SE-SXN, Scheibe Bergfalke II/55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-SXN, Scheibe Bergfalke II/55

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-SXN
Typ: Scheibe Bergfalke II/55
c/n: 281
Tillverkad år 1959

Registrerad 1960-04-13 Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Nordvästra Skånes Flygklubb, Ängelholm
Haveri 1962-12-30 Höganäs, kollision med SE-CMK vid utrullning
Haveri 1967-06-16 Landning i saltvatten ?
Haveri 1969-08-23 Höganäs flygplats, hård sättning, reparerat
1984-08-27 Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm & Höganäs Segelflygklubb, Höganäs
Haveri 1991-07-08 Ljungby/Feringe, pluslandning, studs, markkollision efter vikning med infällda luftbromsar (EK)
Avreg 1992-10-22 Ägarens begäran, totalhaveri
SE-SXN landar på Skånes Fagerhult 1973. Foto: Yngve Norrvi
SE-SXN landar på Skånes Fagerhult 1973. Foto: Yngve Norrvi
Användarens profilbild
FI-Gaarde
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jan 2022, 12:16
Ort: Lerberget

Re: SE-SXN, Scheibe Bergfalke II/55

Inlägg av FI-Gaarde »

Hej

SE-SXN har även havererat 10 oktober 1965 vid en hård utelandning utanför Nyvång, Skåne. Skada på kropp som senare lagades (förstahandsinformation)
Samma Bergfalke II/55 grundskolade jag själv med 1986.
/ Jesper Gaarde
Flyginstruktör
Paul R Compton
Inlägg: 3972
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-SXN Scheibe Bergfalke II/55

Inlägg av Paul R Compton »

Korrekta inregistreringsdatum skall vara 19600411 KSAK, Stockholm & Nordvästra Skånes FK, Ängelholm, Ih: Nordvästra Skånes FK, Ängelholm

Source credit: LFV Centralarkivet
Paul R Compton
Inlägg: 3972
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-SXN Scheibe Bergfalke II/55

Inlägg av Paul R Compton »

Olycksplats och datum 1967 skall vara:
19670611 ca 300 m S om Höganås hamn

Source: KSAK & LFV Centralarkivet
Robert Danewid
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: SE-SXN, Scheibe Bergfalke II/55

Inlägg av Robert Danewid »

Bilden visar SXN modifierad till Bergfalke III status; hög fena, sporrhjul och "blåst huv". Måste ha skett i samband med något av haverierna på 60-talet.
Skriv svar

Återgå till "SE-SAA -- SE-SZZ"