Bildfråga, flygplanstyp
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga, flygplanstyp
Tacksam för hjälp med uppgift om vad detta är för flygplanstyp.
Finns även uppgift om registrering, plats m.m., så är jag tacksam även för det.
Fotot är sannolikt taget i USA omkring 1967.
Finns även uppgift om registrering, plats m.m., så är jag tacksam även för det.
Fotot är sannolikt taget i USA omkring 1967.
Re: Bildfråga, flygplanstyp
Hej,
det ser ut att vara en North American P-64.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_P-64
/Thomas
det ser ut att vara en North American P-64.
https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_P-64
/Thomas
Re: Bildfråga, flygplanstyp
North American NA-50, en jaktplansversion av AT-6 Texan.
Registrering N840, c/n 68-3061.
/Leif H
Registrering N840, c/n 68-3061.
/Leif H
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga, flygplanstyp
Tack för hjälpen!
/Sven-Erik
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Bildfråga, flygplanstyp
Leif
Som framgår av det c/n du listar, 68-3061, så var North American's charge number 68,
dvs typbeteckningen var således NA-68 och inte NA-50.
Kanske en petitess i sammanhanget, men modellerna såg faktiskt lite olika ut.
Samtliga NA-50 blev levererade till Peru (blev således aldrig P-64 vilket ju var USAAC
typbeteckning vid tidpunkten)
Samtliga NA-68, som var beställda av Thailand konfiskerades av USA före leverans och
blev således P-64.
För övrigt så har N840 en intressant historia och finns idag i Oshkosh och lär vara fullt
flygduglig. Maskinen är åtminstone certifierad fram till 2025
Hälsningar
Stig
Som framgår av det c/n du listar, 68-3061, så var North American's charge number 68,
dvs typbeteckningen var således NA-68 och inte NA-50.
Kanske en petitess i sammanhanget, men modellerna såg faktiskt lite olika ut.
Samtliga NA-50 blev levererade till Peru (blev således aldrig P-64 vilket ju var USAAC
typbeteckning vid tidpunkten)
Samtliga NA-68, som var beställda av Thailand konfiskerades av USA före leverans och
blev således P-64.
För övrigt så har N840 en intressant historia och finns idag i Oshkosh och lär vara fullt
flygduglig. Maskinen är åtminstone certifierad fram till 2025
Hälsningar
Stig
Re: Bildfråga, flygplanstyp
Skall man vara noga var fabriksbeteckningen NA-50A; de s.k. Charge Numbers var inte samma sak utan snarare en slags batchnummer i produktionen.
/Leif H
/Leif H
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: Bildfråga, flygplanstyp
Ja det är korrekt
NA hade av någon anledning dubbla identifieringar.
Det var dock deras charge number som styrde deras produktion och identifierade den exakta köparen
Hälsningar
Stig
NA hade av någon anledning dubbla identifieringar.
Det var dock deras charge number som styrde deras produktion och identifierade den exakta köparen
Hälsningar
Stig