet.
Ingen B 5 sparades tyvärr från tiden i Flygvapnet,
Men, 7004 som havererade i Morjärv 1944, var den enda i sitt slag som kunde representera typen, om än i form av bara småbitar.
Flygplanet var fullständigt demolerat, men det mesta av flygplanet fanns ändå kvar på haveriplatsen.
Haveriresterna hämtads ca 1990 och har sedan dess förvarats i Östersund, mer eller mindre orörda.
För fyra år sedan, så bestämde jag mig för att åtminstone försöka börja återuppbygga denna.
Resultatet ser vi här.
Det mesta är nytillverkat, tanken är att bygga en B 5 som på "utsidan" ser ut att vara en B 5.
Så mycket som möjligt återvinns givetvis från vrakdelarna, men insidan är mer bara strukturellt byggt, så att det ska bli stabilt.
Skulle jag ha byggt efter originalritningar, i minsta detalj, så skulle det inte ha sett ut så här pass nu.
Det skulle dessutom kräva en enorm maskinpark, och rent ekonomiskt skulle det ha varit en omöjlighet.
Vissa fabriksnya reservdelar finns, och de används i största möjliga mån.
Men det mesta måste byggas från "scratch".
Jag har byggt detta i mitt garage i Linköping, på fritiden, med begränsade möjligheter givetvis, men resultatet är ändå så mycket B 5 som det kan bli med dessa förutsättningar.
Visst ritningsunderlag finns, och det har varit till stor hjälp.
Och givetvis de vrakdelar som finns kvar, dessa har använts för återanvändning i största möjliga mån, och måttsättning.
Om ni vill stötta detta projekt, som givetvis kostar en hel del, i huvudsak för materialkostnad, så Swischa gärna till 070-3690867 eller BG 5545-9465
Swischnumret står på Torsten Nordqvist, men det är direkt kopplat till Jämtlands flyg och lottamuseum, så inte ni blir fundersamma
M V H Per Björkqvist
Ingen B 5 sparades tyvärr från tiden i Flygvapnet,
Men, 7004 som havererade i Morjärv 1944, var den enda i sitt slag som kunde representera typen, om än i form av bara småbitar.
Flygplanet var fullständigt demolerat, men det mesta av flygplanet fanns ändå kvar på haveriplatsen.
Haveriresterna hämtads ca 1990 och har sedan dess förvarats i Östersund, mer eller mindre orörda.
För fyra år sedan, så bestämde jag mig för att åtminstone försöka börja återuppbygga denna.
Resultatet ser vi här.
Det mesta är nytillverkat, tanken är att bygga en B 5 som på "utsidan" ser ut att vara en B 5.
Så mycket som möjligt återvinns givetvis från vrakdelarna, men insidan är mer bara strukturellt byggt, så att det ska bli stabilt.
Skulle jag ha byggt efter originalritningar, i minsta detalj, så skulle det inte ha sett ut så här pass nu.
Det skulle dessutom kräva en enorm maskinpark, och rent ekonomiskt skulle det ha varit en omöjlighet.
Vissa fabriksnya reservdelar finns, och de används i största möjliga mån.
Men det mesta måste byggas från "scratch".
Jag har byggt detta i mitt garage i Linköping, på fritiden, med begränsade möjligheter givetvis, men resultatet är ändå så mycket B 5 som det kan bli med dessa förutsättningar.
Visst ritningsunderlag finns, och det har varit till stor hjälp.
Och givetvis de vrakdelar som finns kvar, dessa har använts för återanvändning i största möjliga mån, och måttsättning.
Om ni vill stötta detta projekt, som givetvis kostar en hel del, i huvudsak för materialkostnad, så Swischa gärna till 070-3690867 eller BG 5545-9465
Swischnumret står på Torsten Nordqvist, men det är direkt kopplat till Jämtlands flyg och lottamuseum, så inte ni blir fundersamma
M V H Per Björkqvist
Senast redigerad av Per Björkqvist den 05 jun 2020, 16:51, redigerad totalt 1 gång.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Lite framstegsuppdatering i bygget av 7004.
Stabilisatorn är nu i princip färdig, återstår att lägga på en primer och måla olivgrönt och gråblått.
Rodergångjärnen är tillverkade så nästa steg är att börja tillverka höjdrodren.
Stabilisatorn är stor, dryga fem meter i spännvidd och har tagit ca ett år att färdigställa.
Inga originaldelar i denna, men jag har använt en havererad stab-halva för måttsättning mm.
Stabilisatorn är nu i princip färdig, återstår att lägga på en primer och måla olivgrönt och gråblått.
Rodergångjärnen är tillverkade så nästa steg är att börja tillverka höjdrodren.
Stabilisatorn är stor, dryga fem meter i spännvidd och har tagit ca ett år att färdigställa.
Inga originaldelar i denna, men jag har använt en havererad stab-halva för måttsättning mm.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Så där...nu är stabilisatorn färdigmålad och höjdrodren klara för dukning.
Nästa etapp blir fena och sidoroder.
Sakta men säkert växer det hela fram!
Nästa etapp blir fena och sidoroder.
Sakta men säkert växer det hela fram!
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Och fenan är nu "plåtfärdig" med fungerande lanternor.
Nästa steg är sidorodret.
Nästa steg är sidorodret.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Och nu är sidorodret plåtfärdigt, återstår dukning och målning.
Därefter är i princip hela stjärtpartiet färdigt.
Återstår lite jobb med sporrhjulsinstallationen som final, samt tillverkning av trimroder till höjd och sidoroder.
Därefter är i princip hela stjärtpartiet färdigt.
Återstår lite jobb med sporrhjulsinstallationen som final, samt tillverkning av trimroder till höjd och sidoroder.
Re: 7004 B 5B
Hej!
Är det någon här som har bilder på planet då det fortfarande låg på haveriplatsen?
Är det någon här som har bilder på planet då det fortfarande låg på haveriplatsen?
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Nu har bygget framskridit lite till.
Efter en hel del jobb så är instrumentpanelerna klara.
Stjärtpartiet står färdigt och är utställt på Jämtlands flyg och lottamuseum.
Efter en hel del jobb så är instrumentpanelerna klara.
Stjärtpartiet står färdigt och är utställt på Jämtlands flyg och lottamuseum.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: 7004 B 5B
Arbetet forskrider ihärdigt, kom på att jag inte lagt in något här på ett tag.
Men nu är motorn i princip färdig, avgassamlaren är provmonterad med nytillverkade upphängningsbeslag, samt avgasstudsar från cylindrarna är tillverkade.
Motorfundamentet är blästrat och lackat, och samtliga motorkåpor runt detta är klara, så när som på målning.
Därefter ska hela paketet monteras ihop på en vagn, och motorkåporna runt motorn ska tillverkas, dessa är luriga eftersom de är dubbelkrökta.
Träning på att jobba med engelska hjulet pågår, så vi får se hur det förlöper!
Men nu är motorn i princip färdig, avgassamlaren är provmonterad med nytillverkade upphängningsbeslag, samt avgasstudsar från cylindrarna är tillverkade.
Motorfundamentet är blästrat och lackat, och samtliga motorkåpor runt detta är klara, så när som på målning.
Därefter ska hela paketet monteras ihop på en vagn, och motorkåporna runt motorn ska tillverkas, dessa är luriga eftersom de är dubbelkrökta.
Träning på att jobba med engelska hjulet pågår, så vi får se hur det förlöper!