Edit 090107:
I mina inlägg använder jag benämningen ”Reservvägbas” även på vissa rullbanor vars korrekta benämning egentligen kanske är/var kortbana eller smalbana. Följande står att läsa på sida 16 i ”Svenska militära flygbaser”:
"Smalbana: Rullbana med en minsta längd/bredd av 2000/12 m"
"Kortbana: Rullbana med en minsta längd/bredd av 800/17 m samt utrullningssträckor om 200 m. (Banklass 5 och 6)"
Valet av ”Reservvägbas” som samlingsnamn är medvetet. Sittande hemma på kammaren med enbart Hitta.se:s satellitfoto och FortV-rapporterna tillhands har jag liten möjlighet att korrekt avgöra klassningen av dem. För det första är mätfunktionen på Hitta.se inte tillräckligt exakt för att man ska kunna avgöra om vägen är 12 eller 17 meter bred. Och hur ska jag som glad amatör inom området klassa t.ex en rullbana på en väg där den totala vägbredden är ca 17 m och längden på rullbanan är ca 2050 m?
De objekt som jag har benämnt som reservstartstråk har jag helt och hållet baserat på uppgifter i listorna i FortV-rapporterna.
Jag har spenderat några kvällar åt att med hjälp av Hitta.se försöka lokalisera alla de reservvägbaser, reservstartstråk och vägbaser som finns listade i ”
Svenska reservvägbaser”, ”
Svenska militära flygbaser” och ”Svenska flygbaser”.
Nedanstående lista med namn på vägbaser är länkar till bilder på dem på Hitta.se. Tryck på ”Satellit” för flygfoto.
Som ni ser har jag satt ett frågetecken efter många basers namn. Detta beror på att jag i många fall inte är helt säker på om jag har parat ihop rätt namn med rätt bas. Flertalet av baserna har jag aldrig besökt eller passerat förbi, det är därför svårt för mig att med 100 % säkerhet veta att jag har identifierat dem korrekt.
Med stor reservation för eventuella fel!!!
Kom gärna med synpunkter, ytterligare information, historisk fakta, korrektioner, m.m om dessa ”flygrakor”! Nedanstående lista är absolut inget ”facit”, ej heller någon färdig förteckning.
Som ni kan se är det nästan alltid som så att om reservvägbasen har två flygplanplatser (”tvillingplatser”) i ena banänden så är dessa lokaliserade till den banänden som ligger mest norrut (gäller inte för reservvägbas Gillstad och kanske inte för reservvägbas Klevshult, se nedan).
Följande reservvägbaser har jag letat efter men ej hittat:
Björklinge (Uppsala-1)
Stigtomta (Skavsta-R1)
(Uråsa-1)
Fagerås
(Hultsfred-1)
S 47 Åkarp
S 56 Kungälv (Säve-1)
Allingsås
Norrala (Söderhamn-1)
(Kallax-1)
Det skulle vara kul om vi tillsammans kunde lokalisera var dessa ligger/låg!!!
Finns det fler vägbaser, flygrakor, reservstartstråk eller liknande?!?!?
(Förutom kortbanorna i direkt närhet till baserna i Borlänge, Färila, Byholma, Kubbe, Gunnarn, Fällfors, Åmsele, Jokkmokk och Vidsel, som är tämligen lätta att hitta)
Reservvägbas S 97 Järlåsa/Åland
Den södra flygplan-/vändplatsen syns bättre i zoom-nivå 9
S 81 Älvkarleby?
I zoom-nivå 8 syns flygplanplatserna knappt, men i nivå 7 och 9 gör de det
Reservvägbas Gimo? (Gimo-1)
Reservvägbas B 32 Enköping/Tillinge?
Reservvägbas Skärplinge
”Försvunnen” vägbas – Finns listad i ”
Svenska reservvägbaser” men ej i ”
Svenska militära flygbaser” eller ”Svenska flygbaser”
Reservvägbas Barva (Kjula-1) (Kjula Bana B)
Reservvägbas Kjulaåsen (Kjula-2) (Kjula Bana D)
Reservvägbas Eskilstuna? (Kjula-3) (Kjula "Bana C")
Möjlig placering? Över 2,5 km raksträcka på motorväg
Översikt Fält 56 Eskilstuna/Kjula (FV-kod 46)
Reservvägbas Klockrike/Älvan? (Malmen-1)
Reservvägbas Lambohov (Malmen-2)
Reservvägbas Klevshult (Hagshult 1:1 & 1:2) (Hagshult Bana C)
Uppenbarligen är flygplanplatserna upprivna eller retuscherade, eftersom att minst en av dem syns tydligt på Eniro.se (se nedan)
Norra fpl-platsen reservvägbas Klevshult
Bild från Eniro.se som visar den norra flygplanplatsen på reservvägbas Klevshult
Jag har bestämt för mig att jag har sett minst en flygplanplats i banans södra ände, och jag har för mig att den/de låg längs den östra körbanan. För jag minns att jag tänkte att antingen måste både den östra och västra körbanan vara anpassade ”flygrakor”, eller så måste flygplanen ta sig över mittremsan för att nå flygplanplatsen i den norra banänden.
