Spitfire PR. IV under renovering i Sverige
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 95
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59
Spitfire PR. IV under renovering i Sverige
Hej!
I senaste numret av Aeroplane (mars 2008) finns en kort artikel om den sista kvarvarande Spitfire PR.IV, s/n BP923, som nu är under renovering till flygskick.
Denna Spitfire är en av elva st PR.IV som skickades till Sovjetunionen. Flygplanet sköts ned den 4 september 1943 under ett fotospaningsuppdrag över Altafjord/Kaafjord. Vraket bärgades i september 1989, och köptes för ett antal år sedan av en svensk entusiast.
Ett mycket intressant renoveringsobjekt!
M V H
Jan Forsgren
I senaste numret av Aeroplane (mars 2008) finns en kort artikel om den sista kvarvarande Spitfire PR.IV, s/n BP923, som nu är under renovering till flygskick.
Denna Spitfire är en av elva st PR.IV som skickades till Sovjetunionen. Flygplanet sköts ned den 4 september 1943 under ett fotospaningsuppdrag över Altafjord/Kaafjord. Vraket bärgades i september 1989, och köptes för ett antal år sedan av en svensk entusiast.
Ett mycket intressant renoveringsobjekt!
M V H
Jan Forsgren
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 03 mar 2008, 23:24
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1781
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Har det framkommit att kärran med "firewall plate" 6S/132536 (-1295) är BP923?
Se annars t ex SFT 2/06 s. 61.
http://www.spitfire-pr4.com/
Se annars t ex SFT 2/06 s. 61.
http://www.spitfire-pr4.com/
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
You only need the dataplate to build a Spitfire today.
Jack up the plate and build a new Spitfire around it.
http://www.spitfire-pr4.com/
Hälsningar
Kenneth
Jack up the plate and build a new Spitfire around it.
http://www.spitfire-pr4.com/
Hälsningar
Kenneth
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Kenneth Johansson skrev:You only need the dataplate to build a Spitfire today.
Jack up the plate and build a new Spitfire around it.
Fast det galler alla flygplan och sa har det alltid varit! Juridiskt betraktas allt utom tillverkningsplaten med serienummer och tillverkningsdatum som reservdelar. Framfor allt i warbirdsvarlden ar det mycket vanligt att man utnyttjar detta. Det finns en segelbogserande Pawnee i Sverige som inte har nagonting gemensamt forutom tillverkningsplaten med den Pawnee med samma svenska registrering som i mitten pa 60-talet sprutade rapsfalt i Skane!
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Javisst Christer, jag har inte påstått något annat. Men att tala om en renovering till flygdugligt skick kanske låter som om man tänkte använda skrothögen man ser på bilden till att bygga ett nytt flygplan. Ungefär som när man knackar ut bucklorna på en folkracebil och kör vidare. Airframe Assemblies på Isle of Wight, t.ex. tillverkar ju, i princip, nya Spitfires på beställning. Det tar några år och det kostar minst 15 miljoner SEK, men det går. Detta är väl knappast kontroversiellt.
Hälsningar
Kenneth
Hälsningar
Kenneth
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 17 sep 2008, 09:30
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Spitfire PR. IV under renovering i Sverige
Det går långsamt och ägaren vill inte skylta med detta offentligt, det är väl så mycket man kan säga.
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
- Ort: Helsingfors
Re: Spitfire PR. IV under renovering i Sverige
Något nytt om detta projekt - som nu varit omnämnt i snart 20 år...?