26020 J 26

I tjänst: 1945-1954
Antal i Flygvapnet: 161 st (varav 2 st P-52B)

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

26020 J 26

Inlägg av Leif Fredin »

26020
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-31718

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-63992

Levererat till Bromma 1945-04-13
Till F 16 1945-04-16
Godkänt 1945-04-23
Märkning 16-blå A (1945-05-07)
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-23, klar 1947-08-25
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-06-20, klar 1949-08-04
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1951-03-12, klar 1951-05-08
Överlämnat till F 8 1952-08-27
Överlämnat till F 16 1952-10-10 för försäljning
Försålt till Israel enl MVA 68:32 av 1952-10-31
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 26020 J 26

Inlägg av Johnny Comstedt »

1952 - 1965 märkt Israel Air Force 58.
Står sedan 1984 i Flygvapenmuseum, Malmen:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 205966347/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 205966347/
Senast redigerad av Johnny Comstedt den 02 feb 2022, 17:31, redigerad totalt 1 gång.
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 26020 J 26

Inlägg av Lars Larsson »

Var märkt 2353 i Israels Flygvapen.

Levererades till Göteborg december 1965 och förvarades på F9.

Någon som vet när den fördes över till Malmen från F9 ? Vid nedläggningen av F9 ?

/Lars Larsson
Bengt Ekbladh

Re: 26020 J 26

Inlägg av Bengt Ekbladh »

26020
to Flygvapenmuseum Sweden Dec 65
enl.
http://www.aeroflight.co.uk/waf/aa-mide ... ustang.htm

Måste vara fel då 26020 var på F9 ”ett tag” bla vid flygdagar.
Dec 65, är troligen när planet kom till Sweden?
Kontakt säger::En maskin återskänktes till Sverige o FV museet 1966....

Eller så är det att museet lånade ut 26020 till F9 ..(och tex till F4-flygdag, då hon blev märkt F4)
Bengt Ekbladh

Re: 26020 J 26

Inlägg av Bengt Ekbladh »

26020....Är det verkligen 26020?
Det var många ?? när hon dök upp i Sverige.
Var det ett ”hopplock” från olika plan?
Har för mig att det var upp på ”gamla-forumet”..(numera svårtillgängligt.)..kan nån hitta vad vi sa då?
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: 26020 J 26

Inlägg av Per Björkqvist »

Bevis hittat idag på att det ÄR 26020.
Många inetsade texter i plåten (som en gång varit målade)finns kvar, och alla är på svenska.
Idag ett genombrott, "26020" hittade jag igen där det normalt individnumret ska stå.
Med hjälp av en LED-ficklampa syntes det tydligt att det är rätt individ.
Case closed! :D
Rainer Rosvik
Inlägg: 157
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22

Re: 26020 J 26

Inlägg av Rainer Rosvik »

Toppen Per Björkqvist
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: 26020 J 26

Inlägg av Per Björkqvist »

Samtliga filletsplåtar runt stjärtpartiet, och även de som är runt vingen, är också märkta 26020 på insidan.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: 26020 J 26

Inlägg av Per Björkqvist »

F.n genomgår 26020 en restaurering på FVM, så att den ska bli mer representativ för typen.
En hel del gamla "misstag" ska rättas till, exempelvis är nu cockpit helt genomgången och ommålad.
Vapenutrymmena i vingarna ska snyggas till, och rätt beväpning ska installeras.
Vingarna ska målas silver och landställsrummen ska blästras och snyggas upp.
Cockpit efter ommålning
Cockpit efter ommålning
Bilagor
thumbnail_IMG_5709.jpg
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 26020 J 26

Inlägg av Johnny Comstedt »

Tack, skickliga Per :-)
Skriv svar

Återgå till "J 26 North American P-51D Mustang"