SE-FLA
Typ: Piper PA-25-260 Pawnee
c/n: 25-4487
Tillverkad år 1967
Fd LN-VYM
Registrerad 1970-04 Gullviks Fabriks AB, Malmö, "11" (1975)
1976-01 Laroy Flyg AB, Malmö
1981-08 Laroy Flyg AB, Malmö-Sturup
198 x ? Skövde Flygklubb, Skövde (ombyggt till bogserfpl) (När ?)
1991-06-25 O Bergman, Skövde
1992-03-17 Östra Sörmlands Flygklubb, Södertälje (ersattav SE-KMP)
1994-02-24 AB Nyge-Aero, Nyköping
1994-06-30 Eskilstuna Flygklubb, Eskilstuna (experimentklassad)
SE-FLA, Piper PA-25-260 Pawnee
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9955
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-FLA, Piper PA-25-260 Pawnee
Foto Hans Spritt.
-
- Inlägg: 4151
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-FLA Piper PA-25-260 Pawnee C>EAA PA-25 Pawnee
Inregistreringsdatum 19700413. YoM är 1967 enligt US Export CofA daterad 19671221. Korrekta typben. sedan 20100114 för denna Piper PA-25-260 Pawnee C är EAA PA-25 Pawnee.
Source credits: Riksarkivet & TS online registret
Source credits: Riksarkivet & TS online registret
Senast redigerad av Paul R Compton den 16 maj 2024, 18:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: SE-FLA, Piper PA-25-260 Pawnee
Hej
Hittade detta fantastiska register i kväll. Då tittar man ju lite efter flygplan man flugit och vad som hänt med dom.
Det var ju frågetecken bakom SE-FLA i registret ovan om när den kom till Skövde. Jag flög hem den till Skövde från Laroy i Malmö den 16 dec 1983 även om övertagandet och inflygningen skedde i Eslöv samma dag.
Den hade bra klös med 260 hp och en stor tvåbladig omställbar propeller det första året som dock byttes till en fyrbladig Hoffman. Blev tystare men steg sämre. Skall kolla om vi har någon bild från Skövdetiden. Flyger fortfarande i Eskilstuna Seglflygklubb.
//Bernt
Hittade detta fantastiska register i kväll. Då tittar man ju lite efter flygplan man flugit och vad som hänt med dom.
Det var ju frågetecken bakom SE-FLA i registret ovan om när den kom till Skövde. Jag flög hem den till Skövde från Laroy i Malmö den 16 dec 1983 även om övertagandet och inflygningen skedde i Eslöv samma dag.
Den hade bra klös med 260 hp och en stor tvåbladig omställbar propeller det första året som dock byttes till en fyrbladig Hoffman. Blev tystare men steg sämre. Skall kolla om vi har någon bild från Skövdetiden. Flyger fortfarande i Eskilstuna Seglflygklubb.
//Bernt