Avbärarplåt fpl 29
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Avbärarplåt fpl 29
Vilket syfte hade plåten i utblåset på S 29C? Eller fanns en på alla fpl 29 utan ebk? När tillkom den? Vad jag förstår var den inte med från början, men jag kan ha fel. Se bilden nedan! Jag har fått beskrivningen heat shield, vilket skulle antyda att den skulle länka av den heta jetstrålen.
Re: Avbärarplåt fpl 29
När och varför den tillkom vet jag inte men det var något som även J 29B hade.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Avbärarplåt fpl 29
Kan det tänkas att bränsle kom att samlas i utblåset och kunde rinna in innaför skrovplåten och ev. antändas?
Plåten fanns inte från början. Den saknas på t ex denna tidiga bild: https://digitaltmuseum.se/011014895659/ ... illhorande och även här nedan:
Plåten fanns inte från början. Den saknas på t ex denna tidiga bild: https://digitaltmuseum.se/011014895659/ ... illhorande och även här nedan:
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Avbärarplåt fpl 29
Jag har letat bilder på A-B och E men inte funnit avbärarplåten på dessa. E var den sista versionen av fpl 29 utan ebk (bild bifogas). Så till syvende og sist kanske det bara var 29C som hade den? Men syftet är för mig fortfarande oklart.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Avbärarplåt fpl 29
Jag börjar bli litet yr, kanske det är åldern, men här nederst är en A-tunna. Bilden är lånad från ett Facebook-inlägg av Fredric L.
Se även Fredrics blogg där man bl a mot slutet kan se hur en A-tunna såg ut innanför "motorkåpan": https://lae.blogg.se/2018/september/bil ... -11-2.html
Tillägg: Min tanke är att plåten infördes efter några år, och då hade C-Tunnan lanserats så alla C-Tunnor den, medan A- och B-tunnar först flög utan plåt men fick den i efterhand om nu alla kvarvarande plan verkligen fick den.
Se även Fredrics blogg där man bl a mot slutet kan se hur en A-tunna såg ut innanför "motorkåpan": https://lae.blogg.se/2018/september/bil ... -11-2.html
Tillägg: Min tanke är att plåten infördes efter några år, och då hade C-Tunnan lanserats så alla C-Tunnor den, medan A- och B-tunnar först flög utan plåt men fick den i efterhand om nu alla kvarvarande plan verkligen fick den.
Re: Avbärarplåt fpl 29
J 29B använda i Kongo hade plåten.
Gissningsvis var syftet att minska slitaget på bansystemet eftersom utloppet var så nära marken. Men det är bara en gissning.
/Leif H
Gissningsvis var syftet att minska slitaget på bansystemet eftersom utloppet var så nära marken. Men det är bara en gissning.
/Leif H
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Avbärarplåt fpl 29
Först ut verkar J 29E ha varit, därefter S 29C.
Sedan också kvarvarande J29A och J 29B.
J 29F kan jag inte se hade denna installation.
Håller med Leif att det troligen var för att spara startbana.
Sedan också kvarvarande J29A och J 29B.
J 29F kan jag inte se hade denna installation.
Håller med Leif att det troligen var för att spara startbana.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Avbärarplåt fpl 29
Efter lite faktakoll kan jag konstatera att i "Beskrivning fpl S 29C" finns plåten med på bild.
Dock framgår ingenstans i publikationen vad den har för funktion.
I reservdelskatalogen samma sak, den finns med på bild där motorkåpans detaljer listas, och benämns då helt enkelt för "Bakplåt"!
Dock framgår ingenstans i publikationen vad den har för funktion.
I reservdelskatalogen samma sak, den finns med på bild där motorkåpans detaljer listas, och benämns då helt enkelt för "Bakplåt"!
Re: Avbärarplåt fpl 29
"Long shot" som man brukar säga.
Kan den aktuella plåten på något sätt hänga ihop med den förlängda plåt som monterades mellan utblås och bakkropp, för att eliminera tendenserna till s.k. "Dutch roll"?
Har bara sett bilder där dessa två förekommer samtidigt.
//GE
Kan den aktuella plåten på något sätt hänga ihop med den förlängda plåt som monterades mellan utblås och bakkropp, för att eliminera tendenserna till s.k. "Dutch roll"?
Har bara sett bilder där dessa två förekommer samtidigt.
//GE
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Avbärarplåt fpl 29
Nej, knappast! Men fantastiskt att denna flyghistoriska "minifråga" väcker så stor respons! Det slutliga svaret har vi nog ännu inte fått ... Personligen tycker jag att vinkeln på avbärarplåten motsäger att avlänka jetstrålen för att inte skada underlaget vid start eller AD-bromsning. I så fall borde plåten införts på samtliga 29:or utan ebk, kanske särskilt bl a F 3:s J 29 som vintertid opererade från isen på sjön Roxen.