SE-UFC
Typ: Schempp-Hirth Ventus B/16.6
c/n: 335
Tillverkad år 1987
Registrerad 1987-05-21 B Haven, Uppsala, L Åden, Märsta & B Eriksson, Skärplinge (FC)
199x ? Uppsala Flygklubb
200x ? Segelflygarna i Uppsala
2010 L Harjo, Solna
Avreg 2019-10-10 exporterad till Tjeckien, registrerad den 2020-02-25 som OK-2323.
Foto saknas i SFF arkiv
SE-UFC, Schempp-Hirth Ventus B/16.6
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10006
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 4246
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-UFC Schempp-Hirth Ventus b/16.6>c
Vid inregistrering 19870521 var SE-UFC en Schempp-Hirth Ventus b/16.6, men ... efter typåndring 19880608 blev den en Ventus c. Blev OK-2323[3] som en Ventus c.
Komplettering av datum:
19961111 Uppsala FK, Uppsala
20080106 Segelflygarna Uppsala FK, Bälinge
20091113 L Harju, Solna
Credits: Olika RU, TS online registret, KSAK och själva ägare
Komplettering av datum:
19961111 Uppsala FK, Uppsala
20080106 Segelflygarna Uppsala FK, Bälinge
20091113 L Harju, Solna
Credits: Olika RU, TS online registret, KSAK och själva ägare
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: SE-UFC, Schempp-Hirth Ventus B/16.6
SE-UFC har aldrig varit en Vetus b/16.6.
Det där måste vara en byråkratisk finess, då TC för Ventus C utfärdads först 30 oktober 1987. UFC deltog på SM i Arboga i juni 1987. Det är också beskrivet i TC EASA.A.274.
Ventus c och Ventus b/16.6 är i princip två olika flygplan, även om de i TC anges som "Baureihe" (då behöver man inte certifiera om flygplanet och sparar en massa pengar). T ex har Ventus C 17.6 m spännvidd och SH-bromsar medan Ventus b/16.6 har 16.6 m spännvidd och bakkantsbromsar. Två olika vingar alltså. Helt olika att flyga dessutom (jag har flugit båda).
Det där måste vara en byråkratisk finess, då TC för Ventus C utfärdads först 30 oktober 1987. UFC deltog på SM i Arboga i juni 1987. Det är också beskrivet i TC EASA.A.274.
Ventus c och Ventus b/16.6 är i princip två olika flygplan, även om de i TC anges som "Baureihe" (då behöver man inte certifiera om flygplanet och sparar en massa pengar). T ex har Ventus C 17.6 m spännvidd och SH-bromsar medan Ventus b/16.6 har 16.6 m spännvidd och bakkantsbromsar. Två olika vingar alltså. Helt olika att flyga dessutom (jag har flugit båda).
-
- Inlägg: 4246
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-UFC Schempp-Hirth Ventus B/16.6
Tack Robert!
Det jag skriver är bara det som återfinns i officella handlingar. Det är omöjligt att kontrollera och verifera alla detaljer och därför är jag tacksam när experter och specialister som du bidrar med förslag till rättelse. Bilagan nedan visar, SE-UFC verkligen angavs i SE- Registerutdrag Nr 3 Juli 1987 som en Ventus b/16.6 och, som jag skrev, ändrades till en Ventus c först året därpå.
Det jag skriver är bara det som återfinns i officella handlingar. Det är omöjligt att kontrollera och verifera alla detaljer och därför är jag tacksam när experter och specialister som du bidrar med förslag till rättelse. Bilagan nedan visar, SE-UFC verkligen angavs i SE- Registerutdrag Nr 3 Juli 1987 som en Ventus b/16.6 och, som jag skrev, ändrades till en Ventus c först året därpå.
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: SE-UFC, Schempp-Hirth Ventus B/16.6
Ja det stämmer.
Men läser du TC för Ventus (typcertifikatet innehåller f ö alla Ventusar, även Ventus 2) så står det att några Ventus b/16.6 (s/n är angivna) är Ventus C. Så det är ju bara en byråkratisk manöver för att komma runt byråkratin.
Så formellt sett riktigt, men i verkligheten var UFC en Ventus C från början.
Men läser du TC för Ventus (typcertifikatet innehåller f ö alla Ventusar, även Ventus 2) så står det att några Ventus b/16.6 (s/n är angivna) är Ventus C. Så det är ju bara en byråkratisk manöver för att komma runt byråkratin.
Så formellt sett riktigt, men i verkligheten var UFC en Ventus C från början.