Fotofråga, ballonghangar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Fotofråga, ballonghangar

Inlägg av Lars Sundin »

Imponerande byggnader. Det finns en sådan bevarad i Boden.
https://www.avrosys.nu/aircraft/Ballong ... sboden.htm

Jag googlade försås och fann dessa ballongminnen men där verkar inga namn nämnas. Mer då om hur sådan flygning gick till och det är ju kul det också.

https://www.jonkopingsflyget.se/media/4 ... mellan.pdf
Användarens profilbild
Lennart A

Inlägg av Lennart A »

Verkligen intressant byggnad. Om lappen hör till bilden så bör det ju vara fem namn. En gissning: V....hanen (kanske ett finskt namn), Olle, Bergman, Klum och Julin/Falin.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Visst är det Jönköping. Bilderna kan vara tagna av Carl-Erik Sunesson. Han var involverad i ballongverksamheten vid A 6 och skrivit om detta i några skrifter: Två färder med kulballong, Fältballonger och Fyllning av kulballong med lysgas.

Bild
"Vintern 1931-32 byggdes en särskild Ballonghall på regementsområdet. En enda gång
kom hallen till användning för det ändamål som den egentligen byggdes för och det var
1932 när det var ballongövning på A6. Användningstiden begränsades till 14 dagar och
kostnaderna för att uppföra hallen omkring 130 000 kronor.

Därefter utnyttjades Ballonghallen endast vid revidering av ballonger. I den processen
flyttades ballongerna från ballongförrådet och fylldes med luft, kontrollerades för att sedan
”veckas om” innan de åter lades i förrådet.

Några uppgifter om Ballonghallens mått: Invändig längd 40,5 meter, fri bredd 16,8 m,
lägsta höjd 12 meter, högsta höjd 20 meter. Elström fanns men ingen belysning. Dörrarna,
som vägde några ton vilade på skenor och öppnades åt sidorna med motorkraft. Inne i
hallen fanns en stege så man kunde komma upp i taket och i höjd med fönsterrutorna
fanns det en halv meter bred ”brygga”.

Ballongepokens tid vid A6 blev kort, den magnifika hallen ”pensionerades”, fungerade som
ett välkänt landmärke för många artillerister och besökare på A6. Under lång tid användes
hallen som förråd, men revs sommaren 1973..."
Från https://filer.hembygd.se/gudmundsgillet ... hallen.pdf
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Fredric och Lars!
Jag fann också skriften för några dagar sedan och några av de foton som finns i den finns med i albumen jag skannat. Författaren till skriften, Carl Erik Suneson fanns med på några foton i albumet från ballongkursen 1930. Ballongepoken är ju en intressant historia, men jag är förvånad att man inte fann flygplan mer lämpliga för flygspaning / spaningsfoto tidigare. Ballongerna användes tydligen fram till 1936 då flygplan helt tagit över uppgiften.

Foton från de båda albumen finns i SFF Mediearkiv med bild nr 002-1261978 - 002-1262137.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Startinlägget i denna tråd har försvunnit för mig!
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Fotofråga, ballonghangar

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har av misstag igår kl 10.23 enligt forumets logg tagit bort första delen av det inlägg (startinlägg) som jag själv skapat tidigare. Skall försöka återskapa det här, men kanske jag missar något.

Jag har sista dagarna skannat foton från två album som ursprungligen tillhört någon som deltagit i ballongkurs på A 6, Smålands Artilleriregemente i Jönköping år 1930, 1931 och 1932 och som för många år sedan donerats till SFF från idag tyvärr okänd donator. Albumet från 1930 innehöll bildtexter till varje foto, men albumet från 1931 och 1932 saknade tyvärr helt noteringar om vad bilderna visade. I detta senare album fanns foton på en stor ballonghangar och min fråga var om denna hangar funnits på A 6 i Jönköping.
Dessutom skulle jag gärna vilja veta vilka personerna var som satt vid hangaren på ett foto.
002-1262118.jpg
Hangaren var verkligen stor
Hangaren var verkligen stor
Vilka är dessa män?
Vilka är dessa män?
Går det att indentifiera personerna på detta foto. I albumet fanns på denna sida där detta foto sitter en lös papperslapp med notering, sannolikt gjort långt senare med svårläst text, med namnen Olle, Bergman, Klum som jag kan tyda. Med på kursen fanns bl.a. löjtnanterna Olle Tillmark och Bergman och kapten Klum och det skulle kunna vara dessa tre av de fem som är på bilden, men vem är vem och vilka är de andra två?
papperslapp med notering som låg på samma sida i albumet.
papperslapp med notering som låg på samma sida i albumet.
Tacksam för all hjälp.

Tyvärr kan jag nu inte placera detta inlägg först i tråden.

Och tack för all hjälp hittills!
Hans Krensler

Inlägg av Hans Krensler »

Apropå de handskrivna namnen - det första namnet ser tyskt ut, förslag "Knochenhauer" - osäker på de sista två bokstäverna. Alltså det gammalmodiga namnet för "slaktare", men det fanns också de som faktiskt hette så...

Mina 2 Rappen.

Hans K
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Det fanns faktiskt en officer B Knochenhauer vid A 6.
https://digitaltmuseum.se/021016466620/ ... a-hotellet
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"