Lågflygande B-52:a

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lågflygande B-52:a

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 jan 2009, 11:14

Hej!
Vad sägs om denna Lågflygande B-52:a

Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?

Bengt


http://www.strategic-air-command.com/st ... ranger.htm
Bengt Ekbladh
 

En dåre "bakom ratten."

Inläggav Kenneth Johansson » 07 jan 2009, 15:43

Javars, det går att komma ännu lägre med förutsägbart resultat.

http://www.youtube.com/watch?v=E21byPXR1ek
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Re: En dåre "bakom ratten."

Inläggav Kenneth Göransson » 07 jan 2009, 21:55

Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Inläggav Lars Sundin » 07 jan 2009, 22:52

Tack för den förklarande texten, Kenneth G! Nu fick jag veta orsaken. Stora fina dyra maskiner som ger intryck av stor makt - ändå är det fortfarande inte sällan "sk-t bakom spaken". Som vi ibland kommenterade vissa händelser i min flygklubb. Mindre och billigare plan, lindrigare följder, men samma orsak.

Lasse
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lågflygande B-52:a

Inläggav Håkan Olsson » 10 jan 2009, 19:52

Bengt Ekbladh skrev:
Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?


Här är en av samma kaliber:

http://www.youtube.com/watch?v=YZT4BdI7STE
Håkan Olsson
 

Inläggav Lars Sundin » 10 jan 2009, 21:09

Här ser vi på video en krasch 1988 i Habsheim i Frankrike med en Airbus, en krash som var mycket omtalad, men som inte var märklig på något sätt egentligen. Man orkar inte ta sig upp från en låg förbiflygning i låg fart och i en konfiguration med stort luftmotstånd. Styrautomatiken var uppe till diskussion eftersom det fanns en stor misstro mot Airbus teknik inom området men det handlade i grunden om en miss i omdömet hos besättningen.

http://www.youtube.com/watch?v=_EM0hDchVlY

Tre av de 136 ombordvarande omkom. Mer att läsa finns på http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880626-0


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lågflygande B-52:a

Inläggav Fredric Lagerquist » 11 jan 2009, 01:41

Bengt Ekbladh skrev:Hej!
Vad sägs om denna Lågflygande B-52:a

Kan man komma lägre utan att ”plaska”i spat?

Bengt


http://www.strategic-air-command.com/st ... ranger.htm


Återigen ett amerikanskt hangarfartyg, denna gång gamla "hederliga" USS Essex (CVS-9). Datum 680525, plats: Norska havet. Vi byter ut B-52an mot en Tu-16...och det där sista med utan att ”plaska”i spat. Enter Alexandr Plyiev...

http://www.youtube.com/watch?v=l3bijF2--os


USS Essex på den tiden då den var CVA-9

Bild
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1731
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Flyga lågt över vatten är svårt ibland - ett Viggen-haveri

Inläggav Lars Sundin » 12 jan 2009, 10:33

Fredrics episod erinrar mig om ett svenskt haveri då en spanande Viggen kom för lågt för drygt 12 år sedan. För att citera SHK:

En rote AJSH/AJSF 37 ur F 15 bedrev den 16 oktober 1996 en spaningsövning mot en rysk fartygskonvoj i östra delen av Östersjön. Då roten under identifiering av kryssaren Pjotr Velikij passerade babord om fartyget på en höjd av ca 200 m meddelade rotechefen kontakt med ett flygplan typ Be 12 ”Mail” för om fartyget under svag vänstersväng. Rotechefen angav att han avsåg att passera under flygplanet och påbörjade en sjunkande högersväng. Rotetvåan bytte då till vänsterflank och när han några sekunder senare återfick kontakten med rotechefen kolliderade denne med vattenytan ca 200 m till vänster och 200 m för om fartyget kl. 13.45 i en position ca 120 km SO om Gotland.
...
...
Utredningen visar att föraren sannolikt förlorade sina höjdreferenser och kom ned på så låg höjd att han kolliderade med vattenytan. Medverkande till olyckan var sannolikt dels det disiga vädret med otydlig horisont, dels att förarens uppmärksamhet kan ha splittrats mellan den uppdykande Be 12:an och kryssaren.


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst