Jag letade nu i bokhyllan (vilket numera inte är så lätt) och på webben. Jo, antologin är fin. Jag har faktiskt inte läst den så noga men såg nu att det fanns rätt mycket om Göökvagnen och Windex. Men mycket återstår att berätta om30-talets aktiviteter över hela vårt land. Det byggdes på många ställen men många sekunder i luften blev det ju inte. Thorsten Fridlizius kämpar på men det verkar främst handla om tyska aktiviteter.
I hyllan fann jag också ett par Flyghistoriska Meddelanden från 1987 där Stig Kernell skrivit 2 artiklar om Bergwik och Anfänger. Han finner Anfängerns bakgrund diffus, kanske Bergwik möjligen ritat själv och så tagit ett tyskt namn, det hade ju då ett plusvärde inom segelflyget. Stig hade ju själv (eller en kompis i flygklubben) hämtat ritningarna (30 kronor) ute på Lidingö hos Bergwik. Tänk att Stig byggde på en Anfänger innan jag ens var född! En del finns att läsa i Jonas Björnstams bok om ÖSFK, en klubb som bygger på vad några Södertäljekillar gjorde med sin Anfänger "Jakob Flax" på Stigtomta och Vängsö.
Kanske Stig senare fick veta mer om typens bakgrund, Martin Simons (i en av sina praktverk) nämner den faktiskt men allra högst i förbifarten.
Jag har i min dropbox lagt ut en del tidningsklipp. Signaturen "Kidde" i DN är Stig Kernell, han började tidigt att skriva han. "Anfänger" och "Bergwik" var bra namn att söka på i DN:s arkiv på men mycket missar man ju med så simpel sökeknik. Bergwik gjorde mycket för göra segelflyget populärt, det är klart, men att rita flygplan tvivlar jag på att han kunde.
Vad beträffar "Hol´s den Teufel" är det klurigt. Den tidigaste var den som döptes efter Bergwiks svordomar när han (1923?) missade nubb-skallen med hammaren, sedan gjorde Hans Jacobs en ganska annorlunda konstruktion som också gick under det namnet. Om jag fattat rätt. (Ser nu att så är det, enligt Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jacobs_Hols_der_Teufel )
Här nedan klippen. Kanhända jag bloggar litet om detta.
https://www.dropbox.com/scl/fo/st427fyf ... 9x5rb&dl=0