Troligen felaktig registering
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Troligen felaktig registering
Jag provflög en Smaragd CP 301 S i Landskrona i maj 1995.
Det var Gunnar Nordin som ägde den och jag har faxet kvar,1995-04-13.
Har kontaktat Per Fornander, EAA, Transportstyrelsen och Kjell Franzén.
Men enligt Transportstyrelsen återanvänder man inga registreringar och på faxet står SE-XHL?
Jag hade inte kameran med vid tillfället och har inga foton på flygplanet.
Men vad hände med Smaragden?
Vilket registeringsnummer hade flygplanet?
Det var tillverkat 1964 av Binder i Tyskland. Importerat från Schweitz 1990.
Inget tillverkningsnummer finns i faxet.
Det var Gunnar Nordin som ägde den och jag har faxet kvar,1995-04-13.
Har kontaktat Per Fornander, EAA, Transportstyrelsen och Kjell Franzén.
Men enligt Transportstyrelsen återanvänder man inga registreringar och på faxet står SE-XHL?
Jag hade inte kameran med vid tillfället och har inga foton på flygplanet.
Men vad hände med Smaragden?
Vilket registeringsnummer hade flygplanet?
Det var tillverkat 1964 av Binder i Tyskland. Importerat från Schweitz 1990.
Inget tillverkningsnummer finns i faxet.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Troligen felaktig registering
Har hittat rätt registerering, men vet fortfarande inte vem som äger flygplanet.
Sågs i år i Torsby.
Det skall vara SE-XLH.
Sågs i år i Torsby.
Det skall vara SE-XLH.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Troligen felaktig registering
Jag såg ett ägarnamn i EAA-nytt, samma namn både 2016 och 2022. Se t ex https://eaa.se/wp-content/uploads/EAA-n ... 2022_2.pdf , sidan 26.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Troligen felaktig registering
Tack Lars Sundin
Nu vet jag att Smaragden finns kvar i Sverige.
Med flygarhälsning Erling Norberg
Nu vet jag att Smaragden finns kvar i Sverige.
Med flygarhälsning Erling Norberg
-
- Inlägg: 4097
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-XLH
Eftersom SE-XLH:s historik saknas i forumets Civilregistret här är några detaljer som finns med i mina noteringar, Erling.
Byggd 1964 av Binder Aviatik AG i Donaueschingen/Villingen, Binder CP.301 S Smaragd med tillverkningsnummer 110 var ursprungligen D-EGAZ innan den hamnade vid årsslutet i Schweiz och registrerades med beteckningen HB-SEM februari, 1965. Om jag minns rätt stötte jag på kärran för första gången i mitten av sjuttiotalet vid en PFA rally på Sywell, Leics, UK. Nästa gång var på en RSA Rally i Frankrike i början av 80-talet. Trevliga samtal uppstod med ägaren eftersom vi kände ägare av en Smaragd och en Emeraude som hade anlänt från Freiburg resp. Karlsruhe. Såg HB-SEM igen därefter på en OUV fly-in och även Internationale Gebrauchtflugzeug-Messe (IGM) i Baden Baden, Tyskland, under 80-talet.
Under många år var HB-SEM hemmahörande i Kanton Aargau - mest på Birrfeld flugplatz - och ägdes av välkända entreprenör och pilot, Heinz Oftinger, som flög tidigare åt IKRK (ICRC) och franska oljejätten, Total, i Afrika. Smaragden blev kvar på fältet efter försäljning 1979/80 till en ’Aargauer’, Hans Michel, och en delägare, men ’angeblich’ - dvs enligt vissa uppgifter – fanns även till och från på ett mindre stråk mellan Zurzach och Mellikon. Michel köpte ut sin partner höst 1980 och var ensam ägare fram till våren 1990 när han sålde 301:an till Rune Björkqvist & Gunnar Nordin som valde Viarp som hemvist. Tilldelades EAA nummer #760 i mars och LvB:et utfärdades 31 maj samma år, SE-XLH registrerades 19900611 med Rune och Gunnar infört som ägare innan den såldes vidare 1995 till Mats Olsson i Torsby med Fryklanda som bas. Enligt EAA medlemstidningar EAA Nytt, ägare sedan 2011 år Torbjörn Olsson i Torsby och kärran är fortfarande luftvärdig.
Byggd 1964 av Binder Aviatik AG i Donaueschingen/Villingen, Binder CP.301 S Smaragd med tillverkningsnummer 110 var ursprungligen D-EGAZ innan den hamnade vid årsslutet i Schweiz och registrerades med beteckningen HB-SEM februari, 1965. Om jag minns rätt stötte jag på kärran för första gången i mitten av sjuttiotalet vid en PFA rally på Sywell, Leics, UK. Nästa gång var på en RSA Rally i Frankrike i början av 80-talet. Trevliga samtal uppstod med ägaren eftersom vi kände ägare av en Smaragd och en Emeraude som hade anlänt från Freiburg resp. Karlsruhe. Såg HB-SEM igen därefter på en OUV fly-in och även Internationale Gebrauchtflugzeug-Messe (IGM) i Baden Baden, Tyskland, under 80-talet.
Under många år var HB-SEM hemmahörande i Kanton Aargau - mest på Birrfeld flugplatz - och ägdes av välkända entreprenör och pilot, Heinz Oftinger, som flög tidigare åt IKRK (ICRC) och franska oljejätten, Total, i Afrika. Smaragden blev kvar på fältet efter försäljning 1979/80 till en ’Aargauer’, Hans Michel, och en delägare, men ’angeblich’ - dvs enligt vissa uppgifter – fanns även till och från på ett mindre stråk mellan Zurzach och Mellikon. Michel köpte ut sin partner höst 1980 och var ensam ägare fram till våren 1990 när han sålde 301:an till Rune Björkqvist & Gunnar Nordin som valde Viarp som hemvist. Tilldelades EAA nummer #760 i mars och LvB:et utfärdades 31 maj samma år, SE-XLH registrerades 19900611 med Rune och Gunnar infört som ägare innan den såldes vidare 1995 till Mats Olsson i Torsby med Fryklanda som bas. Enligt EAA medlemstidningar EAA Nytt, ägare sedan 2011 år Torbjörn Olsson i Torsby och kärran är fortfarande luftvärdig.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Troligen felaktig registering
Och äntligen har jag nu lagt in SE-XLH i avdelningen Civilregistret här på SFF Forum. Se viewtopic.php?f=15&t=22206
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 24 okt 2009, 12:21
- Ort: Eskilstuna
Re: Troligen felaktig registering
Tack för det Paul R.Compton och Sven-Erik Jönsson!
Gick in och kollade nyss och då fanns det mer att läsa om SE-XLH.
Fina färgbilder! Undrar när den blå linjen kom till på kropp och vingar. Den fanns med 1995.
Jag har hittat videon som jag spelade in då.
Hälsningar Erling Norberg
Gick in och kollade nyss och då fanns det mer att läsa om SE-XLH.
Fina färgbilder! Undrar när den blå linjen kom till på kropp och vingar. Den fanns med 1995.
Jag har hittat videon som jag spelade in då.
Hälsningar Erling Norberg