Flygraka Uråsa och Hultsfred

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag försöker hitta de reservvägbaser/flygrakor som i "Svenska militära flygbaser" och "Svenska flygbaser" benämns "Hultsfred-1" och "Uråsa-1". (se sida 23 resp. 216-217)

Trots mycket letande på Hitta.se kan jag inte hitta något som liknar en "flygraka" i närheten av dessa två flygbaser.

Om man googlar på "Flygraka" och "Hultsfred" får man en del träffar, många relaterade till gaturacing med bilar. Av diverse vägvisningar får jag intrycket av att många med "flygrakan i Hultsfred" avser taxivägen mot BAKOM nordväst om Hultsfred-basen.
Ta t.ex denna vägvisning, från http://www.zatzy.com/smaland-ostergoetl ... aland.html
Varje Torsdag så kör vi på en gammal flygraka(bredshult) mellan Vimmerby och Hultsfred. Man svänger av från 34an där det står bredshult. Jättelätt att hitta.

Med denna vägvisning borde man väl hamna på vägen mot BAKOM?
Är denna väg så bred, rak och lång att den skulle kunna nyttjas som reservvägbas? Och att det är denna som avses med benämningen "Hultsfred-1"?

Om jag mäter enligt sträckningen som Fredric Lagerquist presenterade i tråden http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1011 mån dec 08, 2008 23:51 pm så blir den möjliga raksträckan från FRAMOM norr och "ut i skogen" ca 800 m lång. Knappast tillräckligt långt för en reservvägbas. Eller?


Vad som avses med "Uråsa-1" har jag ingen aning om!


Så var ligger reservvägbaserna "Hultsfred-1" respektive "Uråsa-1"?

Info, upplysningar och hjälp önskas!
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Jag kontaktade Uråsa hembygdsförening. Och det visade sig finnas en man med förflutet inom F 17 i denna förening. På frågan om det någonsin har funnits någon reservvägbas i närheten av Uråsa (Hovmantorp undantaget) fick jag detta svar:

"Någon reservvägbas byggdes aldrig till Uråsabasen.Enligt uppgift projekterades eller undersöktes tre olika alternativ. Ett alt på länsvägen öster om basen, ett alt på väg 30/27, norr om Ingelstad och ett alt väster om väg 30/27. Inget av dessa alt byggdes."

Men jag ska gräva vidare! Det finns väl en viss chans att "Uråsa-1" var ett reservstartstråk som faktiskt byggdes? P.ga (eller tack vare) avsaknad av flygplanplatser och någorlunda normal väggbredd(?) var/är ju reservstartstråk mindre iögonfallande, och skulle därför kunna undgå ortsbefolkningen samt lättare falla i glömska.
Carl-Johan
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
Ort: Växjö
Kontakt:

Uråsa

Inlägg av Carl-Johan »

Hej!

I Uråsa KC finns/fanns ingen information på kartorna som visar några fler landningsbanor vad jag minns. Har även talat med en kompis som gjorde värnplikten på Uråsa 1995/96 och han har inget minne av några fler banor.

Dock hittade jag detta på en tråd på Fortforum :
Kristoffer skrev:
När jag var på basen sist hittade jag och en herre från Motor Event två stora flygfoton, det första vi hittade kunde vi inte begripa vad det var. Efter ett tag hittade vi en till och där fanns basen med, samt en mängd röda streck. Det slog mig då att det måste vara någon tidig projektring för Bas90 utbyggnad. Notera att ena kortbanan är vägen som går utanför BasC. Pga den enorma storleken på fotona (2*2m) har jag inte haft tillfälle att göra riktiga kopior än så ni får nöja er med min taffligt handritade karta (ritad ur minnet, flygplansvägar är inte helt exakt, men på det stora hela är det så flygfotot såg ut) Den tredje kortbanan skulle ligga på väg 122 vid samhället Nöbble.

