Typ: Avro 504K Mk.II
c/n: 5652
Tillverkad år 1924
Fd RAF, köpt från surpluslager Hatfield, per båt till Sverige. (71)
Registrerad 1929-10-30 T C J Wahrgren, Löberöd/Gällivare (använt för rundflyg och fallskärmshoppning, reklam Elektrol u.v.)
1930-02-20 K Liljedahl, Malmberget
1931-04-27 A Lindberg, Malmö
1931-05-31 F Å H Öberg, Hudiksvall (flögs utan certifikat, sjö)
Haveri 1931-09-01 Slog runt på Hudviksvallsfjärden.
Ar 1931-10-22 Fpl sålt till Backlin, Sundsvall och flögs inofficiellt av J Lindberg för att spana efter tullbåtar!
1945 O Andersson (Ej godkänt för registrering)
Eo 46- - . Persson, Sundsvall (motor till kronofogdemynd.) Delar av fpl fanns kvar in på 1960-talet
SE-ACC, Avro 504K Mk.II
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10025
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-ACC, Avro 504K Mk.II
Lite om ::Haveriet 1931-09-01 Slog runt på Hudviksvallsfjärden.
Tidning (Norrlands-Posten) säger:
>>Ett rätt allvarligt flygmissöde inträffade på tisdagskvällen på Hudiksvalsfjärden.
En Hudiksvallschaufför ,Frans Öberg, vilken köpt ett utrangerat 2-motorigt militärplan med vilket han under sommaren företagit upprepade lyckade flygningar, hade efter en flygning över staden gått ned på fjärden och tagit ombord en yngling för att göra en ny uppstigning.
Planet hölll just på att starta vid Hostaholmssågen, men hade icke hunnit lyfta från vattnet , då det av de kraftiga svallvågorna från en förbipasserande båt, brakts att tippa helt om.
Maskinen kom sålunda att ligga med pontonerna uppåt.
De båda i maskinen sittande lyckades i sista stund befria sig från de bälten , varmed de voro fastgjorda i sittbrunnen, varefter de kunde simma iland.
Det havererade planet inbogserades sedan till kajen.
Öberg innehar vederbörligt flygcertifikat .
Han uppges däremot icke äga tillstånd till passagerarflygningar>>
Senare flögs planet ”inofficiellt”....för spaning efter Tullbåtar.....?
Va.. Menar man här att man underlättade spritsmuggling, som var vanligt då ?
Planet flögs väl knappast under kriget ?
Men hur var det efter ?... kronofogden ankom ju och tog motorn.
Finns meruppgifter ?
Mvh Bengt
Tidning (Norrlands-Posten) säger:
>>Ett rätt allvarligt flygmissöde inträffade på tisdagskvällen på Hudiksvalsfjärden.
En Hudiksvallschaufför ,Frans Öberg, vilken köpt ett utrangerat 2-motorigt militärplan med vilket han under sommaren företagit upprepade lyckade flygningar, hade efter en flygning över staden gått ned på fjärden och tagit ombord en yngling för att göra en ny uppstigning.
Planet hölll just på att starta vid Hostaholmssågen, men hade icke hunnit lyfta från vattnet , då det av de kraftiga svallvågorna från en förbipasserande båt, brakts att tippa helt om.
Maskinen kom sålunda att ligga med pontonerna uppåt.
De båda i maskinen sittande lyckades i sista stund befria sig från de bälten , varmed de voro fastgjorda i sittbrunnen, varefter de kunde simma iland.
Det havererade planet inbogserades sedan till kajen.
Öberg innehar vederbörligt flygcertifikat .
Han uppges däremot icke äga tillstånd till passagerarflygningar>>
Senare flögs planet ”inofficiellt”....för spaning efter Tullbåtar.....?
Va.. Menar man här att man underlättade spritsmuggling, som var vanligt då ?
Planet flögs väl knappast under kriget ?
Men hur var det efter ?... kronofogden ankom ju och tog motorn.
Finns meruppgifter ?
Mvh Bengt
Re: SE-ACC, Avro 504K Mk.II
Jag lade just upp lite bilder och en länk från sockenbilder.se som rör detta flygplan i den här tråden
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=2112
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=2112
Re: SE-ACC, Avro 504K Mk.II
Hade missat en bild


- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1830
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-ACC, Avro 504K Mk.II

SE-ACC på Eksjö-Ränneslätt hösten 1929. Besök av Arnold Waldau och Tage Wahrgren. Bild: Gottfrid Rosenlöf/Foto Rosenlöf.