- Koolhoven F.K.55
ASJA L-13
Moderator: Sven-Erik Jönsson
ASJA L-13
En någorlunda översättning för en post jag la upp på forumet secretprojects för inte så länge sedan. Såg att vi inte hade någon egen tråd om denna så tänkte översätta till Svenska och ladda upp här. Ritningar/linjeteckningar nedan via Tobias Holmbom på Facebook.
Det sista flygplanet som konstruerades av den svenska flygplanstillverkaren "ASJA" (Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) innan det blev "SAAB Linköping" var ett jaktplansprojekt, numrerat L-13, 1939. Det liknade ASJA:s konventionella ensitsiga jaktplan L-12 (senare omdöpt till SAAB 19), men innehöll en centralmonterad dragande motor bakom piloten, kontraroterande dubbelbladiga propellrar och något större dimensioner etc. Jag tror att inspirationen kom från holländska planet Koolhoven F.K.55 som visades vid flygkongresser under slutet av 1930-talet. Några böcker nämner ett L-13-koncept med dubbla stjärtbommar som den senare SAAB 21, men detta verkar vara missförstånd då Frid Wänströms skiss för J 21 kom senare.
Vad gäller motor omnämns att planet skulle haft stjärnmotor. Föregående projekt, ASJA L-12 (senare SAAB 19) skulle ha en Bristol Taurus II om 1400 hästar men då Storbritannien inte ville sälja Taurus-motorn till Sverige efter krigsstarten 1940 är det oklart om denna motor tänktes till L-13. Kommentarer på Facebook (och från minne någonstans) nämns två kopplade tandemmonterade motorer, vilket realistiskt låter som två SFA Mercury-motorer om cirka 800 hk var (1600 hk). Det sägs att kylproblem med en central stjärnmotor inte kunde lösas praktiskt och projektet gick aldrig någonstans och ersattes så småningom av SAAB 21-projektet i mars 1941.
Beväpning visas som två grova kulsprutor i ritningar, en i var vinge. Dessa skulle med största sannolikhet ha varit 13,2 mm FN Browning-automatkanoner som Sverige antog i bruk 1939 (sedermera 13,2 mm akan m/39). Även om de var låga i kaliber avfyrade de spårljusspränggranater med mynningshastighet om 900 meter per sekund i en eldhastighet kring 1100 skott per minut; mycket potent för tiden.
Senast redigerad av blockhaj den 03 jan 2024, 05:54, redigerad totalt 4 gånger.
Re: ASJA L-13
Hur justerar man bildstorleken?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: ASJA L-13
Justera bildstorleken innan du laddar upp bilden. Lämplig storlek är 1200 pixlar på bredden. Detta bör du kunna göra i de flesta bildbehandlingsprogrammen.
Vill du justera en uppladdad bild, så kan du göra detta med ändrafunktionen genom att ladda upp en ny justerad bild och samtidigt ta bort den gamla.
Jag har försökt skriva något om hur man lägger in bilder i tråden Checklista för forum - några tips, som du finner i översta avdelningen "Läs detta först".
Vill du justera en uppladdad bild, så kan du göra detta med ändrafunktionen genom att ladda upp en ny justerad bild och samtidigt ta bort den gamla.
Jag har försökt skriva något om hur man lägger in bilder i tråden Checklista för forum - några tips, som du finner i översta avdelningen "Läs detta först".
Re: ASJA L-13
Har försökt fixa bilderna nu och skrev om motorsegmentet lite då jag påmindes att planet troligen skulle haft två kopplade tandemmotorer för ökad motorstyrka.Sven-Erik Jönsson skrev:Justera bildstorleken innan du laddar upp bilden. Lämplig storlek är 1200 pixlar på bredden. Detta bör du kunna göra i de flesta bildbehandlingsprogrammen.
Vill du justera en uppladdad bild, så kan du göra detta med ändrafunktionen genom att ladda upp en ny justerad bild och samtidigt ta bort den gamla.
Jag har försökt skriva något om hur man lägger in bilder i tråden Checklista för forum - några tips, som du finner i översta avdelningen "Läs detta först".
- Lars Sundin
- Inlägg: 2937
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: ASJA L-13
Har tagit mig friheten att ta ned din "signaturbild" till mindre storlek genom att minska bildens bredd till ungefär hälften (i pixel räknat från 1000 till 400).
- Bilagor
-