Tillverkningsnummer: 82869
Tillverkningsår: 1940
Till RAF 1940-03-06 märkt R4961
1957-07-30 Registrerad G-APJP
1980-07-09 Registrerad SE-GXO
1996-12-17 Avregistrerad, totalskadad
I Danmarks Tekniske Museum, Helsingør med falsk märkning Danske Flyvevåbnet S-16
Foto från 2012: https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 700389678/
SE-GXO, de Havilland DH 82A Tiger Moth II
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
SE-GXO, de Havilland DH 82A Tiger Moth II
Senast redigerad av Johnny Comstedt den 23 apr 2023, 19:20, redigerad totalt 2 gånger.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9950
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-GXO, de Havilland DH 82A Tiger Moth II
SE-GXO
Typ: DeHavilland D.H.82A Tiger Moth
c/n: 82869
Tillverkad år 1940. I Transportstyrelsens register står 1932 vilket inte är korrekt.
Fd R4961 (RAF), G-APJP (levererad Malmslätt 1978-10-13 efter 11 dagars ferryflygning från England, ff M Coughland).
Registrerad 1980-07-09 Gysinge Automobilmuséum HB, Österfärnebo (anskaffat av ÖFS/FV-muséum för använd som byte med SE-BFI/OH-VKC)
1984-11-23 Grundstenen 19178 AB, Stockholm
Innehavare 1985-03-13 A-M Nilsson, Klippan (Silver Hill Air Show)
1987-08-20 B Meijer m. f:a Chipmoth Bo Meijer, Falköping
Innehavare 1987-08-20 A-M Nilsson, Klippan
Haveri 1987-09-17 Falköpings flygplats, av banan och rundslagning vid övning i start och landning
Haveri 1988-10-05 Falköpings flygplats, av bana vid landning, koll./bil till Kåremo flygmuséum för återuppbyggnad
Ft 1996-05-24 G Claesson, Kåremo (ffg Oskarshamn 1996-07-20)
1996-08-15 K Panduro, Give, Danmark
Haveri 1996-10-02 Givskud, Danmark, stall på låg höjd efter pådrag vid pluslandning på privat fält
Avreg 1996-12-17 Totalhaveri, fpl skänkt av försäkringsbolaget till Danmarks Flyvemuseum, återuppbyggt som Haerens Flyvetropper kod S-16, vid FSN Vaerlöse
Typ: DeHavilland D.H.82A Tiger Moth
c/n: 82869
Tillverkad år 1940. I Transportstyrelsens register står 1932 vilket inte är korrekt.
Fd R4961 (RAF), G-APJP (levererad Malmslätt 1978-10-13 efter 11 dagars ferryflygning från England, ff M Coughland).
Registrerad 1980-07-09 Gysinge Automobilmuséum HB, Österfärnebo (anskaffat av ÖFS/FV-muséum för använd som byte med SE-BFI/OH-VKC)
1984-11-23 Grundstenen 19178 AB, Stockholm
Innehavare 1985-03-13 A-M Nilsson, Klippan (Silver Hill Air Show)
1987-08-20 B Meijer m. f:a Chipmoth Bo Meijer, Falköping
Innehavare 1987-08-20 A-M Nilsson, Klippan
Haveri 1987-09-17 Falköpings flygplats, av banan och rundslagning vid övning i start och landning
Haveri 1988-10-05 Falköpings flygplats, av bana vid landning, koll./bil till Kåremo flygmuséum för återuppbyggnad
Ft 1996-05-24 G Claesson, Kåremo (ffg Oskarshamn 1996-07-20)
1996-08-15 K Panduro, Give, Danmark
Haveri 1996-10-02 Givskud, Danmark, stall på låg höjd efter pådrag vid pluslandning på privat fält
Avreg 1996-12-17 Totalhaveri, fpl skänkt av försäkringsbolaget till Danmarks Flyvemuseum, återuppbyggt som Haerens Flyvetropper kod S-16, vid FSN Vaerlöse
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: SE-GXO, de Havilland DH 82A Tiger Moth II
Har ändrat tillverkningsår till 1940 (se ursprungsinlägget).
-
- Inlägg: 4128
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-GXO de Havilland DH 82A Tiger Moth
Tack Johnny!
Enligt Air-Britains DH Moth afficionado, Malcolm Fillimore:
TOC 27 MU Shawbury 6.3.40.To 9 MU Cosford 3.8.45. To 15 MU Wroughton 27.4.51; returned to 9 MU 23.5.51. To 2 Grading Unit, Kirton-in-Lindsey 16.6.52. Ferried to 9 MU Cosford 3.3.53. Sold 2.10.53 to Association of British Aero Clubs. Regd G-AOCV (CofR R5549) 11.6.56 to John Geoffrey Powell, Fordingbridge (based Christchurch). Not converted with airframe replaced unofficially by N6670 on overhaul. Regd G-APJP (CofR R6102) 30.7.57 to John Pothecary, Salisbury, osv.
Source: Air-Britain, Malcolm Fillimore
Enligt Air-Britains DH Moth afficionado, Malcolm Fillimore:
TOC 27 MU Shawbury 6.3.40.To 9 MU Cosford 3.8.45. To 15 MU Wroughton 27.4.51; returned to 9 MU 23.5.51. To 2 Grading Unit, Kirton-in-Lindsey 16.6.52. Ferried to 9 MU Cosford 3.3.53. Sold 2.10.53 to Association of British Aero Clubs. Regd G-AOCV (CofR R5549) 11.6.56 to John Geoffrey Powell, Fordingbridge (based Christchurch). Not converted with airframe replaced unofficially by N6670 on overhaul. Regd G-APJP (CofR R6102) 30.7.57 to John Pothecary, Salisbury, osv.
Source: Air-Britain, Malcolm Fillimore
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: SE-GXO, de Havilland DH 82A Tiger Moth II
Det var en sammanblandning vid den första engelska civilregisteringen och därför är historieskrivningen lite kryptisk:
G-AOCV blev 1956 felaktigt registrerad med c/n 82869 (= ex R4961).
G-APJP blev 1957 registrerad bara som ex R4961.
Individen SE-GXO var dock aldrig registrerad som G-AOCV.
När G-APJP blev förstagångsregistrerad 30. juli 1957
var G-AOCV registrerad på sin första ägare 11. juni 1956 - 12. september 1957, för att då byta till ny ägare.
G-AOCV blev 1956 felaktigt registrerad med c/n 82869 (= ex R4961).
G-APJP blev 1957 registrerad bara som ex R4961.
Individen SE-GXO var dock aldrig registrerad som G-AOCV.
När G-APJP blev förstagångsregistrerad 30. juli 1957
var G-AOCV registrerad på sin första ägare 11. juni 1956 - 12. september 1957, för att då byta till ny ägare.