MiG-15 nödlandar i Veddige
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
MiG-15 nödlandar i Veddige
Den 7 november 1956 eller var det 1957 ?, nödlandade en MiG-15 (Lim-1 ?) vid Veddige i Halland. En polsk officer hade flytt med flygplanet från Polen till Sverige och fick bränslebrist ovan moln, varvid han nödlandade med stoppad motor. Efter undersökning återlämnades flygplanet till Polen. Piloten fick politisk asyl i Sverige.
Flygplanet var märkt 1919. Var detta flygplan en polsktillverkad Lim-1 eller en rysktillverkad MiG-15?
I SFF kronologi anges årtalet 1957. På denna sida står 1956. Vilket är rätt?
Är c/n känt?
/Sven-Erik Jönsson
Flygplanet var märkt 1919. Var detta flygplan en polsktillverkad Lim-1 eller en rysktillverkad MiG-15?
I SFF kronologi anges årtalet 1957. På denna sida står 1956. Vilket är rätt?
Är c/n känt?
/Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
- Ort: finland,Sibbo
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Enligt en grävning i nätet som man ju inte alltid kan lita på skulle datumen varit 7 nov.1957.Flygaren ltn.Kozuchowski från 31 st Fighter Squdron och planet en LIM-2.
Detta är dock bara från nätet utan källor.
Skrev årtalet fel, alltså 1957.
Detta är dock bara från nätet utan källor.
Skrev årtalet fel, alltså 1957.
ägare till en Ranger 440
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Se sidan 108 ff här: http://www.flyghistoria.org/images/Imag ... rument.pdf
Den polska MIG 15 nr1919 efter nödlandningen i Halland vid middagstiden den 7 november 1957.
Föraren, underlöjtnanten Bogdan Kozuchowski, begärde efter sin planerade flykt politisk asyl i Sverige.
Den polska MIG 15 nr1919 efter nödlandningen i Halland vid middagstiden den 7 november 1957.
Föraren, underlöjtnanten Bogdan Kozuchowski, begärde efter sin planerade flykt politisk asyl i Sverige.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Tack Arne och Fredric. Det var verkligen intressant läsning om undersökningen av siktet och andra instrument i flygplanet. Sedan var det ju extra roligt när dessa uppgifter i en "digital bok" fanns på vår egen hemsida. Piloten fick, enligt information jag fått, en helt ny identitet här i Sverige.
Jag skall se om jag kan få tillfälle att leta i lokalpressen och se vad det står där.
/Sven-Erik
Jag skall se om jag kan få tillfälle att leta i lokalpressen och se vad det står där.
/Sven-Erik
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Jag har idag kontrollerat datum i lokalpressen. I Hallandsposten fredagen den 8 november 1957 finns en stor artikel på förstasidan.
Alltså, datum och årtalet 1957 är rätt i SFF kronologi.
I en liten notis på lördagen den 9 november berättas att pilotet fördes till polishuset i Göteborg och att hans öde sannolikt skulle avgöras på lördagen.
/Sven-Erik
Alltså, datum och årtalet 1957 är rätt i SFF kronologi.
I en liten notis på lördagen den 9 november berättas att pilotet fördes till polishuset i Göteborg och att hans öde sannolikt skulle avgöras på lördagen.
/Sven-Erik
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Hur var det med radarbevakningen 1957?
Fångades han upp då han gick på 6000m höjd?
Samt när återlämnades planet?
Bengt
Fångades han upp då han gick på 6000m höjd?
Samt när återlämnades planet?
Bengt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Jag har tyvärr inga uppgifter om när flygplanet återlämnades.
Har i kväll fått uppgift från Dick van der Aart, Holland som bekräftar att flygplanet är en rysktillverkad MiG-15 och inte en polsktillverkad Lim.
/Sven-Erik
Har i kväll fått uppgift från Dick van der Aart, Holland som bekräftar att flygplanet är en rysktillverkad MiG-15 och inte en polsktillverkad Lim.
/Sven-Erik
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Det finns en intressant radiodokumentär från 2018 om denna händelse + många bilder:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1074252
https://sverigesradio.se/avsnitt/1074252
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Mer att lyssna på radio om denna händelse: https://sverigesradio.se/artikel/681544 ... 3PDXvEFYH0
Det handlar om den insats man i all hast gjorde från försvarsmaktens sida för undersöka det landade planets "hemligaste utrustning", sikte o d. på Malmslätt. En del var bättre än man trott.
Det handlar om den insats man i all hast gjorde från försvarsmaktens sida för undersöka det landade planets "hemligaste utrustning", sikte o d. på Malmslätt. En del var bättre än man trott.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Den 17 februari 2022 hade SFF Halland en medlemsträff med Henrik Martinell, radiojournalist/reporter vid Sveriges Radio P4 Halland och Thomas Magnusson, som har ett förflutet från FRA. De båda föreläste om nödlandningen i Veddige, undersökningen av flygplanet vid CVM och om piloten och hans vidare öde. Ett mycket bra och intressant föredrag som videofilmades och SFF medlemmar har möjlighet att ta del av hela föredraget via SFF Mediearkiv, sök på Medianummer 002-1220244. Filmen och föredraget är 1 tim 30 min.
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Hej alla flyghistoriker! Många år sedan jag var delaktig på detta Forum, men nu var det dags...
Jag hittade ett filmklipp på denna händelse när jag letade efter något annat.
https://www.britishpathe.com/video/VLVA ... /Air+crash
Mvh Andreas Samuelsson
Jag hittade ett filmklipp på denna händelse när jag letade efter något annat.
https://www.britishpathe.com/video/VLVA ... /Air+crash
Mvh Andreas Samuelsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: MiG-15 nödlandar i Veddige
Kul film, jag tror inte jag sett den.
"Gubbar i hatt" ska inte flyga MiG!
Man kan med filmbilderna och med en karta få ett bättre grepp om var landningen skedde.
"Gubbar i hatt" ska inte flyga MiG!
Man kan med filmbilderna och med en karta få ett bättre grepp om var landningen skedde.