OBS: Man bör nog ta informationen med liten nypa salt.
Carl-Johan Lagerkvist
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Flygraka på väg 30/27

Inlägg av Najk »

Tjena Emil,

Som relativt frekvent pendlare Karlskrona-Växjö anser jag mig ha ganska bra koll på den sträckningen.
Det finns visst en flygraka på väg 30/27. Var exakt den ligger har jag inte i huvudet, men i närheten av
Uråsa är det definitivt. Min nästa resa blir nu till helgen, då ska jag kolla mer exakt åt dig.

Mvh,
Niklas
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Flygraka på väg 30/27

Inlägg av Emil Lindberg »

Najk skrev:Tjena Emil,

Som relativt frekvent pendlare Karlskrona-Växjö anser jag mig ha ganska bra koll på den sträckningen.
Det finns visst en flygraka på väg 30/27. Var exakt den ligger har jag inte i huvudet, men i närheten av
Uråsa är det definitivt. Min nästa resa blir nu till helgen, då ska jag kolla mer exakt åt dig.

Mvh,
Niklas
Med "flygraka" hoppas (och tror) jag att du avser en vägsträcka avsedd för start och landning med flygplan. I jakt på möjligtvis fler än de reservvägbaser som redovisas i "Svenks flygbaser" och FortV-rapporterna har jag googlat en del på ordet "flygraka". Jag har då märkt att folk lite slarvigt använder benämningen "flygraka" på raksträckor som de anser vara raka och långa. Genom att mäta längden på raksträckan, samt bedömma vägbredden har jag ofta kunnat bedömma att det på sin höjd har kunnat röra sig om ett reservstartstråk. Men ofta har det ej legat någon flygbas eller flottilj i närheten, varför även detta har kunnat avfärdas. Jag har också märkt att en del benämner BAKOM för "flygraka".
Vidare får man ju en del träffar på flygrakan på Anderstorp, samt flygrakan i Emmaboda, d.v.s banan på Emmaboda flygplats.

Då får vi se vilken sträcka som du "sätter dina pengar på". Jag har via mail och personliga meddelande fått en del förslag på vad "Uråsa-1" är. Men några direkta bevis har ingen ännu kunnat framlägga. Och på en del forum förekommer en del andra förslag. Så buden är många!
Användarens profilbild
Peter Andersson
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2008, 10:45
Ort: Växjö

Inlägg av Peter Andersson »

Som boende i Växjö vet jag att det inte finns någon kortbana i anslutning till Uråsa på väg 27/30. Det finns en lång raksträcka på vägen i närheten av basen, men avsaknaden av extra bredd (endast normal 90-väg), Framom-platser i ändarna samt många korsande kraft/telefonledningar över vägen diskvalifiserar denna raka som flygraka. Det finns för övrigt ett antal bakomplatser utmed denna raksträcka.

/Peter
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Inlägg av Najk »

Peter Andersson skrev:Som boende i Växjö vet jag att det inte finns någon kortbana i anslutning till Uråsa på väg 27/30. Det finns en lång raksträcka på vägen i närheten av basen, men avsaknaden av extra bredd (endast normal 90-väg), Framom-platser i ändarna samt många korsande kraft/telefonledningar över vägen diskvalifiserar denna raka som flygraka. Det finns för övrigt ett antal bakomplatser utmed denna raksträcka.

/Peter

Här håller jag inte med dig, Peter!
Enligt mitt minne finns det en sträckning längs med vägen som är breddad, och har
klargöringsfickor i anslutning till ändarna av sträckningen. Dessa är, om jag minns
rätt så kallade dubbelskottsfickor, där man får in två maskiner samtidigt. Jag åker
den vägen imorgon och kommer mäta upp sträckningen, samt var den ligger.

Normal 90-väg är det då inte, då den är mycket breddad jämfört med övriga
sträckan Ronneby-Växjö. Eftersom Uråsa inte används längre är det kanske inte
så konstigt att det dykt upp ledningar över vägen.. Postar info kommer på måndag..
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Najk skrev: Jag åker den vägen imorgon och kommer mäta upp sträckningen, samt var den ligger.
Ska du bli vår hjälte tro? Hitta det som inte ens boende i Uråsa har kunnat identifiera som en "flygraka"?

