Moholm och därikring

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Moholm och därikring

Inlägg av Lars Sundin »

Jag har inte riktigt hängt med bland de många inläggen i andra trådar om vägbaser "och liknande". Men eftersom jag för drygt 4 år sedan tittade in på f d Moholmsbasen (eller vad benämningen var) så gör jag en egen tråd kring en bild jag tog där. Kanske den intresserar.

När jag tittar på bilder från "Moholmsstrippen" (bra ord att googla på) minns jag räfflingen av rullbanan (för att minska regnvattens inverkning på bromsförmågan). Se http://www.epatraktor.org/forum/viewtopic.php?t=1187.

Tittar jag på Hitta.ses bild (väljer man satellitbild och zoomar in ser man ett vindkraftverk i banans sydände samt aktiviteter på banan). När jag var där i augusti 2004 var vindkraftverket nedtaget och låg på marken (eller om det skulle resas?). Platsen var helt öde. Jag lyckades inte klättra upp på den liggande tjocka masten för att få en bättre översiktsbild.

När jag sedan åkte norröver öster om fältet föll den anslutande "taxivägens" mjuka kurva i ögonen, liksom de två uppställningsplatserna (eller vad de kallas) öster om vägen i ögonen.

När jag efter denna västgötautflykt googlade litet, lärde jag mig att i närheten ligger en av de "heliga koordinatpunkterna" i GPS-kartsystemet dit GPS-entusiaster vallfärdar.

Före den permanentade banan anlades fann här Fält 8 och Fält 9 och namnen Mockeltorp, Kyrketorp och Bällefors förekom. Synd att man övergivit ett så vackert namn som Bällefors. Vilken icke-västgöte kan överhuvudtaget komma ihåg ett namn som Moholm eller låta bli att blanda ihop det med Mohed och Moheda! Nå, banan ligger några kilometer öster om Moholm så namnet är ju inte omotiverat.

Längre österut ligger ett fält som idag kallas Flugebyn men även genom tiderna benämts Forsvik, Humsjöhult (och kanske även Perstorp tror jag). Jag minns hur förvånad jag var att få åka genom ett helt platt skogslandskap, när det bara några kilometer bort finns mycket höga partier med en fin utsikt över Vätttern, t ex från Pukerud.

Överhuvudtaget fanns väl många krigsflygfält i Västergötland; en "bakre skyddad linje" både vid anfall från öst och från väst. Man kommer att tänka på idén bakom Karlsborgs fästning...

Forsviks bruk är värt ett besök när man ändå är i trakterna och är intresserad av teknik- och industrihistoria.

Lars S
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Trevlig utflykt!

Kan den breda och långa taxivägen(?) som går i nordvästlig/sydöstlig på Moholm var rester av den/de ursprungliga start- och landningsbana som fanns på detta/dessa krigsflygfält?
Med hjälp av Hitta:s mätverktyg har jag mätt upp denna taxiväg till ca 600 m lång, i sitt nuvarande skick.

Vilket krigsflygfält (8 eller 9) låg där denna taxiväg(?) nu ligger?
Fält 8 och 9 sägs ha skilts åt av en grusås, men det är lite svårt att identifiera denna grusås på satellitbilderna.
Jonas
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Moholm

Inlägg av Jonas »

Bengt Persson
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 aug 2008, 20:19

Inlägg av Bengt Persson »

Emil Lindberg skrev:Trevlig utflykt!

Kan den breda och långa taxivägen(?) som går i nordvästlig/sydöstlig på Moholm var rester av den/de ursprungliga start- och landningsbana som fanns på detta/dessa krigsflygfält?
Med hjälp av Hitta:s mätverktyg har jag mätt upp denna taxiväg till ca 600 m lång, i sitt nuvarande skick.

Vilket krigsflygfält (8 eller 9) låg där denna taxiväg(?) nu ligger?
Fält 8 och 9 sägs ha skilts åt av en grusås, men det är lite svårt att identifiera denna grusås på satellitbilderna.
Grusåsen är där skogen växer på den bild som Jonas länkade till.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"