Tiger Moth SE-COO
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Tiger Moth SE-COO
Hej på er!
Denna Tiger Moth SE-COO är väl en historisk flygmaskin.
Här är en länk till ett foto som jag tog på Eskilstuna Ekeby 22 november 1969 i risigt väder.
http://i216.photobucket.com/albums/cc27 ... SE-COO.jpg
Denna Moth havererade och förstöres av brand i ett tragiskt haveri 1981.
Så håll till godo med detta foto av SE-COO.
/HANS/
Denna Tiger Moth SE-COO är väl en historisk flygmaskin.
Här är en länk till ett foto som jag tog på Eskilstuna Ekeby 22 november 1969 i risigt väder.
http://i216.photobucket.com/albums/cc27 ... SE-COO.jpg
Denna Moth havererade och förstöres av brand i ett tragiskt haveri 1981.
Så håll till godo med detta foto av SE-COO.
/HANS/
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Tiger Moth SE-COO
Lite mer fakta kring kärran:
Tillverkad 1943, i RAF som NL929, senare civilreg G-ANKJ
Reg SE- COO
1963-05-30 Skandia-Flyg, Andersson & Hellström, Arboga
1966-08-23 Eskilstuna Flygklubb
1974-09-17 privatägd
1978-04-25 hyrd av Eskilstuna Motorflygklubb
1981-09-26 haveri Eskilstuna/Kjula, markkollission vid avancerad flygning, vikning under
Immelmann-sväng, förstört av brand
Om jag inte missminner mig, så hade Flyghorisont på 70-talet en bild på SE-COO på förstasidan, där den gör en lågsniff.
Tillverkad 1943, i RAF som NL929, senare civilreg G-ANKJ
Reg SE- COO
1963-05-30 Skandia-Flyg, Andersson & Hellström, Arboga
1966-08-23 Eskilstuna Flygklubb
1974-09-17 privatägd
1978-04-25 hyrd av Eskilstuna Motorflygklubb
1981-09-26 haveri Eskilstuna/Kjula, markkollission vid avancerad flygning, vikning under
Immelmann-sväng, förstört av brand
Om jag inte missminner mig, så hade Flyghorisont på 70-talet en bild på SE-COO på förstasidan, där den gör en lågsniff.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tiger Moth SE-COO
Jo, och i något nummer av MACH finns en uttrycksfull bild (uppslag över två sidor) av -COO lågt över en vackert gul åker. Bilden publicerades långt efter det Emilio Ascarate omkommit med kärran utan att detta kommenterades i bildtexten. Kändes litet konstigt.
Skymtade den inte också i en studioscen (?) i TV-serien "Modiga Mindre Män, MMM", som Leif Krantz (flygbåtsälskaren) gjorde? Se t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Modiga_mindre_m%C3%A4n
Allt om Hobby har den också på ett omslag (då på normal höjd) vill jag minnas.
Lars S
Skymtade den inte också i en studioscen (?) i TV-serien "Modiga Mindre Män, MMM", som Leif Krantz (flygbåtsälskaren) gjorde? Se t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Modiga_mindre_m%C3%A4n
Allt om Hobby har den också på ett omslag (då på normal höjd) vill jag minnas.
Lars S
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Tiger Moth SE-COO
Kommer ihåg den knallröda dubbel-Olle ifrån filmatiseringen av Madicken...och Ragnar Fredrikssons skådespelarinsats
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Tiger Moth SE-COO
Hans Spritt skrev:Hej på er!
Denna Tiger Moth SE-COO är väl en historisk flygmaskin.
Här är en länk till ett foto som jag tog på Eskilstuna Ekeby 22 november 1969 i risigt väder.
Denna Moth havererade och förstöres av brand i ett tragiskt haveri 1981.
Så håll till godo med detta foto av SE-COO.
/HANS/
Tar mig friheten att länka bilden direkt hit.
-
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-COO[2] De Havilland DH.82A Tiger Moth
Hej Hans, Kenneth,
SE-COO var en olycksdrabbad Nattfjäril. Jag har två ytterligare tillbud/haverianmälan i mina uppgifter och tror jag saknar minst en till. Här är historiken enligt min DB.
SE-COO[2]
De Havilland DH.82A Tiger Moth (Morris)
C/n 86372
YoM Unknown (CAA)/1943/Morris Motor Co, Cowley
Fd NL929 (RAF), G-ANKJ (CofR # R.4344, Avf 1962-10-21)
19630530 Reg CofR 1737# CofA #1848 Ägare Skandia-Flyg, Andersson & Hellström, Arboga
19660823 Eskilstuna Flygklubb, Eskilstuna
19691129 Haverianmälan, Västerås/Johannisberg pga kraftig vindby fpl stötte mot snövallen och ställde sig på nosen. (ff Stefan Eriksson, F11) Krökt propeller samt en liten buckla i motorplåten
19730609 Haverianmälan Uppsala/Sundbro hård landinng skador under V vinge och landningsstället samt propellern
19740917 Ägare R Fredriksson, E Azcarate, H Frykstad, Eskilstuna & T Larsson, Strängnäs
19750230 Acceptance for using foreign repair station (Rollanson Aircraft & Engines Ltd) utfärdat av CAA i UK “to overhaul airplane and inspect engine after shockloading.”
