SE-TGO
Typ: Glasflügel H201B Standard Libelle
c/n: 51
Tillverkad år 1969
Registrerad 1969-06-09 Klubb Sländan, Johanneshov/Enskede, tävlingsmärkt 10, använd av Stockholms SFK.
Haveri 1971-06-15 Sjön Vässingjärvi, Orsa, genomsjunk, reparerat.
Haveri 1975-03-23 Åresjön, kom in i rotor vid landningen, vänster vinge tog i isen, groundloop och bakkroppen slogs av.
Haveri 1989-07-06 10 km NV Katrineholm, kollision med kraftledning, fpl ner i dike.
Avreg 1989-11-14 Totalhaveri
SE-TGO, Glasflügel H201B Standard Libelle
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9951
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 202
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: SE-TGO, Glasflügel H201B Standard Libelle
En av ägarna var Olle Berg, välkänd segelflygprofil och en härlig människa. Olle började segelflyga sent i livet.
Registreringen och tävlingsnumret "GO" blev i folkmun "callsign" "Gamle Olle".
Registreringen och tävlingsnumret "GO" blev i folkmun "callsign" "Gamle Olle".
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-TGO, Glasflügel H201B Standard Libelle
Jag har hört beteckningen "Tokige Gamle Olle", det var i Ottsjö en gång och Berg var inte med vid lägret.
På min blogg har jag en gång lånat en artikel ur Flygrevyn om en ganska ovanlig flygning med planet: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-tgo.jpg
SE-TGO var i Ottsö 1975 i en artikel avsedd för ÖSFK:s organ Flaxbladet men som inte publicerades där utan först på ÖSFK-webbsajt förrän många år sedan. Här ett citat ur min rapport:
"I år <1975> var det dags för det 15:e fjällflyglägret i Ottsjö. Vi var flera än vanligt sades det, ungefär 70 personer första veckan då jag var med. Fast alla var ju inte sådana som flög. 12 segelplan och 2 Super-Cubbar fanns det också; 8 Bergfalkar, 1 Pirat, 1 Spatz, en Olympia (-SHG, ett 24 år gammalt klubb-bygge i trä, ack så fin den är) samt en Libelle. Detta var -TGO, "Tokige Gamle Olle", som veckan efteråt lär ha skadats i Åre eftersom den inte hade någon skida utan använde sitt vanliga hjul i snön. En av B-falkarna och Spatzen stod till förfogande för dem som inte hade flygplan med sig. Dessa två plan var båda från Östersund och var "världens bästa B-falke resp. Spatz" enligt östersundarna (hur nu en Spatz överhuvudtaget kan vara bra). Andra lägerveckan låg dessa plan i Åre, men i stället kom nya deltagare med andra plan bl. a med tre Spatzar."
(SE-SHG var inte byggd i klubbregi utan var "Flygar-Lasses eget verk. Hemma i köket?)
På min blogg har jag en gång lånat en artikel ur Flygrevyn om en ganska ovanlig flygning med planet: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-tgo.jpg
SE-TGO var i Ottsö 1975 i en artikel avsedd för ÖSFK:s organ Flaxbladet men som inte publicerades där utan först på ÖSFK-webbsajt förrän många år sedan. Här ett citat ur min rapport:
"I år <1975> var det dags för det 15:e fjällflyglägret i Ottsjö. Vi var flera än vanligt sades det, ungefär 70 personer första veckan då jag var med. Fast alla var ju inte sådana som flög. 12 segelplan och 2 Super-Cubbar fanns det också; 8 Bergfalkar, 1 Pirat, 1 Spatz, en Olympia (-SHG, ett 24 år gammalt klubb-bygge i trä, ack så fin den är) samt en Libelle. Detta var -TGO, "Tokige Gamle Olle", som veckan efteråt lär ha skadats i Åre eftersom den inte hade någon skida utan använde sitt vanliga hjul i snön. En av B-falkarna och Spatzen stod till förfogande för dem som inte hade flygplan med sig. Dessa två plan var båda från Östersund och var "världens bästa B-falke resp. Spatz" enligt östersundarna (hur nu en Spatz överhuvudtaget kan vara bra). Andra lägerveckan låg dessa plan i Åre, men i stället kom nya deltagare med andra plan bl. a med tre Spatzar."
(SE-SHG var inte byggd i klubbregi utan var "Flygar-Lasses eget verk. Hemma i köket?)
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-TGO, Glasflügel H201B Standard Libelle
Platsen för fotot av SE-TGO med Ka 6 CR SE-TNM i bakgrunden kan möjligen vara Eskilstuna/Ekeby. Huset i bakgrunden ser ut som den stora fraktterminal som DHL har på andra sidan järnvägen, norr om fältet.
Detta grundar sig bara på ett studium av Google Maps som nog är avsevärt nyare än fotografiet samt på att ÖSFK några sommarveckor 1974 hyrde in SE-TNM (som jag gjorde 6 starter med ser jag!) och jag tror det då hörde hemma i E-tuna.
Detta grundar sig bara på ett studium av Google Maps som nog är avsevärt nyare än fotografiet samt på att ÖSFK några sommarveckor 1974 hyrde in SE-TNM (som jag gjorde 6 starter med ser jag!) och jag tror det då hörde hemma i E-tuna.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 05 maj 2022, 09:48
Re: SE-TGO, Glasflügel H201B Standard Libelle
Hej
Platsen kan jag bekräfta är Eskilstuna Ekeby, då ESSC. Det är dåvarande ASG i bakgrunden. Tidpunkten torde vara 80-tal. Jag tog cert 84 och då fanns TNM och även bogsertruckarna på fältet. En av truckarna syns på bilden.
Mvh
Patrik
Platsen kan jag bekräfta är Eskilstuna Ekeby, då ESSC. Det är dåvarande ASG i bakgrunden. Tidpunkten torde vara 80-tal. Jag tog cert 84 och då fanns TNM och även bogsertruckarna på fältet. En av truckarna syns på bilden.
Mvh
Patrik
-
- Inlägg: 4135
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-TGO/10 Glasflügel Standard Libelle>201B
SE-TGO var från och med början en Glasflügel Standard Libelle. Typändring till en Standard Libelle 201B (dvs utan 'H' prefix) infördes i registret officiellt 19740606.
Olle Berg köpte SE-TGO från tillverkaren, Glasflügel, 19690602, sålde den vidare några dagar senare till Klubb Sländan där, som Robert skriver, han var delaktig i. Olycksplats 19890706 Målka 10 km NV Katrineholm.
Source credit: KSAK & LFV Centralarkivet
Olle Berg köpte SE-TGO från tillverkaren, Glasflügel, 19690602, sålde den vidare några dagar senare till Klubb Sländan där, som Robert skriver, han var delaktig i. Olycksplats 19890706 Målka 10 km NV Katrineholm.
Source credit: KSAK & LFV Centralarkivet