Drake på Rygge 1963

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Drake på Rygge 1963

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!

Gör ett försök till ”inläggning”, (obs ej av sill!)
Man kan ju inte posta nytt på allmäna delen!!!

1963-02-06, onsdag, kl. 13,00 landar en J35 från F13 på Norska Rygge.

Detta pga. dåligt flygväder på tänkt landningsplats = , F7.

På onsdagskvällen åker 2 flygtekniker med bil till Rygge för att på torsdag hjälpa ljt. L Sunnergård att starta för återfärden.
Detta för att Rygge inte har den utrustning som behövs för att betjäna en Drake.

Finns Bilder?
Ett exempel på Flygsamarbetet SveNorDa ?
Någon med mer info?
Kommentarer angåendestartförfarandet.

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Drake på Rygge 1963

Hej.

Tänkte lägga in Lars Sundins svar , som i morses testande hamnade "någon annan stans"

<<<Lars Sundin » Wed Feb 04, 2009 11:12 am
Jo, det är litet rörigt. Milt sagt. Men jag slänger här in mitt "svar" som jag förgäves har försökt pula in på det allmänna delforumet. Antingen saknades klick-ruta eller också fick jag beskedet att jag inte hade rätt att svara.

Kanske långt ifrån din händelse, kanske 20 år senare. Nå, jag står i skidliften i Duved som just skall rycka igång mig då jag hör jetplan, tittar upp och ser två F-5 Freedom Fighters (eller så). Som jag visste Norge använde. Hade de navigerat fel? Jag blev så paff att jag ramlade ikull då liftankaret skulle dra iväg mig.

Jag ringde väl hemkommen i Stockholm till en flygisk bekant om detta som så ringde sin bekant i flygvapnet som berättade att "jodå, sådana här besök över svensk-norska gränsen förekom".

Ett haveri på Storsjöns is med en landande Draken hade väl eventuellt att göra med att föraren ej ställt om höjdmätaren efter en landning/start i Norge. Om jag inte fantiserar alltför mycket.

IT är en utmaning! Look at the brighter side of life!

Lasse S, som 10 år efter Duved-incidenten stod i Riddarhuset i Helsingfors och på en mottagning konverserade en brasiliansk delegat, Betania, vid en konferens i mars 1993. Som man kan se på min avatar. Ack, det var tider det...

SAMT ::: NU finns de omtalade "knapparna":::ex. Fet Understrykning, osv......

Nu till frågan

Någon som har BILDER eller mer info???

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Drake på Rygge 1963

””sådana här besök över svensk-norska gränsen förekom"”.
Skrev LS

Har vi inga Norska notiser om Norska o Svenska landningar på annans mark?

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"