29547 J 29B/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

29547 J 29B/F

Inlägg av Leif Fredin »

29547
(J 29B)
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.547

Levererat till F 3 1954-06-10

Till Saab 1954-06-10. Ombyggnad till 29F.

Godkänt 1954-06-17

SAABL; F-mod, klar 1955-03-29

Överlämnat till F 3
Märkning 3-vit C (1955-04-20)

Haveri 1956-09-20. Märkning 3-röd C
Gångtid totalt 171,7 tim
Motor typ RM2B nr 5762
Gångtid totalt 67,2 tim, därav som RM2B 5,9 tim
Ebk-21 nr 135, 20 tändningar.
Ff löjtnant Jonsson (FFSU) oskadad

Bild

Ur Utredningsrapport

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc
Motorstörning – pendlande varvtal – understigning med Ebk på 4000 m höjd. Nödlandning F 3, motorstopp i motorvarvet, nödmanövrering av landställ, klaffar och luftbromsar.
Höger landställ gick ej ut i låst läge.

Skadornas omfattning
Bakre insprutningspumpen skuren och dess medbringare av. Vingen och urluftningsmusslan samt höger luftbroms och landställslucka skadade.
Beräknad reparationskostnad kr 140.000:- (varav 130.000:- för ny vinge)

Teknisk utredning ang haveri den 20.9.1956 med fpl 29547.

Reglageinställningar och andra iakttagelser i kabinen:
Nödhandtag för landställ och hjulbromsar utdraget och uppvridet, röda lamporna för ”ställ ej låst” lyste.
Nödkranar för vingklaffar och luftbromsar var öppnade.
Klaffreglage helt nedfällt.
Luftbromsarna utfällda.
Vingtankar tillslagna.
Bränsleur övre tank tillslagen, 1160 lit i övre tank.
Spärrventil på ”från”.
Nödluftmanometern visar 94 kp/cm².

Skador uppkomna vid landningen orsakade av att höger landställsben ej gick ut helt vid nödutfällningen.
Båda vingspetsarna brutna.
Båda skevrodren brutna.
Nitraden som håller underpanelen till bakre vingbalken sprängd från vingspetsen och in till i höjd med skevrodrets innerkant på båda vingarna.
Höger vinge veckad i höjd med skevrodrets innerkant.
Höger landställsluckas främre nedre hörn utbockat.
Höger luftbroms underdel uppstukad.
Urluftningsmusslan hoptryckt.
Noshjulets bakre stänkskärm uppstukad och delvis lossliten.
Vid kontrollkörning med enpumpsprov konstaterades fel på bakre insprutningspumpen.
Främre pump nr 3130 gångtid 141,6 tim.
Bakre pump nr 3871 gångtid 77,0 tim.
Vid demontering konstaterades brott på medbringaren till bakre pumpen.
Vid CVA konstaterades kraftig skärning i bakre pumpen. Främre pumpen u a.

Sammanfattning: Motorstörningen har berott på skärning i bakre pumpen och motorstoppet har med största sannolikhet inträffat då medbringaren brast.
Att höger landställsben icke gått ut före sättningen torde ha berott på sned anblåsning varvid luckan icke blåser upp och frigör landställsbenet.

Malmslätt den 3 oktober 1956
G. von Köhler
Fld 2.gr

Bild

Utlåtande och beslut
Ingen kan lastas för det inträffade.
Ärendet hänskjutes icke till åklagaren.
Kronan bör vidkännas kostnaden.
Frågan om avskrivning samt om fpl skall repareras underställes FF.

Gösta Adolfsson
Tjf fljch

Rune Hallander
haveriutredare

G. von Köhler
fljing

F 3 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-10-29, klar 1958-03-03
F 3 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1961-10-17, klar 1962-01-09
F 3 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1962-01-07, klar 1963-04-19
Installation för rb 24 1963/64
Kasserat 1967-05-31 med motor typ RM2B nr 5682, ebk typ 21 nr 341. Till övningsändamål.

Senast redigerad 2014-11-29
Peter Liander
Inlägg: 437
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Re: 29547 J 29B/F

Inlägg av Peter Liander »

Flygplanet var även märkt 3 - 15.
Skriv svar

Återgå till "J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan"