SE-ARD, Auster J/1 Autocrat

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 10025
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-ARD, Auster J/1 Autocrat

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-ARD
Typ: Auster J/1 Autocrat
c/n: 1867
Tillverkad år 1945

1946-01-29 Brittiskt LvB som SE-ARD, AB Hans Osterman, Stockholm
Registrerad 1946-04-10 (440) AB Aero Service, Stockholm
1948-01-27 Ostermans Aero AB, Stockholm (namnändring) uthyrt till Aeroklubben i Gbg 1947-07 till 08 och 1948-01
Interrimregistrering 1951-03-07 tom 1951-04-07 utrustad med neonljusanläggning (förl. 1951-05-04 tom 06-04)
1952-01-30 C G Sandzén, Mölnlycke & K Elling, Bengtsfors
1954-09-24 AB Stockholms Aero, Ulvsunda "?"
Haveri 1958-06-24 Asp, 10 km NO om Arboga, nödlandning, ff A H Nilsson.
Lu 1960-07-22
Avreg 1964-10-27 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år
Byggtillstånd J-E Borin, Upplands Väsby (EAA) under restaur.
SE-ARD på civila flygfältet i Halmstad den 18 juli 1946. AB Aero Service flög <br />rundflyg, pilot var den kända engelska kvinnliga piloten Vera Stroodl.
SE-ARD på civila flygfältet i Halmstad den 18 juli 1946. AB Aero Service flög
rundflyg, pilot var den kända engelska kvinnliga piloten Vera Stroodl.
Paul R Compton
Inlägg: 4405
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-ARD Auster J/1 Autocrat

Inlägg av Paul R Compton »

SE-ARD enligt min DB. Inlägget ovan är taget från senaste SE-Axx registret och innehåller mina föreslagna ändringarna/tillägg till första SE-Axx reg, men här finns ännu fler detaljer.

SE-ARD
Auster J/1 Autocrat
C/n 1867
YoM 1945
19460129 British CofA # 7402 as SE-ARD AB Hans Osterman, Stockholm
19460302 Receipt BofS Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd, Thurmanston/AB Hans Osterman, Stockholm, 7 aircraft = SEK 98,922:56 (SE-ARB, C, D, E, F, G & H)
19460320 Appl for Reg, AB Aero Service, Stockholm
19460323 BofS Hans Osterman AB, Stockholm/AB Aero Service, Stockholm (SE-ARB, C, D, E, F, G & H)
19460410 Reg CofR #440 AB Aero Service, Stockholm (enl LEL uthyrt till Aeroklubben i Göteborg, Säve 19470722-0821 & 194801xx-?)
19480127 Ostermans Aero AB, Stockholm (name change)
19480209 Incident, Öresjön, Borås, impacted SE-ARG, sustained damage LH wingtip
19480419 Incident, Torslanda airport, propstrike following misjudged landing
19510307 Ir CofA until 0407 (with Danish-built neon lighting installation as used by Auster J/1 OY-DGO, renewed 0504 until 0604)
19520130 New CofR #440/131 C G Sandzén, Mölnlycke & K Elling, Bengtsfors
19530225 Incident, Harjefjorden, S Ed, gear cut through ice ca 100m from shoreline, partially submerged
19530312 Ir CofA until 0412
19540924 AB Stockholms Aero, Ulvsunda
19580628 Accident, Asp 10 km NE Arboga, forced landing in field, propstrike and damage to gear and (RH?) wing fabric
19600722 CofA expired
19641027 Cnx Unairworthy since at least three years
198804xx J-E Borin, Upplands Väsby

Source credits: Riksarkivet & LFV Centralarkivet
Senast redigerad av Paul R Compton den 25 aug 2024, 14:42, redigerad totalt 1 gång.
PerCarlin
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 nov 2021, 12:28

Re: SE-ARD, Auster J/1 Autocrat

Inlägg av PerCarlin »

ARD efter haveriet utanför Arboga 1958, fotograf okänd.


received_423285786112917.jpeg
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2948
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SE-ARD, Auster J/1 Autocrat

Inlägg av Lars Sundin »

Och jag som trodde att kossor hade varit framme. De lär gilla flygplansduk! Det är väl så att ger duken upp, sprider sig skadan snabbt. Det gäller att komma ned i tid. Men man flyger väl på undersidan av vingen enligt Newton och inte med ovansidan enligt Bernoulli.

Här är SvD:s notis: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... d_1958.jpg
Skriv svar

Återgå till "SE-AAA -- SE-AZZ"