XB17 med nosvinge

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

XB17 med nosvinge

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej,
XB17 med nosvinge, skulle det vara nått?
Design Burt Rutan

http://www.firststaterc.org/newsletters/Nl_0507.pdf

eller
http://www.swannysmodels.com/B17G.html

<<But what happens when the modeler begins to push the envelop? There has been a photo-shopped image circulating around the internet for a few years now of a B-17 with the wings moved to the aft section and the elevator moved to the nose like canards. It is often referred to as the Rutan B-17. This is because many feel this is what the B-17 would have looked like if Burt Rutan had designed it. It is an interesting concept and on more than one occasion I have heard modelers say how neat it would be to kit bash that aircraft. Well Frank White did just that in 2005 and here are the results, the RB-17.<<
Nästan längst ner på sidan

Missfoster eller något att ta efter?
Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Bilden och modellbyggarnas dröm att göra om Flygande fästningen till en "flygande anka" (canard) skall nog tas som ett lättsamt skämt med den amerikanske flygplankonstruktören Burt Rutans iver att ta fram "konstiga" flygplan i kompositmaterial och då i början just ankor som VariViggen och VariEze.

Sedan blev det ju andra festliga former från hans företag Scaled Composites. En skicklig och uppfinningsrik konstruktör i nya material (och entreprenör) är han även om man inte kan jämföra honom i betydelse med Hugo Junkers som görs i Wikipedias text. Han gör väl också det kunderna begär och då blir det ju ibland litet tokiga plan. (Även Erik Bratt "ritade" ju litet på en affärsjet-deltavinge för att göra Bücker glad.) Men Burt R har ju också kommit med några verkligt effektiva flygplan.

Canarder är i allmänhet sämre än vanliga plan, men för vissa ändamål kan de väl vara bra. Så finns det ju också "försäljarsvada" och aerodynamik är ett tacksamt ämne att bondfånga med. Kommer därtill det mänskliga behovet att tycka att ens eget plan är bäst.

Ett skäl för nosvinge är att man kan hjälpa upp en deltavinge (Viggen, Gripen och några till) genom interaktion mellan nosvinge och huvudvinge om man kan finlira med utformningen.

Det gjordes under VK2 några canarder "på försök", se Greg Goebels http://www.vectorsite.net/avcanfit.html.

Hur mycket Roland Payen riktigt visste vad han gjorde vet jag inte, men han hade kanske en bra intuition samt gåpåaranda.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Galleri - fotografier, konstverk och annat"