Titta på denna bild från Eniro.se som visar två möjliga placeringar av flygplanplats/platser i södra banänden, det är de två mörkgrå, suddiga, ”blurriga” längs den östra körbanans östra kant som avses. Stämmer dessa placeringar? Fanns det en eller två flygplanplatser i den södra banänden?
Södra fpl-platsen/platserna reservvägbas Klevshult?
Reservvägbas S 46 Hovmantorp?
Reservvägbas Lammhult
”Försvunnen” vägbas – Finns listad i ”
Svenska reservvägbaser” men ej i ”
Svenska militära flygbaser” eller ”Svenska flygbaser”
Fält 89 Eneryda/Lidhult
Ordinarie flygbas på allmän väg.
På bilden syns inte FRAMOM, men enligt tidigare inlägg i denna tråd (16:03, tor 11 dec 2008 och 21:25, tor 11 dec 2008) finns FRAMOM-slingorna fysiskt kvar.
BAKOM/UOM ska enligt uppgift ha legat på väg 23, en bit söder om basen.
Reservvägbas Målerås
Reservvägbas S 11 Tokebo
Även kallad ”Nickebo-rakan”. Övningsbas inom MilO syd från 1966, F 12 ansvarig flottilj
Reservstartstråk S 61 Ryssby/Rinkabyholm? (Kalmar-R1) (Kalmar-1)
Möjlig placering?
Fält 83 Ålem
Ordinarie flygbas på allmän väg.
Reservvägbas B 0 Väskinde/Bro (Visby-1)
Reservvägbas Follingbo (Visby-2)
2300-2400 m rullbana (300-400 meter längre än Väskinde/Bro) – anpassad för civila transportflygplan? Se ”Svenska flygbaser” sida 84.
Reservvägbas S 71 Jämjö
Reservvägbas Hallabro
Även kallad för ”Konga-rakan”.
Reservvägbas Klippan? (Ljungbyhed Bana B)
Reservvägbas S 32 Åhus
I folkmun även kallat ”Gustav Adolf” p.g.a. ett område söder om sträckan. Denna ”flygrakas” placering samt avsikten att nyttja bron för E22 som flygplansvärn har bekräftats från ytterligare en säker källa.
Reservvägbas S 17 Revinge? (Sjöbo-1)
Reservstartstråk Sjöbo/Klostergården? (Sjöbo-R1)
Möjlig placering?
Fält 81 Sjöbo/Tågra
Ordinarie flygbas på allmän väg, men till skillnad från Ålem och Eneryda hade den gammaldags plattor invid banändarna.
Reservvägbas S 21 Falkenberg?
Något ändrade utpekningar jämfört med tidigare publicerad länk till denna reservvägbas, dock har utpekningsnummer ej ändrats.
Reservvägbas Gillstad? (Råda-1) (Såtenäs/Råda Bana C)
Reservvägbas Håle-Täng? (Råda-2) (Såtenäs/Råda Bana E)
Reservvägbas Lavad? (Råda-3) (Såtenäs/Råda Bana D)
Reservvägbas Mellby? (Råda-4) (Såtenäs/Råda Bana B)
Översiktsbild över de fyra reservvägbaserna på väg 44 invid Råda-basen
Översiktsbild reservvägbaser väg 44
Vilken av dessa är anpassad för TP 84? Se ”Svenska flygbaser” sida 107, under ”Speciella förhållanden”. Kan det vara Håle-Täng? Dess flygplanplatser ser större ut än motsvarande på de tre andra.
Reservvägbas Hjo (Karlsborg-1)
Reservvägbas Grävlinge? (Hässlö-1:2) (Hässlö Bana B)
Reservvägbas Heby
Övningsbas inom MilO ost från 1964, F 1ansvarig flottilj
Reservvägbas S 41 Gysinge?
Zooma in till nivå 9 så blir bildkvaliteten mycket bättre
Reservvägbas R 8 Mokorset?
I zoom-nivå 8 syns flygplanplatserna inte, men i nivå 7 och 9 gör de det.
”Försvunnen” vägbas – Finns listad i ”
Svenska reservvägbaser” men ej i ”
Svenska militära flygbaser” eller ”Svenska flygbaser”
Reservvägbas Ånge?
Reservvägbas R 19 Örnsköldsvik?
Reservvägbas Stocke/Frösön? (Frösön-1)
Reservvägbas Optand? (Frösön-2)
Mycket gissningar! Folk med kunskap om denna reservvägbas får hemskt gärna bidra med info, utpekning, m.m!
Reservvägbas S 65 Finnträsk?
Reservvägbas Bjurholm
Samma som reservvägbas Balsjö (Piteå-1)?
Reservvägbas Antnäs? (Kallax-2)
Reservvägbas Långträsk
Övningsbas inom MilO norr, F21 ansvarig flottilj