Ja, så var man hemkommen från Nord-Uppland, och kan konstatera att 2 st Törebodahangarer (bågar med gavlar) står på västra sidan om väg 288.XHL skrev:Jag vill minnas att det endast funnits flp-platser väster om vägen (kan ha fel då minnet inte är det bästa). Jag tittade oxo på Eniro och såg "maskeringen". Blev lite förvånad då detta borde vara avmilitariserat (heter det så ??) GE har fruktansvärt dålig upplösning i området, så ingen hjälp där. En liten bit norr på 288 finns det en raksträcka som mycket väl skulle kunna vara användbart för flyg. På östra sidan om vägen har det funnits ett mobförråd eller liknande grön lada utan fönster och med en asfaltsplan utanför.Emil Lindberg skrev:XHL skrev: Om man följer väg 288 norr ut från Gimo nästan vid Lysta, står / stod Törebodabågar med gavelväggar, förråd eller rep-plats ??.
Fanns / finns även ett antal uppställningsplatser där.
Har åkt denna väg (288) många gånger sedan tidigt 70-tal, och undrat var flygrakan låg... nu vet jag
Men, detta måste innebära transport/bogsering av flp genom Gimo samhälle..
Mvh
Martin
Kul att denna tråd börjar att lossna mer och mer, att folk runtom i Sverige som har sett "ditt och datt" bidrar med sina observationer. Så att vi gemensamt kan dokumentera ett flygbas-Sverige som pö om pö decimeras, och som snart är ett minne blott.
Hej Martin!
Kan du, eller någon annan med lokalkännedom, ta en titt på följande länk och se om jag har prickat någorlunda rätt? Retuscherarna har tydligen varit i farten i detta område. Området ser exakt likadant ut på Eniro.se, så det gav ingen hjälp.
Området ligger ca 8,5 km (fågelvägen) från Gimo-basen så det finns väl (utan att vara någon expert) en viss sannolikhet att detta kan ha varit ett UOM till Gimo-basen.
Någon som vet om detta verkligen är UOM till Fält 54 Gimo?
UOM Fält 54 Gimo?
Skall upp dit i mitten av januari, kan titta lite då, ev ta någon bild om ingen annan bor i närheten och gör det innan dess.
Mvh
Martin
Hittade dessutom 4-5 flygplansplatser.
Dock var det för mörkt klockan 06,30 i morse, så några bilder kan jag inte bidra med, kanske någon annan som bor nära kan plåta lite ??
Mvh
Martin