SE-TIA
Typ: Glasflügel H301 Libelle
c/n: 02
Tillverkad år 1964
Fd D-8155
Registrerad 1969-05-08 J Hallbäck, S Jensen & C-H Holmberg, Malmö.
Haveri 1969-06-21 Vid Simmensjöviken, Ljusnarsberg, SM-triangel, utelandning i tät skog, ff fastklämd i 19 timmar.
Avreg 1971-12-06 Ägarens begäran, totalhaveri.
SE-TIA, Glasflügel H301 Libelle
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-TIA, Glasflügel H301 Libelle
En svår situation, att sitta fast i ett vrak så länge. Fann följande i Svenska Dagbladet: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... llback.jpg
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: SE-TIA, Glasflügel H301 Libelle
Orsaken till haveriet var att bromsfallskärmen, som H301:an var utrustad med tog tag i träden innan utelandningsfältet och "drog ner" flygplanet. Skärmen faller ju rakt ner innan den utvecklas. Så flygplanet låg precis i kanten på trädridån, men kunde inte ses från luften.
Flygplanet importerades begagnat från Tyskland hösten 1968. Jan Hallbäck var en av mina mentorer och vintern 68/69 när jag var 14 år hjälpte jag honom att ta bort den tyska registreringen och måla dit SE-TIA. Jan Hallbäck gick bort alldeles för ung 1980.
På Uldis foto syns även SE-SZH (SZD-25 A Lis) och Bergfalke III SE-TBZ och SE-TEW.
Flygplanet importerades begagnat från Tyskland hösten 1968. Jan Hallbäck var en av mina mentorer och vintern 68/69 när jag var 14 år hjälpte jag honom att ta bort den tyska registreringen och måla dit SE-TIA. Jan Hallbäck gick bort alldeles för ung 1980.
På Uldis foto syns även SE-SZH (SZD-25 A Lis) och Bergfalke III SE-TBZ och SE-TEW.