http://www.tradera.com/J29-FLYGANDE-TUN ... n_84328079
http://www.tradera.com/J32-DRAKEN-Akta- ... n_84328083
Intressanta foton
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Intressanta foton
Notera J 29F nr 2 i raden...
Re: Intressanta foton
29670 F10-gul R
This aircraft was delivered from the SAAB Military Aircraft Co. to the Swedish Airforce fighterstation, F 9 on April 1955 and in E-version. 1956 it was modified to F-version.
In March, 1957, the aircraft was transfered to the F 10- station and was in service there until March 1964, when it was transfered to another fighterstation.
((F3 och sen F20 ))
The last flight took place on July, 30. 1968 after 1195 total flying-hours.
1970, the aircraft was transfered to the Swedish Airforce museum in Malmslaett
J 29F, with serial nr. 29670 arrived once again to F 10-station, on May, 8. 1991 after it had been away for 27 years of wich 21 years in a hangar on the Swedish Airforce museum.
Var det väl du menade Fredric ?
Bengt
This aircraft was delivered from the SAAB Military Aircraft Co. to the Swedish Airforce fighterstation, F 9 on April 1955 and in E-version. 1956 it was modified to F-version.
In March, 1957, the aircraft was transfered to the F 10- station and was in service there until March 1964, when it was transfered to another fighterstation.
((F3 och sen F20 ))
The last flight took place on July, 30. 1968 after 1195 total flying-hours.
1970, the aircraft was transfered to the Swedish Airforce museum in Malmslaett
J 29F, with serial nr. 29670 arrived once again to F 10-station, on May, 8. 1991 after it had been away for 27 years of wich 21 years in a hangar on the Swedish Airforce museum.
Var det väl du menade Fredric ?
Bengt
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Intressanta foton
Hej!
Fina bilder!
Vilken flottiljs 29:or är det man ser på den andra bilden med 35:an i förgrunden? Var kan bilderna vara tagna och när?
35220 i förgrunden hade koderna F 16 - 220 och F 18 - 220 och godkändes 620502 enl. Drakenboken. Omålad och med tresiffrig kod var endast förekommande under några få år under början och mitten av 60-talet antar jag. Kanske kan man tidsbestämma bilden något med hjälp av detta.
Dessutom nämns att detta fpl hade FOA kamouflage samt tillhör nu FV-museum enl. samma bok. Finns inte detta fpl nu på High Chaparall?
Lite kul sammanträffande om det är så att det finns ett fpl på vardera bild som finns kvar än i dag.
Martin Hellberg, Backamo.
Fina bilder!
Vilken flottiljs 29:or är det man ser på den andra bilden med 35:an i förgrunden? Var kan bilderna vara tagna och när?
35220 i förgrunden hade koderna F 16 - 220 och F 18 - 220 och godkändes 620502 enl. Drakenboken. Omålad och med tresiffrig kod var endast förekommande under några få år under början och mitten av 60-talet antar jag. Kanske kan man tidsbestämma bilden något med hjälp av detta.
Dessutom nämns att detta fpl hade FOA kamouflage samt tillhör nu FV-museum enl. samma bok. Finns inte detta fpl nu på High Chaparall?
Lite kul sammanträffande om det är så att det finns ett fpl på vardera bild som finns kvar än i dag.
Martin Hellberg, Backamo.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Intressanta foton
F 10 Ängelholm, det är det ingen tvekan om. Tidpunkten borde vara 1962, kanske -63.Martin Hellberg skrev: Var kan bilderna vara tagna och när?