Tummelisa haveri 1923
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Tummelisa haveri 1923
Hej,
Jag undrar var jag kan få reda på om en Tummelisa, eller annat flygplan, havererade vid Berga gård, norr om om Falköping våren 1923.
Jag har en halv propeller som enligt utsago är från en Tummelisa, som min morfar fick som tack för att han härbärgerade personalen efter haveriet och under reparationen.
Enligt utsago var en Robert Almström med, och det var i februari 1923.
Mvh
Anders
Jag undrar var jag kan få reda på om en Tummelisa, eller annat flygplan, havererade vid Berga gård, norr om om Falköping våren 1923.
Jag har en halv propeller som enligt utsago är från en Tummelisa, som min morfar fick som tack för att han härbärgerade personalen efter haveriet och under reparationen.
Enligt utsago var en Robert Almström med, och det var i februari 1923.
Mvh
Anders
Anders
Re: Tummelisa haveri 1923
Måhända svaret finns i rullorna, samtliga (?) Tummelisor och deras samtliga (?) öden.
viewforum.php?f=137
viewforum.php?f=137
Re: Tummelisa haveri 1923
Om flygplanet inte blev mer skadat än att det kunde repareras på plats så blir det nog svårt att hitta mer uppgifter.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tummelisa haveri 1923
Jag letade förgäves i SvD:s arkiv på webben men utan framgång. Jag fann inget med de sökord jag använde. Andra Flygkompani-haverier/missöden fanns med och det gäller att hitta rätt sökord. Jag noterade att typen kallades "Tummeliten" av de mer pryda.
Årtalet kan förstås vara fel (mina tankar gick till Carl Gustaf von Rosens och Uno Ranchs "mellanhavanden" men det var ju långt senare) . Den namngivne personen kan kanske ha tillhört Flygkompaniets markpersonal. Kanske han är omnämnd i några F 3-minnen.
Årtalet kan förstås vara fel (mina tankar gick till Carl Gustaf von Rosens och Uno Ranchs "mellanhavanden" men det var ju långt senare) . Den namngivne personen kan kanske ha tillhört Flygkompaniets markpersonal. Kanske han är omnämnd i några F 3-minnen.
Re: Tummelisa haveri 1923
Hej,
Tack för hjälpen så långt.
Årtalet och datum är troligtvis korrekt eftersom vi har ett cigarettetui med datum och namn ingraverat. Det fick morfar som tack för hjälpen.
Bästa hälsningar
Anders
Tack för hjälpen så långt.
Årtalet och datum är troligtvis korrekt eftersom vi har ett cigarettetui med datum och namn ingraverat. Det fick morfar som tack för hjälpen.
Bästa hälsningar
Anders
Anders
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Tummelisa haveri 1923
Det finns en bild i Tummelisa-boken (ÖFS) s.35 där 083 på skidor har gått över på rygg, men det var ju på Malmen, enligt bildtexten, vintern 1923.
Bilden kommer från SFF arkiv, 002-1079223.
Sedan finns det ju totalhaveriet med 189 som havererade vid Falun 10 febr 1923. (002-1079225)
Bilden kommer från SFF arkiv, 002-1079223.
Sedan finns det ju totalhaveriet med 189 som havererade vid Falun 10 febr 1923. (002-1079225)
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Tummelisa haveri 1923
I ursprungliga frågan talas om personalen som omhändertogs. Tummelisa - eg Tummeliten - var ensitsig. Kan det alltså handla om annan typ?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Tummelisa haveri 1923
Undrar om din propeller är märkt på något sätt? Detta brukar i så fall vara avslöjande.
Re: Tummelisa haveri 1923
Hej,
Tack för intresse i min fråga.
"Personalen" är bara en utsago som mormor använde, hon hade ännu inte träffat morfar då. Kan ha varit någon som anlände via marken för att hjälpa till med reparation. Ett annat alternativ kan vara att morfar inkvarterade pilot/besättning under någon övning och att dom knäckte en propeller. Dvs den halva propellern tillsammans med cigarettetuiet kan vara ett tack för hjälpen. I etuiet finns ingraverat "Till minne av tiden 19 febr. 14 mars 1923 å Berga av vännen Robert Alström". Berga gård norr om Falköping ägdes då en kalkbruksproducent, och där arbetade morfar.
Den enda märkning som finns är är trekronormärket med texten "Flygkompaniets Tygverkstäder Malmslätt".
/Anders
Tack för intresse i min fråga.
"Personalen" är bara en utsago som mormor använde, hon hade ännu inte träffat morfar då. Kan ha varit någon som anlände via marken för att hjälpa till med reparation. Ett annat alternativ kan vara att morfar inkvarterade pilot/besättning under någon övning och att dom knäckte en propeller. Dvs den halva propellern tillsammans med cigarettetuiet kan vara ett tack för hjälpen. I etuiet finns ingraverat "Till minne av tiden 19 febr. 14 mars 1923 å Berga av vännen Robert Alström". Berga gård norr om Falköping ägdes då en kalkbruksproducent, och där arbetade morfar.
Den enda märkning som finns är är trekronormärket med texten "Flygkompaniets Tygverkstäder Malmslätt".
/Anders
Anders