Avbärarplåt fpl 29

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Lennart Berns »

Vilket syfte hade plåten i utblåset på S 29C? Eller fanns en på alla fpl 29 utan ebk? När tillkom den? Vad jag förstår var den inte med från början, men jag kan ha fel. Se bilden nedan! Jag har fått beskrivningen heat shield, vilket skulle antyda att den skulle länka av den heta jetstrålen.
Plåt vid utblås S 29C. Foto Lennart Berns
Plåt vid utblås S 29C. Foto Lennart Berns
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Stellan »

När och varför den tillkom vet jag inte men det var något som även J 29B hade.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Lars Sundin »

Kan det tänkas att bränsle kom att samlas i utblåset och kunde rinna in innaför skrovplåten och ev. antändas?

Plåten fanns inte från början. Den saknas på t ex denna tidiga bild: https://digitaltmuseum.se/011014895659/ ... illhorande och även här nedan:
Bilagor
Kalmar-Tunna.jpg
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Lennart Berns »

Jag har letat bilder på A-B och E men inte funnit avbärarplåten på dessa. E var den sista versionen av fpl 29 utan ebk (bild bifogas). Så till syvende og sist kanske det bara var 29C som hade den? Men syftet är för mig fortfarande oklart.
29 E.jpg
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Lars Sundin »

Jag börjar bli litet yr, kanske det är åldern, men här nederst är en A-tunna. Bilden är lånad från ett Facebook-inlägg av Fredric L.

Se även Fredrics blogg där man bl a mot slutet kan se hur en A-tunna såg ut innanför "motorkåpan": https://lae.blogg.se/2018/september/bil ... -11-2.html

Tillägg: Min tanke är att plåten infördes efter några år, och då hade C-Tunnan lanserats så alla C-Tunnor den, medan A- och B-tunnar först flög utan plåt men fick den i efterhand om nu alla kvarvarande plan verkligen fick den.
Bilagor
29a.jpg
eralehm
Inlägg: 406
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av eralehm »

J 29B använda i Kongo hade plåten.
UN J 29s vG & vE  (Hans Eriksson) Edited.jpg
Gissningsvis var syftet att minska slitaget på bansystemet eftersom utloppet var så nära marken. Men det är bara en gissning.

/Leif H
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Mats Averkvist »

Först ut verkar J 29E ha varit, därefter S 29C.
Sedan också kvarvarande J29A och J 29B.

J 29F kan jag inte se hade denna installation.

Håller med Leif att det troligen var för att spara startbana.
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Per Björkqvist »

Efter lite faktakoll kan jag konstatera att i "Beskrivning fpl S 29C" finns plåten med på bild.
Dock framgår ingenstans i publikationen vad den har för funktion.
I reservdelskatalogen samma sak, den finns med på bild där motorkåpans detaljer listas, och benämns då helt enkelt för "Bakplåt"!
Gunnar E
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 feb 2021, 22:45

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Gunnar E »

"Long shot" som man brukar säga.
Kan den aktuella plåten på något sätt hänga ihop med den förlängda plåt som monterades mellan utblås och bakkropp, för att eliminera tendenserna till s.k. "Dutch roll"?
Har bara sett bilder där dessa två förekommer samtidigt.

//GE
Användarens profilbild
Lennart Berns
Inlägg: 537
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Avbärarplåt fpl 29

Inlägg av Lennart Berns »

Nej, knappast! Men fantastiskt att denna flyghistoriska "minifråga" väcker så stor respons! Det slutliga svaret har vi nog ännu inte fått ... Personligen tycker jag att vinkeln på avbärarplåten motsäger att avlänka jetstrålen för att inte skada underlaget vid start eller AD-bromsning. I så fall borde plåten införts på samtliga 29:or utan ebk, kanske särskilt bl a F 3:s J 29 som vintertid opererade från isen på sjön Roxen.
J 29:or på Roxens is
J 29:or på Roxens is
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"