Spaningsplan 601
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Spaningsplan 601
Hittade några papper på Krigsarkivet angående beståndet av arméflygplan. För de första Cubarna hade benämningen "Spaningsplan 601" strukits med penna och ersatts av Flygplan 51 A.
Tror mig aldrig ha hört talas om 601:an. Någon som vet mer om detta?
Också intressant att notera att Fpl 51 A-individerna formellt tillhörde A1, A4, A6 och A 8. Alla Arméns flygplan och helikoptrar var tagna i uppbörd av olika regementen, i alla fall fram till slutet av 1960-talet. Samtliga Fpl 53 tillhörde t.ex. Ing 3.
/Leif H
Tror mig aldrig ha hört talas om 601:an. Någon som vet mer om detta?
Också intressant att notera att Fpl 51 A-individerna formellt tillhörde A1, A4, A6 och A 8. Alla Arméns flygplan och helikoptrar var tagna i uppbörd av olika regementen, i alla fall fram till slutet av 1960-talet. Samtliga Fpl 53 tillhörde t.ex. Ing 3.
/Leif H
Re: Spaningsplan 601
Intressant! Robotarna hade ju nummer i 300-serien och 200-serien användes för rena experimentflygplan (t ex 210 för en ombyggd SAAB Safir). Var detta möjligen kopplat till målnumren i Flygförvaltningens målnummerförteckning?
Lennart A
Lennart A
Re: Spaningsplan 601
Det här var nog efter att man övergivit målnumren och börjat använda M-nummer i stället. Det ursprungliga M-numret var först M5800-601 men ändrades till M5800-51 A, vilket i sin tur blev M5800-510011.
Dessutom var det Arméförvaltningen och inte Flygförvaltningen.
Dessutom var det Arméförvaltningen och inte Flygförvaltningen.
Re: Spaningsplan 601
Mycket intressant..
....
När övergavs målnumren?
När började man använda M-nummer?
Tack för info ....skall bli intressant att ta del.
....
När övergavs målnumren?
När började man använda M-nummer?
Tack för info ....skall bli intressant att ta del.
Re: Spaningsplan 601
Skiftet till M-nummer skedde omkring 1952.
/Leif H
/Leif H
Re: Spaningsplan 601
Vid närmare eftertanke tror jag att bytet från 601 till 51A sannolikt berodde på att Armén till en början planerade att numrera sina flygplan i en serie som passade med numreringen av fordon (flygplan och helikoptrar tillhörde tyggrupp Tp, som täckte fordon) men att man i stället övergick till en numrering som stämde med FV:s numreringssystem.
/Leif H
/Leif H
Re: Spaningsplan 601
Hur var det med fpl 801 (MFI-9)?
Lennart A
Lennart A
Re: Spaningsplan 601
Kan fylla i här med Saab 401 (experimentsvävare 401), den första och kanske sista i 400-serien.