Sverige först med mobil flygplats

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Den utrullbara landningsbanan kommer väl snart,.

Men än så länge torde landningsbana behövas?
Eller VTOL nödvändigt även för Sveriges Air Force INOM o utom Sverige!
(bas-raseringen)

tack för info.
Bengt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Bengt Ekbladh skrev:Den utrullbara landningsbanan kommer väl snart,.

Men än så länge torde landningsbana behövas?
Eller VTOL nödvändigt även för Sveriges Air Force INOM o utom Sverige!
(bas-raseringen)

tack för info.
Bengt
Systemen gör ju att man kan upprätta en flygplats vid lämplig hårdgjord yta som uppfyller krav på bärighet, lutning, längd, inflygningområden, m.m (det är ju självklart mycket som ska uppfyllas). Detta innebär att man borde kunna nyttja f.d reservvägbaser, f.d flygbaser, civilia flygplatser, motorvägar, m.m. om ovanstående kriterier helt eller delvis kan uppfyllas. JAS 39 Gripen kräver inte mycket plats på marken och har väldigt snäv vändradie (de kan, för egen maskin, vända 180 grader inne på de klargöringsplatser som dimensionerades för Viggen!). Så area-kraven på yta som ska tjänstgöra som klargörings-, service-, eller uppställningsplatser är små. Möjligheterna är många!
Tidigare hade man ju dessa system fast installerade vid nästan varenda bas, nu har man ett antal system som man kan flytta runt till en mängd olika baser/flygplatser istället.
Även om våra flygbaser tyvärr läggs ner och förfallare medför dessa system en viss handlingsmöjlighet inom, såväl utanför, Sveriges gränser.
Inom Bas 90 var rörlig klargöring ett vasst begrepp. Nu kanske man kan snacka om rörlig flygbas. Bas R? (R = Rörlig)
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Vi kan ju också se det här som ett tänkbart bidrag inom EU och FN ramen utan att vi för den sakens skull skickar med flygplan. Och då kan Svensk personal få insatserfarenhet om vi tex sköter en EU flygbas i Afrika eller så.

Kanske skulle öva lite med Fransoserna...
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mer att läsa i nya PROTEC

(Gratis tidning)

Adress
Protec
FMV
11588 Stockholm


inklusive 204:e Gripen leveransen

Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Idén med mobila flygfält är inte ny. Redan för drygt 10 år sedan presenterades den i svensk TV: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=5253 ... p?a=525331

Skämt åsido (?) men det som var ett aprilskämt för 10 år sedan är verklighet i dag. Och ibland tvärt om. Som någon sagt "utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg". Och "generaler utkämpar alltid det förra kriget".

Lars S, lättsam ;-)
Bengt Persson
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 aug 2008, 20:19

Inlägg av Bengt Persson »

Emil Lindberg skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Den utrullbara landningsbanan kommer väl snart,.

Men än så länge torde landningsbana behövas?
Eller VTOL nödvändigt även för Sveriges Air Force INOM o utom Sverige!
(bas-raseringen)

tack för info.
Bengt
Systemen gör ju att man kan upprätta en flygplats vid lämplig hårdgjord yta som uppfyller krav på bärighet, lutning, längd, inflygningområden, m.m (det är ju självklart mycket som ska uppfyllas). Detta innebär att man borde kunna nyttja f.d reservvägbaser, f.d flygbaser, civilia flygplatser, motorvägar, m.m. om ovanstående kriterier helt eller delvis kan uppfyllas. JAS 39 Gripen kräver inte mycket plats på marken och har väldigt snäv vändradie (de kan, för egen maskin, vända 180 grader inne på de klargöringsplatser som dimensionerades för Viggen!). Så area-kraven på yta som ska tjänstgöra som klargörings-, service-, eller uppställningsplatser är små. Möjligheterna är många!
Tidigare hade man ju dessa system fast installerade vid nästan varenda bas, nu har man ett antal system som man kan flytta runt till en mängd olika baser/flygplatser istället.
Även om våra flygbaser tyvärr läggs ner och förfallare medför dessa system en viss handlingsmöjlighet inom, såväl utanför, Sveriges gränser.
Inom Bas 90 var rörlig klargöring ett vasst begrepp. Nu kanske man kan snacka om rörlig flygbas. Bas R? (R = Rörlig)
Idén o tanken är ju jättebra!! En naturlig utveckling från Bas90 men är det inte för få system??? Endast 2st är ju inte mycket att komma med!!
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Bengt Persson skrev: Idén o tanken är ju jättebra!! En naturlig utveckling från Bas90 men är det inte för få system??? Endast 2st är ju inte mycket att komma med!!
Missförstå mig inte.

Utan att ha direkt kunskap i ämnet:
Dessa mobila flygbaser är ju främst framtagna för upprättande av flygbas utomlands, därav det lilla antalet. Men det ger ju onekligen Försvarsmakten en möjlighet att upprätta den även inom Sverige. Men om det är anpassat och planerat för detta har jag ingen som helst aning om. Och det är säkerligen belagt med sekretess.
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inlägg av UrbanFredriksson »

Emil Lindberg skrev:Men det ger ju onekligen Försvarsmakten en möjlighet att upprätta den även inom Sverige. Men om det är anpassat och planerat för detta har jag ingen som helst aning om.
Det står uttryckligen i artikeln att det är det de är till för, de internationella applikationerna nämns i en bisats. Står också i anbudsinfodran att det gäller nationellt och internationellt.

Alltså handlar det om basbataljon 08/T. Men visst är det antagligen så att en del av det som ändrades från basbataljon 04 till 08/T bygger på erfarenheter från Kongo.

Antalet? Jämfört med 04 (som kunde betjäna två baser samtidigt, med gemensam ledning) och räckte till en division + lite transportflyg och så, har 08/T tre i stället för två insatskompanier. Lämna kvar en på hemmaflottiljen, eller skicka till en (annan) civil flygplats, kanske, om det handlar om insatsdivisionerna hemma i Sverige? Annars är det tredje mest till för att ge bättre uthållighet.

Passar på att nämna att en stor skillnad gentemot basbataljon 85/BAS 90 är att 04 och 08/T inte bara ska klara av ett två veckor långt krig utan i princip hålla på hur länge som helst. Det var BAS 2000 som var den naturliga utvecklingen av BAS 90
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Är Sverige först med denna idé?
Nja, vi skall nog inte slå oss för bröstet allt för mycket, här är litet historik som kanske tilltalar Emil i egenskap av tekniker:

http://www.royalnavyresearcharchive.org ... /index.htm

Konceptet var kanske rätt men kanske kom det i fel tid?
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inlägg av UrbanFredriksson »

Håkan Olsson skrev:Är Sverige först med denna idé?
Inte mobilt som sådant. USMC har ju också sen länge haft ett koncept där man kan flyga in allt utom landningsbanan. Det nya, som det här kanske är först med, är att man också får en godkänd civil flygplats.
Håkan Olsson

Inlägg av Håkan Olsson »

Det är helt korrekt Urban, jag snubblade över "MONABS" i ett helt annat sammanhang och blev lätt fascinerad av konceptet. Jag tyckte att det kunde höra hemma i denna tråden ur rent historiskt perspektiv.
Användarens profilbild
UrbanFredriksson
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inlägg av UrbanFredriksson »

Bengt Persson skrev:Endast 2st är ju inte mycket att komma med!!
Jag råkade just läsa Regeringens regleringsbrev för 2009. Vi har nu bara två stridsflygdivisioner med kortare beredskapstid än ett år. Och det verkar ju den här baskapaciteten anpassad för.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"