Lågflygande B-52:a
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Lågflygande B-52:a
Hej!
Vad sägs om denna Lågflygande B-52:a
Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?
Bengt
http://www.strategic-air-command.com/st ... ranger.htm
Vad sägs om denna Lågflygande B-52:a
Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?
Bengt
http://www.strategic-air-command.com/st ... ranger.htm
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
En dåre "bakom ratten."
Javars, det går att komma ännu lägre med förutsägbart resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=E21byPXR1ek
http://www.youtube.com/watch?v=E21byPXR1ek
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: En dåre "bakom ratten."
Mer uppgifter om ovanstående krasch
http://en.wikipedia.org/wiki/1994_Fairc ... B-52_crash
http://en.wikipedia.org/wiki/1994_Fairc ... B-52_crash
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Tack för den förklarande texten, Kenneth G! Nu fick jag veta orsaken. Stora fina dyra maskiner som ger intryck av stor makt - ändå är det fortfarande inte sällan "sk-t bakom spaken". Som vi ibland kommenterade vissa händelser i min flygklubb. Mindre och billigare plan, lindrigare följder, men samma orsak.
Lasse
Lasse
Re: Lågflygande B-52:a
Här är en av samma kaliber:Bengt Ekbladh skrev:
Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?
http://www.youtube.com/watch?v=YZT4BdI7STE
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Här ser vi på video en krasch 1988 i Habsheim i Frankrike med en Airbus, en krash som var mycket omtalad, men som inte var märklig på något sätt egentligen. Man orkar inte ta sig upp från en låg förbiflygning i låg fart och i en konfiguration med stort luftmotstånd. Styrautomatiken var uppe till diskussion eftersom det fanns en stor misstro mot Airbus teknik inom området men det handlade i grunden om en miss i omdömet hos besättningen.
http://www.youtube.com/watch?v=_EM0hDchVlY
Tre av de 136 ombordvarande omkom. Mer att läsa finns på http://aviation-safety.net/database/rec ... 19880626-0
Lars S
http://www.youtube.com/watch?v=_EM0hDchVlY
Tre av de 136 ombordvarande omkom. Mer att läsa finns på http://aviation-safety.net/database/rec ... 19880626-0
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Lågflygande B-52:a
Återigen ett amerikanskt hangarfartyg, denna gång gamla "hederliga" USS Essex (CVS-9). Datum 680525, plats: Norska havet. Vi byter ut B-52an mot en Tu-16...och det där sista med utan att ”plaska”i spat. Enter Alexandr Plyiev...Bengt Ekbladh skrev:Hej!
Vad sägs om denna Lågflygande B-52:a
Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?
Bengt
http://www.strategic-air-command.com/st ... ranger.htm
http://www.youtube.com/watch?v=l3bijF2--os
USS Essex på den tiden då den var CVA-9
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Flyga lågt över vatten är svårt ibland - ett Viggen-haveri
Fredrics episod erinrar mig om ett svenskt haveri då en spanande Viggen kom för lågt för drygt 12 år sedan. För att citera SHK:
En rote AJSH/AJSF 37 ur F 15 bedrev den 16 oktober 1996 en spaningsövning mot en rysk fartygskonvoj i östra delen av Östersjön. Då roten under identifiering av kryssaren Pjotr Velikij passerade babord om fartyget på en höjd av ca 200 m meddelade rotechefen kontakt med ett flygplan typ Be 12 ”Mail” för om fartyget under svag vänstersväng. Rotechefen angav att han avsåg att passera under flygplanet och påbörjade en sjunkande högersväng. Rotetvåan bytte då till vänsterflank och när han några sekunder senare återfick kontakten med rotechefen kolliderade denne med vattenytan ca 200 m till vänster och 200 m för om fartyget kl. 13.45 i en position ca 120 km SO om Gotland.
...
...
Utredningen visar att föraren sannolikt förlorade sina höjdreferenser och kom ned på så låg höjd att han kolliderade med vattenytan. Medverkande till olyckan var sannolikt dels det disiga vädret med otydlig horisont, dels att förarens uppmärksamhet kan ha splittrats mellan den uppdykande Be 12:an och kryssaren.
Lars S
En rote AJSH/AJSF 37 ur F 15 bedrev den 16 oktober 1996 en spaningsövning mot en rysk fartygskonvoj i östra delen av Östersjön. Då roten under identifiering av kryssaren Pjotr Velikij passerade babord om fartyget på en höjd av ca 200 m meddelade rotechefen kontakt med ett flygplan typ Be 12 ”Mail” för om fartyget under svag vänstersväng. Rotechefen angav att han avsåg att passera under flygplanet och påbörjade en sjunkande högersväng. Rotetvåan bytte då till vänsterflank och när han några sekunder senare återfick kontakten med rotechefen kolliderade denne med vattenytan ca 200 m till vänster och 200 m för om fartyget kl. 13.45 i en position ca 120 km SO om Gotland.
...
...
Utredningen visar att föraren sannolikt förlorade sina höjdreferenser och kom ned på så låg höjd att han kolliderade med vattenytan. Medverkande till olyckan var sannolikt dels det disiga vädret med otydlig horisont, dels att förarens uppmärksamhet kan ha splittrats mellan den uppdykande Be 12:an och kryssaren.
Lars S