Bildfråga, flygplanstyp

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9941
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Bildfråga, flygplanstyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tacksam för hjälp med uppgift om vad detta är för flygplanstyp.
Finns även uppgift om registrering, plats m.m., så är jag tacksam även för det.
Fotot är sannolikt taget i USA omkring 1967.
Fotot skannat från 24x36 mm dia ur Sven Stridsbergs donerade samling
Fotot skannat från 24x36 mm dia ur Sven Stridsbergs donerade samling
DB605
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Bildfråga, flygplanstyp

Inlägg av DB605 »

Hej,
det ser ut att vara en North American P-64.

https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_P-64

/Thomas
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Bildfråga, flygplanstyp

Inlägg av eralehm »

North American NA-50, en jaktplansversion av AT-6 Texan.

Registrering N840, c/n 68-3061.

/Leif H
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9941
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga, flygplanstyp

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack för hjälpen!
/Sven-Erik
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Bildfråga, flygplanstyp

Inlägg av Stig Jarlevik »

Leif
Som framgår av det c/n du listar, 68-3061, så var North American's charge number 68,
dvs typbeteckningen var således NA-68 och inte NA-50.
Kanske en petitess i sammanhanget, men modellerna såg faktiskt lite olika ut.
Samtliga NA-50 blev levererade till Peru (blev således aldrig P-64 vilket ju var USAAC
typbeteckning vid tidpunkten)
Samtliga NA-68, som var beställda av Thailand konfiskerades av USA före leverans och
blev således P-64.
För övrigt så har N840 en intressant historia och finns idag i Oshkosh och lär vara fullt
flygduglig. Maskinen är åtminstone certifierad fram till 2025
Hälsningar
Stig
eralehm
Inlägg: 404
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Bildfråga, flygplanstyp

Inlägg av eralehm »

Skall man vara noga var fabriksbeteckningen NA-50A; de s.k. Charge Numbers var inte samma sak utan snarare en slags batchnummer i produktionen.

/Leif H
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Bildfråga, flygplanstyp

Inlägg av Stig Jarlevik »

Ja det är korrekt

NA hade av någon anledning dubbla identifieringar.
Det var dock deras charge number som styrde deras produktion och identifierade den exakta köparen

Hälsningar
Stig
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"