SE-TUI
Typ: Hoffmann H-36 Dimona
c/n: 11
Tillverkad år 1982
Interimregistrering 1982-06-xx ? Öst-Flyg HB, Kalmar
Registrerad 1982-10-08 Öst-Flyg HB, Kalmar
1984-10-05 Borlänge Flygklubb, Borlänge
198x ? Uppsala Flygklubb, Uppsala
1990-10-09 Örebro Segelflygklubb, Örebro
Haveri 1990-08-11 på Gustavsviksfältet, Örebro. SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/C- ... SE-TUI.pdf
Haveri 1992-07-10 vid Täby, Örebro. SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/C- ... SE-TUI.pdf
Haveri 1992-11-07 på segelflygstråket, Örebro. SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/C- ... SE-TUI.pdf
Haveri 2023-07-09 väster om Örnsköldsvik. Nödlandning efter motorbortfall. Flygplanet hamnade i träddunge med omfattande skador.
2024 ? Vid avregistrering var flygplanet registrerad på privatperson. Okänt när ägarförändring skedde.
Avreg 2024-02-07 Total write-off.
SE-TUI, Hoffmann H-36 Dimona
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-TUI Hoffmann H 36 Dimona
Dimona SE-TUI var det allra första exemplaret som levererades till Sverige. Importerat av HB Öst-Flyg, Kalmar - som senare blev Hoffmann/Diamond agenten - SE-TUI är en tidig Hoffmann H 36 variant tillverkad i Hirt/Friesach, Österrike av Hoffmann Flugzeugbau-Friesach Ges.m.b.H. Konstigt nog, tillverkningsplats anges som Haimhausen, Tyskland på första LvB:et som är fel!
Sista ägare som finns i mina noteringar är Lars-Erik Strandberg, Moliden, daterad 20040914. Dimonan var förmodligen semi-baserad på Mellansel & Härnösand. Mycket möjligt att den har bytt ägare några gånger sedan införandet av GDPR 2018.
Korrekta c/n skall vara 3611 som angavs vid inregistrering 19821008 och inte '11' som felaktigt anges vid interimsregistrering. Borlänge FK sålde Dimonan direkt till Örebro SFK året 1990 som betyder att Uppsala SFK har aldrig ägt kärran och därför kan tas bort från historiken. Om källan citerades skulle det kanske vara möjligt att verifiera om det ligger något bakom det som skrivs.
Source credits: LFV Centralarkivet, Flyghorisont, TS & diverse RU
Sista ägare som finns i mina noteringar är Lars-Erik Strandberg, Moliden, daterad 20040914. Dimonan var förmodligen semi-baserad på Mellansel & Härnösand. Mycket möjligt att den har bytt ägare några gånger sedan införandet av GDPR 2018.
Korrekta c/n skall vara 3611 som angavs vid inregistrering 19821008 och inte '11' som felaktigt anges vid interimsregistrering. Borlänge FK sålde Dimonan direkt till Örebro SFK året 1990 som betyder att Uppsala SFK har aldrig ägt kärran och därför kan tas bort från historiken. Om källan citerades skulle det kanske vara möjligt att verifiera om det ligger något bakom det som skrivs.
Source credits: LFV Centralarkivet, Flyghorisont, TS & diverse RU
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-TUI, Hoffmann H-36 Dimona
Totalhaveri 2023-06-09 vid Skorped, Västernorrlands län, nödlandning pga bränslebrist.
SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/SH ... apport.pdf
SHK rapport: https://www.havkom.se/assets/reports/SH ... apport.pdf
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: SE-TUI, Hoffmann H-36 Dimona
Wolf Hoffmann bildade sin firma i Haimhausen i BRD 1980, men flyttade året efter tillverkningen till Friesach i Österrike och grundade där en ny firma för serietillverkningen..
Det är ju tänbart att kontoret fanns kvar i Haimhausen något år till och att allt pappersarbete sköttes härifrån de första åren.
Det är ju tänbart att kontoret fanns kvar i Haimhausen något år till och att allt pappersarbete sköttes härifrån de första åren.