SE-XMR
Typ: Brügger MB-2 Colobri
c/n: 03-839
Tillverkad år 1992
Fd: OH-XRP
Registrerad 1994-06-08 Magnus Brege, Linköping
Källor TS och EAA Nytt
SE-XMR, Brügger MB-2 Colobri
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1763
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-XMR, Brügger MB-2 Colobri
SE-XMR i Eksjö den 15 augusti 1993. Egen bild.
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-XMR Brügger MB-2 Colibri
Lite vilseledande historik eftersom vi pratar om två olika individer. Brügger MB-2 Colibrin i frågan, SE-XMR, färdigställdes av min avlidne vän, Evert Kardell, under 1992 efter ett par årsarbete. Men … historien börjar mycket tidigare.
Redan 19720727 fick Göran Rosén, Ulricehamn, ett Byggtillstånd utfärdat av LFV för denna Colibri. Han sålde projektet 1978 till Stig Svensson, Ljungsbro, som tilldelades ett av de allra första byggtillstånden av EAA Chapter 222, utfärdat 19790201 med EAA projektnummer #35. Därmed blev tillverkningsnumret 03-35.
Efter Stickan sålde projektet till Fred Wikström, Linköping, ett nytt Byggtillstånd utfärdades 19841204.
Några år senare sålde Fred Colibrin vidare till Evert som tog den hem till sin hemvist i Boxholm under 1991 med byggtillståndet utfärdat 19911115 av Chapter 222. Som en följd av det, ändrades båda EAA numret samt tillverkningsnumret till #839 resp. #03-839. Flygutprovningstillståndet utfärdades 19920930 och enligt Evert så kom SE-XMR i luften för första gång 19921003. Efter färdig flygutprovning förklarades kärran fullt luftvärdig och blev inregistrerad 19940608 med Evert Kardell som ägare och tillverkningsnummer 03-839.
Då han hade andra projekt på gång sålde Evert Colibrin under augusti 1995 till Rune Björkqvist, Råå, som sålde den vidare till Rikard Faleij, Sollentuna, i oktober, 1999. Efter utannonsering i EAA Nytt, köptes den av Magnus Brege, Linköping, och han infördes som ägare 20010904. Enligt EAA Nytt ägde Magnus Colibrin fortfarande 2022, men mycket möjligt att den har sålts vidare sedan dess.
Å andra sidan, trots att den har tillverkningsnummer ’03’, Brügger MB-2 Colibri OH-XRP är en annan individ. Jag gjorde forskning på Ilmailulaitos/Luftfartsverket i Vantaa och Helsinki under många år och enligt mina noteringar hade Risto Piipponen, Talma, fått sitt första byggtillstånd utfärdat 19821123 av Finska CAA. Inregistrering av OH-XRP (obs! personlig beteckning) skedde 19850513 dvs sju år innan inregistrering av SE-XMR.
Summa Summarum: Typbenämning skall vara Brügger MB-2 Colibri: Ägare vid inregistrering skall vara Evert Kardell (inte Magnus Brege): och Colibri OH-XRP har inget samband alls med SE-XMR.
SE-XMR avregistrerades 20240130 total w/o
Source credits: Diverse registerutdrag, EAA Nytt, EAA Sverige, TS, LFV Centralarkivet, TS online registret, Ilmailulaitos/Luftfartsverket, Helsinki och Evert Kardell.
Redan 19720727 fick Göran Rosén, Ulricehamn, ett Byggtillstånd utfärdat av LFV för denna Colibri. Han sålde projektet 1978 till Stig Svensson, Ljungsbro, som tilldelades ett av de allra första byggtillstånden av EAA Chapter 222, utfärdat 19790201 med EAA projektnummer #35. Därmed blev tillverkningsnumret 03-35.
Efter Stickan sålde projektet till Fred Wikström, Linköping, ett nytt Byggtillstånd utfärdades 19841204.
Några år senare sålde Fred Colibrin vidare till Evert som tog den hem till sin hemvist i Boxholm under 1991 med byggtillståndet utfärdat 19911115 av Chapter 222. Som en följd av det, ändrades båda EAA numret samt tillverkningsnumret till #839 resp. #03-839. Flygutprovningstillståndet utfärdades 19920930 och enligt Evert så kom SE-XMR i luften för första gång 19921003. Efter färdig flygutprovning förklarades kärran fullt luftvärdig och blev inregistrerad 19940608 med Evert Kardell som ägare och tillverkningsnummer 03-839.
Då han hade andra projekt på gång sålde Evert Colibrin under augusti 1995 till Rune Björkqvist, Råå, som sålde den vidare till Rikard Faleij, Sollentuna, i oktober, 1999. Efter utannonsering i EAA Nytt, köptes den av Magnus Brege, Linköping, och han infördes som ägare 20010904. Enligt EAA Nytt ägde Magnus Colibrin fortfarande 2022, men mycket möjligt att den har sålts vidare sedan dess.
Å andra sidan, trots att den har tillverkningsnummer ’03’, Brügger MB-2 Colibri OH-XRP är en annan individ. Jag gjorde forskning på Ilmailulaitos/Luftfartsverket i Vantaa och Helsinki under många år och enligt mina noteringar hade Risto Piipponen, Talma, fått sitt första byggtillstånd utfärdat 19821123 av Finska CAA. Inregistrering av OH-XRP (obs! personlig beteckning) skedde 19850513 dvs sju år innan inregistrering av SE-XMR.
Summa Summarum: Typbenämning skall vara Brügger MB-2 Colibri: Ägare vid inregistrering skall vara Evert Kardell (inte Magnus Brege): och Colibri OH-XRP har inget samband alls med SE-XMR.
SE-XMR avregistrerades 20240130 total w/o
Source credits: Diverse registerutdrag, EAA Nytt, EAA Sverige, TS, LFV Centralarkivet, TS online registret, Ilmailulaitos/Luftfartsverket, Helsinki och Evert Kardell.
Senast redigerad av Paul R Compton den 01 feb 2024, 23:44, redigerad totalt 1 gång.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9941
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-XMR, Brügger MB-2 Colobri
Haveri 2023-09-11 vid Göntorp i nordligaste Östergötland i samband med nödlandning i ett kärr.
https://sverigesradio.se/artikel/larmet ... ade-i-karr
Avreg 2024-01-30 Total write-off.
https://sverigesradio.se/artikel/larmet ... ade-i-karr
Avreg 2024-01-30 Total write-off.