Nya slag av farkoster - varning för teknikglädje

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin

Nya slag av farkoster - varning för teknikglädje

Inlägg av Lars Sundin »

I DN läste jag om en ny slags "snöskoter" samt om "världens första flygbil" (vilket det ju inte är).

Här litet läsning/tittning/huvudskakande/drömmande:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 487692.ece

http://www.terrafugia.com/index.html

Lars S
Erik Johansson

Inlägg av Erik Johansson »

Very interesting, Lars,

I noted in the Svensk Dagbaldet that some ‘green’ individual got into trouble swapping his BMW for one of those electronic pogo sticks because it was not classified as something know by the all mightiest into one of the categories that they understand. This despite the police, I am told, use them. They must certainly do here in Portugal. Can you imagine you or I appearing in Stockholm with one of these Tarrafugina Transition machines?

See you in jail! And we can talk about the good old times.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Erk!

Jo, jag har läst (i den andra tidningen...) om Segway och de legala klassificeringsproblem som finns. Möjligen är en ändring på gång.

Fordonet heter Segway, en drivande person i Sverige för produkten är en känd ballongpionjär, men vem det är man ser på min bild här vet jag inte. Men första gången jag såg en Segway, vilket var på en tidigare EAA FlyIn på Barkarby, trodde jag inte mina ögon.

Jag vet inte hur man ser på fordonets säkerhet. Själv höll jag på att bli påkörd på en trottoar av en dam i en eldriven rullstol som uppmanade mig på det sätt som bara äldre damer kan tillåta sig, att hålla mig på antingen den ena eller den andra kanten av trottoaren. Så jag vet inte hur användbart fordonet är i svensk miljö.

Minns också en passage i Erik Bratts "Silvervingar". Luftfartsinspektören Tord Ångström hade just författat ett telegram som förbjöd en svensk flygare (sent trettiotal) att påbörja en atlantflygning med ett på tok för litet plan, och belåtet kommenterade "sådär, nu har jag räddat livet på honom den här gången". D v s, ibland har myndighetspersoner gott omdöme även om vi medborgare tycker att de begränsar vår "frihet" att slå ihäl oss frivilligt på det sätt vi vill.

Lars S
Erik Johansson

Inlägg av Erik Johansson »

Thanks, Lars. Segway is the name of that computerised, two wheeled pogo stick. They are, by the way, in use by the police in Lisbon. Another reason not to join the force.

Talking about odd machines where mamma was a car and pappa was a flying machine I just hit this on the BBC web site. Crazy men they are, and thank God for them because without them we would still just dream about flying.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7821979.stm

I wish him well.

Nice to see a mention of Erik Bratt and Tord Ångström. I met Erik Bratt a few years ago in Linkoping when he was still piloting his own aircraft. The oldest pilot in Sweden I think I remember he was then. He invited me to F8, or what was left of it, where he gave a brilliant speech about the birth of the Draken design. He told us that having got the basic design right SAAB was visited by the top brass of the RSAF. They flatly refused to accept that an aircraft without a proper tail with a horizontal and vertical stabiliser could fly. The Draken had to have these or they would not accept it. So, a new drawing was produced with the required stabilisers and Mr Bratt kept this in his desk in readiness for the benefit of the Air Force experts.

And going back to the Osterman Air Charter days (that IS aviation history) I had plenty to do with Tord.

Are the two gentlemen still around?
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Erik!

Ja det finns mycket mellan himmel och jord och speciellt strax ovan jordytan är det ju litet extra spännande. Så verkar det ju vara något speciellt med engelsmän. De är excentriska på ett speciellt sätt tycker jag.

Jag tror du förväxlar Tord Ångström med någon annan vördnadsbjudande person på Luftfartsverket. Tord Å var född 1892, fick certifikat nr 5 redan år 1912 och var chef för Luftfartsinspektionen 1945-1957. Han avled 1978.

Om Tord Å och andra och om verksamheten på Luftfartsinspektionen kan du läsa på http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload ... tionen.pdf . Kanske du känner igen någon myndighetsperson du hade kontakt med.

Erik Bratt är däremot ibland oss, även om åldern tagit ut sin rätt (han är född 1912), och det är nu väl minst 3 år sedan jag hade tillfälle att lyssna på honom vid FLIT. Dock inte vid Drakens 50-årsfirande (sök där på Bratt; flera träffar erhålls).

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"