SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-TGB
Typ: Bölkow Phoebus A1/B1
c/n: 863
Tillverkad år 1969 som Bölkow Phoebus A1

Registrerad 1969-05-13 Västerås Flygklubb, Västerås.
1972-11- Typändring till Phoebus B1.
Haveri 1974-07-10 Eskilstuna, kollision i luften med SE-TIT, höger vinge av, ff räddade sig med fallskärm.
Avreg 1975-12-08 Totalhaveri.
SE-TGB monteras på Eskilstuna Ekeby våren 1972. Foto: Thorsten Fridlizius.
SE-TGB monteras på Eskilstuna Ekeby våren 1972. Foto: Thorsten Fridlizius.
SE-TGB på Eskilstuna Ekeby våren 1972. Foto: Thorsten Fridlizius.
SE-TGB på Eskilstuna Ekeby våren 1972. Foto: Thorsten Fridlizius.
SE-TGB ca 1973. Plats ej känd. Foto via Thorsten Fridlizius.
SE-TGB ca 1973. Plats ej känd. Foto via Thorsten Fridlizius.
Paul R Compton
Inlägg: 3972
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-TGB[2] Bölkow Phoebus A1>B1

Inlägg av Paul R Compton »

SE-TGB[2]/9>22 Bölkow Phoebus A1>B1
Fd (D-9131)?
Erstflug (FF) som en Bölkow Phoebus A1, Laupheim, V Tyskland 19681219 därmed YoM skall vara 1968.
Typändring Bölkow Phoebus A1 till B1 officiellt infört i registret 19721108.

Source: LFV Centralarkivet
Senast redigerad av Paul R Compton den 10 aug 2024, 12:55, redigerad totalt 1 gång.
Robert Danewid
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1

Inlägg av Robert Danewid »

Modifiering till B1 innebar att den fick infällbart landställ.
Paul R Compton
Inlägg: 3972
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

SE-TGB[2] Bölkow Phoebus A1>B1

Inlägg av Paul R Compton »

Tack Robert. Det var ett antal Phoebus exemplarer som konverterades till B1. Så vitt jag vet skickades de allra flesta sådana tillbaka till fabriken i V Tyskland där tillverkaren gjorde konverteringen. Samtidigt en svag påminnelse finns att någon klubb/ägare (Belgien/Nederländerna+) ville göra jobbet någon annanstans dvs hos en tredje part och godkändes inte. Frågan är, vet du om det var det bara tillverkaren som godkändes för att utföra konverteringen?
Robert Danewid
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43

Re: SE-TGB, Bölkow Phoebus A1/B1

Inlägg av Robert Danewid »

Så här brukade det stå:
"Installation must be accomplished by the manufacturer or by an approved repair shop authorized by the manufacturer"

Och idag ska det så klart följa EASAs alla, fruktansvärt byråkratiska och komplicerade, krav!
Skriv svar

Återgå till "SE-TAA -- SE-TZZ"