Österlens Flygmuseum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Österlens Flygmuseum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Kan någon berätta för mig om Österlens Flygmuseum? Vem står bakom, plats, "inventarium" etc

tack på förhand :-)
Jonas
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:56

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Jonas »

Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Tack Jonas,

...men jag tror att Österlens Flygmuseum är en helt annan samling
Guy Abrahamsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Guy Abrahamsson »

Hej
Jo, jag tror att det är så. "Museet" är cirka ½ år gammalt. Om man slår på Alta Vista Österlens flygmuseum kommer man till "Autoseum - Österlens Motor & Tekinik museum. Det ligger i Simrishamn och har övertagit bilar och de få flygplan som fanns på Skokloster tidigare. Hur många fpl det finns vet jag inte, men det är nog bara ett fåtal.
Bam
Guy Abrahamsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Guy Abrahamsson »

Glömde en sak. När det handlar om södra Skåne måste jag informera om ett privat flygmuseum som ligger utmed E 65 mellan Malmö och Ystad. Det kanske inte ser så mycket ut för världen när man kommer i 90-110 km, men där finns grejor att se. Några km väster om Skurup ligger det alldeles norr om E 65 där vägen går norrut mot Häckeberga och Genarp.
Skåneavdelningen brukar anordna "Stenbäcksdagarna" i mitten av augusti.
Red. Sven Stridsberg vet och kan kanske berätta mera.
Bam
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Hej Fredrik,

Österlens Flygmuseum ska tydligen bli något slags "Draken-Museum".

35-5 samt 35906 från Flygvapenmuseum, är vikta åt detta lilla museum. :D

Österlens Flygmuseum finns i Vemmerlöv, Östbo/Gärsnäs, ca en mil utanför Simrishamn.


Vänliga hälsningar

Tommy
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Klas Andersson »

Som jag fattat det , skall det öppnas i Påsk ?
helt privat ! och drivs av en man vid namn Lars Durehed (tror jag !)
innefattar såvitt jag har uppfattat det flera J35 och en Sk 16 ,samt DH Dove och ev, prototypen (trä mockupen ) till "B3LA"

Det är iallafall vad jag "Tror" ! jag sålde en Flygpryl till den här killen i sommras , därför har jag lite koll ? tror jag !
Men officiellt så har jag ännu inte hört talas om det ! vilket är lite märkligt !
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Österlensmuseet - fast här om Stenbäckssamlingarna

Inlägg av Lars Sundin »

Guy Abrahamsson skrev:Glömde en sak. När det handlar om södra Skåne måste jag informera om ett privat flygmuseum som ligger utmed E 65 mellan Malmö och Ystad. Det kanske inte ser så mycket ut för världen när man kommer i 90-110 km, men där finns grejor att se. Några km väster om Skurup ligger det alldeles norr om E 65 där vägen går norrut mot Häckeberga och Genarp.
Skåneavdelningen brukar anordna "Stenbäcksdagarna" i mitten av augusti.
Red. Sven Stridsberg vet och kan kanske berätta mera.
Bam
Guys inlägg erinrar mig att Stenbäcksdagarna har varit uppe förut på SFF forum. Jag hoppas att även ni kommer åt ett tidigare inlägg från mig på http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?p=3 ... 89b0597db9 (jag tror denna forumlayout känns bekant).

Tyvärr har länken till tidningsartikeln brutits, den innehöll ett reportage från samlingarna med intervjuer med grundaren och hans son. Jag tror det är samma reportage som nu ligger på på http://skurup.lokaltidningen.se/article ... /473316756 . Videoinslaget saknas dock vad jag kan se.

Även forumet "Sportpilot" har haft Stenbäcksdagarna uppe genom Sten Johnsons försorg.

Lars S
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Lars refererar ovan till ett inlägg som är gjort i vårt förra forum, men eftersom dess dagar är räknade lägger jag här ut länken till samma inlägg i detta forum. Alla inlägg i det gamla forumet som gällde fram till 14 januari är kopierade över till detta forum och alla inlägg kan sökas via sökfunktionen. Jag sökte på Stenbäcksdagarna.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... cksdagarna

Så snart Google och de andra vanliga sökmotorerna får träffar på samtliga inlägg i detta forum stängs det gamla ned helt och försvinner från nätet.

Betr flygmuseer i Skåne, så fanns det rykte i våras om att något flygmuseum också var på gång i Tomelilla. Någon som vet mer?

/Sven-Erik
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Sven-Erik Jönsson skrev: Betr flygmuseer i Skåne, så fanns det rykte i våras om att något flygmuseum också var på gång i Tomelilla. Någon som vet mer?
Spot on ol' chap! Precis vad frågeställningen som jag inledde denna tråd med syftar på :-)

http://www.veteranflyggruppen.se/s4-2.htm ...en annan "pusselbit".
Senast redigerad av Fredric Lagerquist den 09 feb 2009, 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Och Österlens Flygmuseum är http://www.autoseum.se/, som redan länkats till ovan och det som jag samtidigt hört rykte om och som skulle ligga i Tomelilla var ett helt annat. Om det blivit något av det i Tomelilla vet jag inte. Söker man på nätet finner man Nostalgi Café the 50'si trakten av Tomelilla, men jag kan inte finna att de har något flygrelaterat och tror inte att det har något med ryktet att göra.
/Sven-Erik
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Österlens Flygmuseum

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Det är tänkt att Österlens flygmuseum ska öppna under 2009. Bakom projektet står Lars Durehed, han hörde av sig till mig ganska omgående efter min första posting här igår. Även om han bor i Tomelilla så är det inte där som anläggningen ligger - det är i en gammal maskinstation nära Östra Vemmerlöv, alltså närmare Simrishamn, som ToJ också innan nämnde...

Tyngdpunkt vad det gäller utställda objekt är tänkt att ligga på Saab 35 Draken...i dess olika versioner. Men även annat...


Jag hoppas att Lars Durehed hänger på med mer info i denna tråd.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"