Kom ihåg att fotografier har hög bevisnings-faktor. Så om du har möjlighet, stanna på någon av flygplanplatserna och fotografera flygrakan. Gärna med för området specifik vägskylt med i bilden, så att ingen kan anklaga dig för att ha tagit bilden någon annan stans.
Användarens profilbild
Hans E Fredbäck
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

FBH-Forskning ochDokumentation pågår för fullt!

Inlägg av Hans E Fredbäck »

Bra Emil!
Du gör ett fantastiskt arbete!
Vi får hitta former för att sprida vetandet inom FBH-gruppen och givetvis till alla sk "utomstående". Open Sky - sikta på stjärnorna!
Mbh
Hans-Erik
Senast redigerad av Hans E Fredbäck den 09 aug 2010, 20:16, redigerad totalt 1 gång.
FBH-gruppen
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Inlägg av Najk »

Emil Lindberg skrev:
Najk skrev: Jag åker den vägen imorgon och kommer mäta upp sträckningen, samt var den ligger.
Ska du bli vår hjälte tro? Hitta det som inte ens boende i Uråsa har kunnat identifiera som en "flygraka"?

Kom ihåg att fotografier har hög bevisnings-faktor. Så om du har möjlighet, stanna på någon av flygplanplatserna och fotografera flygrakan. Gärna med för området specifik vägskylt med i bilden, så att ingen kan anklaga dig för att ha tagit bilden någon annan stans.

Nja, nån hjälte blir jag nog inte, inte den här gången i alla fall. Jag får allt ödmjukast krypa till
korset och erkänna att Peter faktiskt hade rätt och jag själv fel. Vägsträckningen i fråga är
breddad med en rejält tilltagen vägren jämfört med övriga delar av vägen Ronneby-Växjö, men
den är på tok för smal, kurvig och backig för att kvalificera sig som flygraka. Jag mindes helt
enkelt fel. Tror såhär i efterhand att mitt minne är från vägen Växjö-Jönköping, där det definitivt
finns en flygraka DET är jag 100% säker på! :)
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Najk skrev: Nja, nån hjälte blir jag nog inte, inte den här gången i alla fall. Jag får allt ödmjukast krypa till korset och erkänna att Peter faktiskt hade rätt och jag själv fel. Vägsträckningen i fråga är breddad med en rejält tilltagen vägren jämfört med övriga delar av vägen Ronneby-Växjö, men
den är på tok för smal, kurvig och backig för att kvalificera sig som flygraka. Jag mindes helt enkelt fel. Tror såhär i efterhand att mitt minne är från vägen Växjö-Jönköping, där det definitivt finns en flygraka DET är jag 100% säker på! :)
Attans! Ingen lösning på gåtan med "Uråsa-1" idag heller.

"Flygrakan" mellan Växjö och Jönköping; kan det vara sträckan söder om Lammhult du tänker på? Se vägbas-tråden för satellitbild.
Najk
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44
Kontakt:

Inlägg av Najk »

Emil Lindberg skrev: Attans! Ingen lösning på gåtan med "Uråsa-1" idag heller.

"Flygrakan" mellan Växjö och Jönköping; kan det vara sträckan söder om Lammhult du tänker på? Se vägbas-tråden för satellitbild.

Ja, det är högst troligt densamma. Så den har du redan koll på. :)
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Emil Lindberg »

I början av 200-talet genomfördes verksamhetsbeskrivning av en del nerlagda sydsvenska flygbaser, i syfte att kartlägga ev. miljörisker, föroreningar och annan miljöpåverkan. Denna dokumentation fick jag nyligen ta del av.

I verksamhetsbeskrivningen för Uråsa-basen står följande:
"Till basen hörde kortbana (smalbana) Konna, vid Tingsryd."
Med största sannolikhet är detta en felstavning, och det borde vara reservvägbasen vid Hallabro/Konga som avses. Någon rullbanan utöver huvudbanan omnämns ej.
Reservvägbasen i Hallbro finns dock separat redovisad i ”Svenska reservvägbaser” och ”Svenska militära flygbaser”.

I verksamhetsbeskrivningen för Hutlsfred-basen står följande:
"Till basen hör inga kortbanor."
Den enda rullbana som omnämns i dokumentet är huvudbanan.

Så om man blint förlitar sig på detta har reservvägbaserna/kortbanorna "Uråsa-1" eller "Hultsfred-1" aldrig existerat. Men det finns ju en möjlighet att de avser rekogniserade/förberreda reservstartstråk som utgick då baserna 35- eller 37-anpassade, eller när baserna överfördes till Bas 90-systemet.
Filip Gerhardt
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:19

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Filip Gerhardt »

Då jag flugit en hel del på Hultsfred kan jag med 99% säkerhet säga att Hultsfred-1 aldrig funnits.
Jag har pratat med de äldre och det verkar som det fanns planer på att anlägga en vägbas längs RV33 mellan Vimmerby och Ankarsrum (mot Västervik).
Jag förstår att du har koll på flygplansplatserna söder om Storebro längs RV34 men har du koll på de som fanns i södra Storebro längs Pelarnevägen mellan Vimmerbyvägen och RV34. Där finns fortfarande kvar två hangarer/förråd.
Intressant är också att lyktstolparna är ledade och lätt går att fälla för att ge plats för taxande 32:or.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Emil Lindberg »

Filip Gerhardt skrev:Då jag flugit en hel del på Hultsfred kan jag med 99% säkerhet säga att Hultsfred-1 aldrig funnits.
Jag har pratat med de äldre och det verkar som det fanns planer på att anlägga en vägbas längs RV33 mellan Vimmerby och Ankarsrum (mot Västervik).
Jag förstår att du har koll på flygplansplatserna söder om Storebro längs RV34 men har du koll på de som fanns i södra Storebro längs Pelarnevägen mellan Vimmerbyvägen och RV34. Där finns fortfarande kvar två hangarer/förråd.
Intressant är också att lyktstolparna är ledade och lätt går att fälla för att ge plats för taxande 32:or.
Glömde att skriva det du tog upp; att det kan röra sig om planerade, men ej byggda, kort- eller smalbanor.

Jo, flygplanplatserna, motorkörningsplatsen (ensamt belägen längs RV 34) och de två fälthangarerna i f.d UOM har jag koll på. Mycket tack vare en titt i den verksamhtesbeskrivning som gjordes över Hultsfreds-basen 2000, i syfte att kartlägga miljöpåverkan och annat. Men även tack vare diverse inlägg på Fortforum.se. Jag tror även att de fällbara lyktstolparna omnämns där.

Reservvägbasen längs med RV 33 var dock nyheter för mig. Tack för det!
Bengt Ekbladh

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!

>>Intressant är också att lyktstolparna är ledade och lätt går att fälla för att ge plats för taxande 32:or.<<<:skrev Filip

Har rätt nyligen läst om liknande fällbara lyktstolpar, kommer bara inte ihåg vilken bas det var.
Fällbara stolpar har kanske förekommit på många ställen?
Bengt
Andy
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Andy »

Bengt Ekbladh skrev:Hej!

>>Intressant är också att lyktstolparna är ledade och lätt går att fälla för att ge plats för taxande 32:or.<<<:skrev Filip

Har rätt nyligen läst om liknande fällbara lyktstolpar, kommer bara inte ihåg vilken bas det var.
Fällbara stolpar har kanske förekommit på många ställen?
Bengt
Någon som vet om storebro användes och testades någon gång? En på mitt arbete som köpt en hangar och den byggnaden som ligger mellan hangarerna(snorbilligt 30tusen bara) sa att det landade viggen där, men kunde man landa plan där? Att det testats på något sätt gjordes väl? Vore kul att veta
// Andy
Ola Andréasson
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jul 2009, 20:12

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Ola Andréasson »

Området vid hangarerna i södra Storebro var uppställningsområde till Hultsfredsbasen, flygplan skulle alltså repareras och underhållas där. Start och landning skedde på flygfältet utanför Hultsfred, därefter taxade eller bogserades planen vid behov till/från Storebro. Jag har väldigt svårt att tro att någon Viggen någonsin skulle ha landat vid Storebro.

