Vem är mannen på fotot?
Vilken grad har han?
Flygplanet bör vara J 6, SA-14 Jaktfalken, nr 209 på skevrodret. Fotot bör vara taget 1935-1936.
Bildfråga - vem på fotot?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga - vem på fotot?
Mössmärket ser inte svenskt ut. Planet är en beväpnad Jaktfalken.
[ Post made via iPhone ]
[ Post made via iPhone ]
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga - vem på fotot?
Mössmärket är nog ett svenskt Kustsartilleri-märke (Marinen, underofficer motsv sergeant).
[ Post made via iPhone ]
[ Post made via iPhone ]
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga - vem på fotot?
Jag är hemma nu och kan använda min PC och är inte hänvisad till den besvärliga smarta telefonen. Jag har googlat litet och bl a lärt mig att de två kulsprutorna satt på kroppens översida framför föraren. Jag lärde mig också att man hade svårt få synkroniseringen propeller/kulspruta att funka bra.
Jag fann bl a foruminlägget nedan där det framgår att kulsprutekameror installerades vid några försök på Malmen, ca 1932 tror jag det var. Bilden kan vara från detta tillfälle och det är kanske en kulsprutekamera man ser över vingen och även ovanpå motorn verkar det sitta någon speciell pryl.
viewtopic.php?f=59&t=10777#p32840
Bilden är alltså några år äldre än vad som antagits. Jag har litet problem med planets nummer men inte orkat reda ut det.
Här ett exempel på en kulsprutekamera. https://digitaltmuseum.org/021026298205/kamera
Jag fann bl a foruminlägget nedan där det framgår att kulsprutekameror installerades vid några försök på Malmen, ca 1932 tror jag det var. Bilden kan vara från detta tillfälle och det är kanske en kulsprutekamera man ser över vingen och även ovanpå motorn verkar det sitta någon speciell pryl.
viewtopic.php?f=59&t=10777#p32840
Bilden är alltså några år äldre än vad som antagits. Jag har litet problem med planets nummer men inte orkat reda ut det.
Här ett exempel på en kulsprutekamera. https://digitaltmuseum.org/021026298205/kamera
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Bildfråga - vem på fotot?
Det är inget konstigt med numret. Bara att kolla i Lennart Anderssons kalenderbitare, dvs Svenskt Militärflyg - Propellerepoken.Lars Sundin skrev: Jag har litet problem med planets nummer men inte orkat reda ut det.
Flygplanet är i den första serien alltså de med beteckning J 6. (Till skillnad mot J 6A resp. J 6B)
5209 => 3209 => 1209 => 209 (1933-04) Maskinen havererade 1936-09-28.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga - vem på fotot?
Få se om detta inlägg "godkänns" det har varit något fel hos SFF:s IT-leverantörer. Jo, det går. Tack Sven-Erik för hjälpen.
Själva bilden gav upphov till mycket snoende på webben och det var behållningen, jag lärde mig intressanta detaljer om Jaktfalken. Själva fpl-individen var av mindre intresse, men jag lärde mig en del annat om typen. Kanske både 209 och 210 har haft kulsprutekamera installerad, kanske vid samma tillfälle. Det var ju enligt Widfeldt litet problem med synkroniseringen mellan propellern och kulsprutorna.
Även 209:an figurerar på underforumet om FV-plan. viewtopic.php?f=59&t=10776
I min blogg har jag halkat in på Jaktfalken och Roland Schütt. Ett citat från https://larsan13.wordpress.com/2011/09/ ... nd-schutt/
En gång i sin ungdom sommarjobbade Roland S på Svenska Aero på Lidingö med att borra lätthål i Jaktfalkens vingbalk, kanske just sådana lätthål man ser till vänster i vrakbilden överst. Som alla andra grabbar på den tiden (han var född 1913) drömde han om att bli flygare men så blev det inte. Han blev ingenjör/”uppfinnare” på (bl a) Arenco och hans tekniska bakgrund blev jag varse först när han plötsligt nämnde ett så tekniskt ord ”M6-mutter” när han laddade sin kådisbella inför den lilla publiken på biblioteket i Handen som lyssnade på hans berättelse om sin bok och annat. Det var rejäl fjång i det skottet som var riktat mot en soffkudde och lyckligtvis inte rikoschetterade:
Själva bilden gav upphov till mycket snoende på webben och det var behållningen, jag lärde mig intressanta detaljer om Jaktfalken. Själva fpl-individen var av mindre intresse, men jag lärde mig en del annat om typen. Kanske både 209 och 210 har haft kulsprutekamera installerad, kanske vid samma tillfälle. Det var ju enligt Widfeldt litet problem med synkroniseringen mellan propellern och kulsprutorna.
Även 209:an figurerar på underforumet om FV-plan. viewtopic.php?f=59&t=10776
I min blogg har jag halkat in på Jaktfalken och Roland Schütt. Ett citat från https://larsan13.wordpress.com/2011/09/ ... nd-schutt/
En gång i sin ungdom sommarjobbade Roland S på Svenska Aero på Lidingö med att borra lätthål i Jaktfalkens vingbalk, kanske just sådana lätthål man ser till vänster i vrakbilden överst. Som alla andra grabbar på den tiden (han var född 1913) drömde han om att bli flygare men så blev det inte. Han blev ingenjör/”uppfinnare” på (bl a) Arenco och hans tekniska bakgrund blev jag varse först när han plötsligt nämnde ett så tekniskt ord ”M6-mutter” när han laddade sin kådisbella inför den lilla publiken på biblioteket i Handen som lyssnade på hans berättelse om sin bok och annat. Det var rejäl fjång i det skottet som var riktat mot en soffkudde och lyckligtvis inte rikoschetterade: