JULNÖTTERNA !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
JULNÖTTERNA !
Hade nästan väntat lite surr om det här på Forumet tidigare !
Visst är det väl fler än jag som grubblat över dom här ??
så det var med spänning som jag idag slet upp Tidningen för att se rätta svaren !!
att jag hade 3st mycket osäkra visste jag ! men blev ändå konfunderad !!
SU-22 och Albatross hade jag fel på ! helt klart !
Men J ! skall vara JU 52 enl tidningens facit ?????? det var den första jag sållade bort !! eftersom alla bilder jag hittat ,OCH en sprängbild-ritning visar att den har två rattar ! och inte den här fällbara en-ratts kolonnen som på bilden ???
Vad för typ av JU 52 hade bara en ratt ?
sedan L ... skall tydligen vara Supermarine S6B ? MEN den står på sience Museum i London !
jag hävdar bestämt att bilden är tagen på planet I "Solent Skye" i Southampton !! och det är en S6A !
En klar skillnad ! mellan A och B ! speciellt som det bara finns dessa 2 plan kvar av Supermarines Racerplan !
"F" räckte tydligen med att bara svara J35 , men vad är det för version ? ingen svensk hävdar jag ? är det en Finsk ??
Kan Red eller någon med större insikt än jag klargöra ?
lägger med mina svar här nedan ,om nu scanningen går att läsa ? verkar inte gå att kopiera in ett mail ?
[/img]
Provar lägga in en avfotografering ochså !
Visst är det väl fler än jag som grubblat över dom här ??
så det var med spänning som jag idag slet upp Tidningen för att se rätta svaren !!
att jag hade 3st mycket osäkra visste jag ! men blev ändå konfunderad !!
SU-22 och Albatross hade jag fel på ! helt klart !
Men J ! skall vara JU 52 enl tidningens facit ?????? det var den första jag sållade bort !! eftersom alla bilder jag hittat ,OCH en sprängbild-ritning visar att den har två rattar ! och inte den här fällbara en-ratts kolonnen som på bilden ???
Vad för typ av JU 52 hade bara en ratt ?
sedan L ... skall tydligen vara Supermarine S6B ? MEN den står på sience Museum i London !
jag hävdar bestämt att bilden är tagen på planet I "Solent Skye" i Southampton !! och det är en S6A !
En klar skillnad ! mellan A och B ! speciellt som det bara finns dessa 2 plan kvar av Supermarines Racerplan !
"F" räckte tydligen med att bara svara J35 , men vad är det för version ? ingen svensk hävdar jag ? är det en Finsk ??
Kan Red eller någon med större insikt än jag klargöra ?
lägger med mina svar här nedan ,om nu scanningen går att läsa ? verkar inte gå att kopiera in ett mail ?
[/img]
Provar lägga in en avfotografering ochså !
Senast redigerad av Klas Andersson den 12 feb 2009, 17:57, redigerad totalt 2 gånger.
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: JULNÖTTERNA !
Du har så rätt; det skall vara S6A och bilden är mycket riktigt tagen i Southampton. Vi har gett rätt för Supermarine S6, S6A och S6B. Ju 52/3m-varianten med svängbar ratt är den som i Sverige hette Södermanland och på slutet flögs av Albin Ahrenberg. Cockpiten är bevarad och finns i Arlanda Flygsamlingar där bilden är tagen. Draken är en finsk 35:a. Bilden är tagen på finska flygvapnets museum i Tikkakoski.
Många hade 14 rätt av de 16 och det är ett strålande resultat, tycker vi. Men det fanns alltså två som hade alla rätt och en som hade 15 rätt. De stora stötestenarna var Albatros resp Su-22. Albatros:en är den som står på Flygvapenmuseum. Su 22:an är fotograferad i samband med ett inspektionsbesök på en tjeckisk flygbas.
Om uppfattningen är att detta var en intressant jultävling, som stimulerat till bläddring i bokhyllans flygböcker, kanske vi fortsätter på det inslagna spåret även nästa jul. Kom gärna med synpunkter!
Många hade 14 rätt av de 16 och det är ett strålande resultat, tycker vi. Men det fanns alltså två som hade alla rätt och en som hade 15 rätt. De stora stötestenarna var Albatros resp Su-22. Albatros:en är den som står på Flygvapenmuseum. Su 22:an är fotograferad i samband med ett inspektionsbesök på en tjeckisk flygbas.
Om uppfattningen är att detta var en intressant jultävling, som stimulerat till bläddring i bokhyllans flygböcker, kanske vi fortsätter på det inslagna spåret även nästa jul. Kom gärna med synpunkter!
