Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB.
Senast redigerad av AndersNilsson den 28 okt 2021, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... globaleye/
Klartecken för nya radarspaningsplanet Globaleye
Högkvarteret – 28 oktober 2021 kl: 13.38
Regeringen har nu beslutat att Försvarsmakten får köpa in nya radarspanings- och ledningsflygplan.
– Saabs Globaleye har en kraftfull radar och andra sensorer som höjer vår förmåga att övervaka luftrummet, havet och marken, säger Försvarsmaktens produktionschef Johan Svensson.
Saabs Globaleye bygger på flygplanstypen Global 6000 som har lång flygräckvidd och tillverkas av Bombardier.Foto: Saab
Försvarsmakten har tidigare budgeterat för att köpa in nya radarspanings- och ledningsflygplan för att ersätta de äldre planen av modell ASC 890.
Saabs Globaleye har en mycket effektiv radar monterad ovanpå flygplanskroppen, en så kallad Erieye Extended Range, som ger utökad räckvidd. Den har också en rad andra avancerade sensorer integrerade. Det kan till exempel skicka data till enheter i flygvapnet, armén och marinen. Systemet ska även kunna ge stöd till civilsamhället genom koordinering och ledning av räddningsinsatser vid naturkatastrofer eller större olyckor.
– Nu har regeringen gett Försvarsmakten bemyndigande att sätta igång processen och ekonomin ryms i vår materialanskaffningsplan, säger Johan Svensson.
Klartecken för nya radarspaningsplanet Globaleye
Högkvarteret – 28 oktober 2021 kl: 13.38
Regeringen har nu beslutat att Försvarsmakten får köpa in nya radarspanings- och ledningsflygplan.
– Saabs Globaleye har en kraftfull radar och andra sensorer som höjer vår förmåga att övervaka luftrummet, havet och marken, säger Försvarsmaktens produktionschef Johan Svensson.
Saabs Globaleye bygger på flygplanstypen Global 6000 som har lång flygräckvidd och tillverkas av Bombardier.Foto: Saab
Försvarsmakten har tidigare budgeterat för att köpa in nya radarspanings- och ledningsflygplan för att ersätta de äldre planen av modell ASC 890.
Saabs Globaleye har en mycket effektiv radar monterad ovanpå flygplanskroppen, en så kallad Erieye Extended Range, som ger utökad räckvidd. Den har också en rad andra avancerade sensorer integrerade. Det kan till exempel skicka data till enheter i flygvapnet, armén och marinen. Systemet ska även kunna ge stöd till civilsamhället genom koordinering och ledning av räddningsinsatser vid naturkatastrofer eller större olyckor.
– Nu har regeringen gett Försvarsmakten bemyndigande att sätta igång processen och ekonomin ryms i vår materialanskaffningsplan, säger Johan Svensson.
-
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB.
S 106 blir flygvapenbeteckningen på Bombardier
Global 6500, som ombyggd av SAAB marknadsförs som GlobalEye.
https://www.flygtorget.se/platsannonser ... r/?Id=5163
Global 6500, som ombyggd av SAAB marknadsförs som GlobalEye.
https://www.flygtorget.se/platsannonser ... r/?Id=5163
Re: Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB.
Vad är då fpl 103, 104 och 105?AndersNilsson skrev:S 106 blir flygvapenbeteckningen på Bombardier
Global 6500, som ombyggd av SAAB marknadsförs som GlobalEye.
Re: Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB.
Jo, just det. Tp 103 var Cessna Citation II. Men de andra?Lennart A skrev: Vad är då fpl 103, 104 och 105?
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB.
Anledningen till att man inte använde siffrorna 104 och 105 är p g a av att de redan har använts tidigare och strävan är att numren ska vara unika för en flygplanstyp. SE 104 var ju segelflygplanet DFS Weihe "Kärrhöken" och LG 105 var lastglidaren Fi-3. Vad det gäller Saab 105 och SK 60 så får man allt som oftast skilja mellan tillverkarens och operatörens benämningar på samma flygplan. Det som är intressant i det här fallet är ju varför FV valde SK 60 när i princip alla andra flygplan från Saab i FV har "behållit" tillverkarens siffror. Vet någon någonting om det?
Re: Sverige beställer Bombardier GlobalEye från SAAB.
Eftersom man redan återanvänt 101, 102 och 103 borde det väl inte spela någon större roll om även 104 och 105 användes igen: det vore krystat att helt plötsligt börja tillämpa en regel om att undvika dupplering av numren när man redan gjort det en längre tid.
/Leif H
/Leif H