Man placerade medvetet uppställningsområdet, "UOM", långt från flygfältet för att göra det svårare för fienden att slå ut de egna planen. Liknande UOM fanns vid många andra flygbaser. Hur som helst med det, din kompis har köpt sig en intressant relik från Kalla Kriget. Om jag själv varit bosatt i trakten hade jag säkert varit spekulant...

O.A.
Lennart Bergqvist
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Lennart Bergqvist »

Hej Emil!
Beträffande Uråsa så kan man läsa i Samuel Palmblads utmärkta bok Kalla aKrigets Kronoberg sid 50 att det inte funnits några kortbanor på Uråsa. Däremot fanns det planer på att bygga tre sådana enligt BAS 90.
En skulle ligga utmed Väg 30 norr om Ingelstad, medan de två andra skulle ligga i terrängen väster och öster om själva basen.

Beträffande Hultsfred så är taxibanan vid BAKOM tillräckligt rak och lång men endast 8 m bred, samt skogen väldigt tätt inpå.
Jag kan tänka med en sista utväg för nödstart med 37 endast.

Det är också intressant med vad som planerades men inte byggdes. T.ex skulle även Kosta och Knisslinge få kortbanor enligt BAS90.
Som kuriosum har jag hittat den planerade kortbanan B på Färila som aldrig byggdes men syns utmärkt som den vet hur Färila ser ut. Det finns ingen Bana A utan Bana B idag ligger mer väster ut. Vinjett bilden finns i Försvarets Historiska telesamlingar / Flygvapnet / Flygbassystem Bas90.
Detta är intressant för oss som bygger baserna i simulatormijö.
Då kan man lägga in dem och flyga på dem.
Jättekul!!!

Hälsningar
Lennart
:D
LBQ
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Flygraka Uråsa och Hultsfred

Inlägg av Emil Lindberg »

Lennart Bergqvist skrev: Hej Emil!
Beträffande Uråsa så kan man läsa i Samuel Palmblads utmärkta bok Kalla Krigets Kronoberg sid 50 att det inte funnits några kortbanor på Uråsa. Däremot fanns det planer på att bygga tre sådana enligt BAS 90.
En skulle ligga utmed Väg 30 norr om Ingelstad, medan de två andra skulle ligga i terrängen väster och öster om själva basen.
Eftersom att ”Hultsfred-1” och ”Uråsa-1” anges med från-år 1968 måste det röra sig om antingen reservvägbaser (2000 x 12 m) eller reservstartstråk (1200 x 8 m). Eftersom att reservvägbaser (12 m bred och med flygplan-/vändplatser i ena eller båda ändarna) inte försvinner ur verkligheten eller folks minnen hur lätt som helst rör det sig sannolikt om reservstartstråk.

Lennart Bergqvist skrev: Som kuriosum har jag hittat den planerade kortbanan B på Färila som aldrig byggdes men syns utmärkt som den vet hur Färila ser ut. Det finns ingen Bana A utan Bana B idag ligger mer väster ut. Vinjett bilden finns i Försvarets Historiska telesamlingar / Flygvapnet / Flygbassystem Bas90.
I see what you mean. Bana B planerades alltså nord-nordost om bana H.
Ingen flygbas har en bana som benämns bana A. Bana H (huvudbanan) kan sägas vara bana A, men benämningen H eller banans dekagrader (t.ex 01-19) nyttjas.
Om en flygbas har flera kortbanor benämns den som ligger längst norrut alltid för bana B.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"