Pierre Holländer

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

C Fridh
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2009, 20:39
Ort: Rödeby

Pierre Holländer

Inlägg av C Fridh »

Hej!
Jag är ny här och tycker att ni har ett väldigt trevligt forum! Massa kul saker att läsa om!

Jag håller på med ett litet kul RC projekt och undrar om någon sitter på lite bra bilder på den Pitts som Pierre Holländer flög på 80talet. Jag tänker då på den som var målad i Linjeflygs färger.
Han var min stora barndomshjälte, och jag behöver lite referensbilder för att kunna få min rc modell så lik som möjligt!

Tackar!

/Christian Fridh
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Planet är (är inte luftvärdigt f n) SE-IRX och det finns gott om bilder av planet på webben men i en senare gul målning.

I något nummer av MACH finns bilder av planet i Linjeflyg-målningen. Jag googlade men det bästa jag fann var just de bilder av en modell som Kenneth G tipsat om.

Lars S
C Fridh
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2009, 20:39
Ort: Rödeby

Inlägg av C Fridh »

Hallo!
Det var snabba ryck med svar! Verkligen ett levande forum! :D

Jag hittade själv de på plast modellen, men de på den andra länken hade jag inte hittat! Tackar för dem!

Jag vet att Flygrevyn hade bilder på den nån gång på 80talet. Som grabb satt jag och beundrade hans bedrifter... Tyvärr har ju de tidningarna fått gå till återvinningen under ett antal studentflyttar och annat... :-(

Hittar ni fler så skrik till! All hjälp tas tacksamt emot!

/Christian
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Jag ser att i SFF:s bildarkiv finns ett flertal bilder av SE-IRX en viss dag 1993, den 25 april, då planet verkade hålla på att göra sig av med sin Linjeflyg-märkning. Andra bilder från några år senare visar att de blågula LIN-vinklarna försvunnit men den vita grundfärgen är kvar.

Jag har plåtat av omslaget på mitt ex av MACH nr 28, första kvartalet 1987, som väl egentligen inte ger så mycket mer än de bilder av en R/C-modell Kenneth G tipsat om.

http://larssundin.ownit.nu//MACH28_omslag.jpg

I bästa fall erinrar bilden några av oss om den lagom lättsamma approach till ämnet flyghistoria som MACH hade. Samt att man nog (en tid) hade en viss support från agenten för ett visst japanskt bilmärke. Medan man från Saab och KSAK nog inte hade så mycket support. Synd.

Lars S
Peder Sandström
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 mar 2008, 03:56
Ort: Sollefteå

Inlägg av Peder Sandström »

Hej, apropå Pierre Holländer så fick jag en film från Kramfors flygplats 10-jubileum 1984 där han flög med en annan Pitts, SE-GTX. Med sig hade han en kvinnlig speaker som beskrev Pierres manövrer med namn, t.ex kallades 4-punkts momentroll för "de fyra årstiderna. Filmen kan ses här:
http://se.youtube.com/watch?v=YodlPxZiT3U
Inte världens bästa kvalitet kanske men kul ändå.
Mvh Peder Sandström :D
Hans Spritt
Inlägg: 1450
Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38

Inlägg av Hans Spritt »

Hej!

Det finns också en nästan helvit version av SE-IRX.

Denna bild tog jag på flygdagen i Västerås år 2003.

Se länken.

http://i216.photobucket.com/albums/cc27 ... SE-IRX.jpg

/HANS/
C Fridh
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jan 2009, 20:39
Ort: Rödeby

Inlägg av C Fridh »

@ Lars: Var det i Mach 28 som det gjordes ett accelerationstest mellan Pierre (i Pittsen) och en bil (Toyota Celican på bilden)?

Har för mig att jag läste ett sådant test och att Pierre vann i sin Pitts! :D

/Christian
Användarens profilbild
Björn Bäcklund
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Texten Linjeflyg

Inlägg av Björn Bäcklund »

skall vara upp och ner på högersidan. En detalj jag missade när jag byggde min modell.

Björn Bäcklund
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1774
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Texten Linjeflyg

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Björn Bäcklund skrev:skall vara upp och ner på högersidan. En detalj jag missade när jag byggde min modell.
...och indirekt därmed sagt att texten var rättvänd på vänstersidan. The real thing på Norrköping/Kungsängen 880528

Bild
Hans Spritt
Inlägg: 1450
Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38

Inlägg av Hans Spritt »

Hej!

Här är en bild på barndomshjälten Pierre vid sin Pitts SE-IRX.

http://i216.photobucket.com/albums/cc27 ... E-IRX2.jpg

Bilden är från flygdagen i Örebro 1987.

/HANS/
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

C Fridh skrev:@ Lars: Var det i Mach 28 som det gjordes ett accelerationstest mellan Pierre (i Pittsen) och en bil (Toyota Celican på bilden)?

Har för mig att jag läste ett sådant test och att Pierre vann i sin Pitts! :D

/Christian
Hej Christian!

Upptäckte din undran först nu. Jo du har rätt, även om artikeln inte går in så mycket på själva testets detaljer utan slår an på bilder och en skojig jämförelse mellan Toyota Celica 16 Twin Cam 1987 och Pitts S2 1984. Sålunda har Pitts'en 25 timmars serviceintervall (700 mil ca), Toyotan 1500 mil.

Testet skedde på Tullinge-fältet (hösten -86 skulle jag tro). Ett citat: Ställer man upp dem på linje och flaggar iväg dem i ett accelerationstest, piper den motorstarka kärran ifrån direkt, trots att man tycker gummi mot asfalt skall ge bättre grepp än propeller i luft, åtminstone de första metrarna.

260 hästar på 772 kg vikt, med constant speed-snurra därtill, är naturligtvis mer än 143 hästar på 1280 kg.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"