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: JULNÖTTERNA !
Här var det snabbt svar !!
Har jag fattat det rätt då att "Södermanland " var den enda ? Ju 52 som hade denna rattkonstruktion ?
eller var detta något som dom civila förkrigs planen hade ?
Jag antar att alla bevarade plan och bilderna på nätet är tagna i ex, Luftwaffeplan ?
Vilken J 28 B är det ?
Gärna mera liknande "Tävlingar" !
Har jag fattat det rätt då att "Södermanland " var den enda ? Ju 52 som hade denna rattkonstruktion ?
eller var detta något som dom civila förkrigs planen hade ?
Jag antar att alla bevarade plan och bilderna på nätet är tagna i ex, Luftwaffeplan ?
Vilken J 28 B är det ?
Gärna mera liknande "Tävlingar" !
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: JULNÖTTERNA !
Hej igen! Jag vet bara att Ju 52/3m hade två rattarrangemang. Det hela kommer kanske att framgå av den bok om Ju 52/3m som är under tillblivelse, författare Nils Mathisrud och Mats Averkvist. Jag skulle gissa att även vår eminente Lennart Andersson har svar. Beträffande J 28B är bilden tagen på det mycket trevliga flygmuseet på f d F 15 i Söderhamn. Flygplanet fanns tidigare, innan resatureingen på High Chaparall i Småland. Ett besök på F 15 Flygmuseum rekommenderas verkligen! Även bilden på J 21 cockpit är tagen där, och, om jag minns rätt, också bilden på 29:ans interiör.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: JULNÖTTERNA !
Hej Klas!
Det är roligt att någon äntligen tar upp något som har förekommit i SFT. Jag har varit förvånad över att SFF centralt inte bättre tagit chansen att samordna de sätt vi har att nå de människor som är intresserade av flyghistoria, alltså SFT respektive SFF hemsida/SFF forum. Har någon sett en "SFF-höjdare" någonsin yttra sig på forumet i någon aktuell brännande fråga? Och varför har jag själv låtit bli att på forumet ta upp något i senaste numret av SFT? Nå, jag är inte ensam i denna försummelse.
SFT når väl väl flygvapenfolk "och vederlikar" och besökare på flygdagar och andra liknande evenemang där flygintresserade samlas, men det finns ju så många fler här i landet som är intresserade. Seriöst intresserade, om än bara av enstaka händelser. Namnet Svensk Flyghistorisk Förening förpliktigar; föreningen måste göra sig känd inte bara för entusiasterna utan även i samhället i stort. Vara beredd att serva de som frågar, oberoende om de betalt medlemsavgift eller inte. Ingen mannamån inte. Det finns nog t o m dem som tror vi är "statliga" med vårt pampiga namn.
Men nu till själva julnötterna. Julnötter är en gammal tradition; MACH, Flygande Veteraners medlemsblad, Flight m fl är föredömen och jag själv har fuskat i ämnet i klubbtidningen en gång. Jag blev nu litet förlamad av mängden av lätt grötiga bilder i nr 6/08. Jag (en 70-åring) har nämligen ännu inte till vana att ta fram förstoringsglaset när jag läser tidningar. Så det fick vara men så kom en begäran om hjälp i ett mail från en flyghistorisk bekant som hyser förtroende för mina kunskaper (stackars man!) så jag gjorde ett försök.
Varför kompletterades inte tävlingen med publicering på webben? Orättvist, tja. SFF kanske skall tänka till litet om hur man bättre kan nyttja webben. Ge Sven-Erik mer resurser! Pengar och medhjälpare.
Här två instrumentbrädor från riktiga flygplan, alltså sådana som inte behöver någon konstgjord hjälp för att flyga. Enjoy!
Och ännu en, med motor visserligen men en liten sådan. Med hjälp av Bo Häggkvists (gamla) sajt:
Lars S
Det är roligt att någon äntligen tar upp något som har förekommit i SFT. Jag har varit förvånad över att SFF centralt inte bättre tagit chansen att samordna de sätt vi har att nå de människor som är intresserade av flyghistoria, alltså SFT respektive SFF hemsida/SFF forum. Har någon sett en "SFF-höjdare" någonsin yttra sig på forumet i någon aktuell brännande fråga? Och varför har jag själv låtit bli att på forumet ta upp något i senaste numret av SFT? Nå, jag är inte ensam i denna försummelse.
SFT når väl väl flygvapenfolk "och vederlikar" och besökare på flygdagar och andra liknande evenemang där flygintresserade samlas, men det finns ju så många fler här i landet som är intresserade. Seriöst intresserade, om än bara av enstaka händelser. Namnet Svensk Flyghistorisk Förening förpliktigar; föreningen måste göra sig känd inte bara för entusiasterna utan även i samhället i stort. Vara beredd att serva de som frågar, oberoende om de betalt medlemsavgift eller inte. Ingen mannamån inte. Det finns nog t o m dem som tror vi är "statliga" med vårt pampiga namn.
Men nu till själva julnötterna. Julnötter är en gammal tradition; MACH, Flygande Veteraners medlemsblad, Flight m fl är föredömen och jag själv har fuskat i ämnet i klubbtidningen en gång. Jag blev nu litet förlamad av mängden av lätt grötiga bilder i nr 6/08. Jag (en 70-åring) har nämligen ännu inte till vana att ta fram förstoringsglaset när jag läser tidningar. Så det fick vara men så kom en begäran om hjälp i ett mail från en flyghistorisk bekant som hyser förtroende för mina kunskaper (stackars man!) så jag gjorde ett försök.
Varför kompletterades inte tävlingen med publicering på webben? Orättvist, tja. SFF kanske skall tänka till litet om hur man bättre kan nyttja webben. Ge Sven-Erik mer resurser! Pengar och medhjälpare.
Här två instrumentbrädor från riktiga flygplan, alltså sådana som inte behöver någon konstgjord hjälp för att flyga. Enjoy!
Och ännu en, med motor visserligen men en liten sådan. Med hjälp av Bo Häggkvists (gamla) sajt:
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: JULNÖTTERNA !
Klas Andersson skrev: ....
Har jag fattat det rätt då att "Södermanland " var den enda ? Ju 52 som hade denna rattkonstruktion ?
eller var detta något som dom civila förkrigs planen hade ?
Jag antar att alla bevarade plan och bilderna på nätet är tagna i ex, Luftwaffeplan ?
...
!
Jag skulle gissa att ett så mycket tillverkat flygplan som Ju 52 som byggts för många olika kunder och utvecklats under "resans gång", finns med olika cockpit-varianter. Instrumenten och deras utveckling skall vi bara inte tala om!
Säkert lätt att hitta en bild av D-AQUI. Minns att cockpit var väldigt trång, och jag förstår vitsen med svängbar ratt.
Nå, under mitt googlande efter Ju-52-bilder fann jag en PPRuNe-tråd som handlar om cockpit-interiörer. Det är ju ett skoj ämne. Den som flugit Curtiss C-46 (no name) kommer att återse den.
http://www.pprune.org/aviation-history- ... ckpit.html.
Ett exempel därifrån: http://www.homepages.mcb.net/bones/04fs/MP/9320.jpg
Lars S
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: JULNÖTTERNA ! - Ju 52-rattar
Här litet kuriosa om Ju 52.
Jag har i min PC en reklambroschyr från Junkers om den första Ju 52, som ju var enmotorig (och bara gjordes i några få exemplar, 7 st eller så). Sehttp://larssundin.ownit.nu/Ju-52_page03.jpg
På http://larssundin.ownit.nu/Ju-52_page17.JPG kan man se rattarrangemanget, och man kan ju gissa att det var lätt att använda detta arrangemang med bara en ratt eller kanske en svängbar ratt. Antagligen hade Ju 52/3m från början detta arrangemang, alltså med en enda central kolonn (?, pelare) Notera den sparsamma instrumenteringen.
Den tyska Ju 52 som flyger idag och som är påmålad D-AQUI (fast den bär en annan registrering egentligen) verkar ha ett annat arrangemang, med två "kolonner" ner i durken. Se http://www.airliners.net/photo/Lufthans ... 1099757/M/
Lars S
Jag har i min PC en reklambroschyr från Junkers om den första Ju 52, som ju var enmotorig (och bara gjordes i några få exemplar, 7 st eller så). Sehttp://larssundin.ownit.nu/Ju-52_page03.jpg
På http://larssundin.ownit.nu/Ju-52_page17.JPG kan man se rattarrangemanget, och man kan ju gissa att det var lätt att använda detta arrangemang med bara en ratt eller kanske en svängbar ratt. Antagligen hade Ju 52/3m från början detta arrangemang, alltså med en enda central kolonn (?, pelare) Notera den sparsamma instrumenteringen.
Den tyska Ju 52 som flyger idag och som är påmålad D-AQUI (fast den bär en annan registrering egentligen) verkar ha ett annat arrangemang, med två "kolonner" ner i durken. Se http://www.airliners.net/photo/Lufthans ... 1099757/M/
Lars S