19750625 Färdigt för hemflygning efter reparation
19780425 Ägare R Fredriksson, H Frykstad & T Larsson, Eskilstuna
19790425 Innehavare Eskilstuna Motorflygklubb, Eskilstuna
19790629 Tillfälligt flygtillstånd
19800318 Ägare R Fredriksson, H Frykstad, Eskilstuna & T Larsson, Horndal (Adressändring)
19810926 Haveri Eskilstuna/Kjula markkollision vid avancerad flygning vikning under Immelmann-sväng. Förstört av brand, ff Emilio Azcarate omkom.
20061018 Avreg luftvärdig sedan 3 år
Source credits: LFV Centralarkivet & TS
SE-COO var en olycksdrabbad Nattfjäril. Jag har två ytterligare tillbud/haverianmälan i mina uppgifter och tror jag saknar minst en till. Här är historiken enligt min DB.
SE-COO[2]
De Havilland DH.82A Tiger Moth (Morris)
C/n 86372
YoM Unknown (CAA)/1943/Morris Motor Co, Cowley
Fd NL929 (RAF), G-ANKJ (CofR # R.4344, Avf 1962-10-21)
19630530 Reg CofR 1737# CofA #1848 Ägare Skandia-Flyg, Andersson & Hellström, Arboga
19660823 Eskilstuna Flygklubb, Eskilstuna
19691129 Haverianmälan, Västerås/Johannisberg pga kraftig vindby fpl stötte mot snövallen och ställde sig på nosen. (ff Stefan Eriksson, F11) Krökt propeller samt en liten buckla i motorplåten
19730609 Haverianmälan Uppsala/Sundbro hård landinng skador under V vinge och landningsstället samt propellern
19740917 Ägare R Fredriksson, E Azcarate, H Frykstad, Eskilstuna & T Larsson, Strängnäs
19750230 Acceptance for using foreign repair station (Rollanson Aircraft & Engines Ltd) utfärdat av CAA i UK “to overhaul airplane and inspect engine after shockloading.”
19750625 Färdigt för hemflygning efter reparation
19780425 Ägare R Fredriksson, H Frykstad & T Larsson, Eskilstuna
19790425 Innehavare Eskilstuna Motorflygklubb, Eskilstuna
19790629 Tillfälligt flygtillstånd
19800318 Ägare R Fredriksson, H Frykstad, Eskilstuna & T Larsson, Horndal (Adressändring)
19810926 Haveri Eskilstuna/Kjula markkollision vid avancerad flygning vikning under Immelmann-sväng. Förstört av brand, ff Emilio Azcarate omkom.
20061018 Avreg luftvärdig sedan 3 år
Source credits: LFV Centralarkivet & TS
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 13:58, redigerad totalt 1 gång.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Tiger Moth SE-COO
Tack Paul för din input Sista raden bör läsas 061018 Avreg "Ej luftvärdig sedan 3 år"
Kommer ihåg att vi hade en tråd om SE-COO i det förra forumet. Någon berättade om ferryn från UK vill jag minnas
Kommer ihåg att vi hade en tråd om SE-COO i det förra forumet. Någon berättade om ferryn från UK vill jag minnas
-
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: Tiger Moth SE-COO
Hi Fred,
om du hittar något om ett tillbud till ca. 1979, hör av dig.
om du hittar något om ett tillbud till ca. 1979, hör av dig.
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 13:50, redigerad totalt 1 gång.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Tiger Moth SE-COO
Jag hittade Teknik för Alla nr 11 (27 aug) 1970. På framsidan ser man SE-COO och numret är
t o m ett flygspecial. Av tidningens 68 sidor, så handlar 16 sidor om flyg och på 4 av dessa kan man läsa om Mothen: Tiger Moth Dubbeldäckare med "drag". Vid denna tid hos Eskilstuna Flygklubb och det är L-E Lundgren som berättar hur det är att flyga en Moth.
Omslagsbilden är i färg, liksom tre av fem bilder i artikeln.
t o m ett flygspecial. Av tidningens 68 sidor, så handlar 16 sidor om flyg och på 4 av dessa kan man läsa om Mothen: Tiger Moth Dubbeldäckare med "drag". Vid denna tid hos Eskilstuna Flygklubb och det är L-E Lundgren som berättar hur det är att flyga en Moth.
Omslagsbilden är i färg, liksom tre av fem bilder i artikeln.