Man flyger vidare på Barkarby

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Niklas Börjesson
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
Ort: Järfälla

Inlägg av Niklas Börjesson »

Mycket glädjande att se att man inte viker sig helt för kommunens krav, även om jag tror att det är kört i det långa loppet. Hur hårt mitt hjärta än slår för gamla F8.

Min stora fråga är främst varför man väljer att bygga på det f.d flottiljoområdet över huvudtaget. Tittar man i kommunens arkiv finns det tidigare planer på att bygga på området söder om fältet, mellan HÄSTA KLACK och HJULSTA, men detta har fallit i glömska. Här verkar löften som stor skalig bebyggelse gjorts men av detta har inget bilvit. Ett område som kommunen förvärvade långt innan marken på f.d F8. Men detta är en helt annna diskution.

och så vill jag önska alla ett gott nytt år!!

Mvh
/Niklas
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1836
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Misstänker att det har varit en och annan "rörelse" på Barkarby idag, 090101. Någon som har en dagsrapport?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1836
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Att man flyger vidare på Barkarby uppmärksammas också på SFFs aktuelltsida. Där hittar man sedan tidigare idag en notis med fina vinter(flyg)bilder signerad Gunnar Åkerberg :D

http://www.sff.n.se/aktuellt.htm#Barkarby_lever
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1836
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Man flyger vidare på Barkarby

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Idag på http://www.pilotmagazinet.se/
Carl Cederschiöld har i uppdrag att tillsammans med Kommunförbundet i Stockholm, Region- och trafikplanekontoret samt Stockholms läns landsting försöka lösa flygplatsproblematiken för allmänflyg i stockholmsregionen. Barkarby används just nu på "övertid".

I förhandlingar efterfrågas uppgifter om hur mycket GA används för "affärsflyg".

Vi behöver Din hjälp!

Nu ber vi om din hjälp med hur du använder allmänflyg i arbetet eller kan tänkas använda allmänflyg. Vi ser det inte som en Stockholmsfråga utan en fråga till allmänflyget hur det platsar som transportmedel nationellt/internationellt. Utan flygplats med H24 och hårdgjord bana i huvudstaden är vi på väg mot en nedmontering av nästan en femtedel av dagens GA flygplansrörelser i Sverige.

Vad säger du, hur ser din praktiska verklighet ut, nu och framöver?
Sedan följer ett frågeformulär med fyra korta frågor. Gå in på http://www.pilotmagazinet.se/ och dra ditt strå till stacken, du som kan...
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"