SE-DII
Typ: McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)
c/n: 49909/1625
Tillverkad år 1989
Registrerad 1989-09-20 McDonnell-Douglas Corp., Long Beach, USA
1989-10-05 Sigtrygg Leasing International Co. Ltd., Tokyo, Japan
Innehavare 1989-10-05 AB Aerotransport, Bromma/Stockholm.
Eo 1989-10-05 Scandinavian Airlines System "Askold Viking"
Innehavare 1997-01-23 SAS Sverige AB, Stockholm "Askold Viking"
Eo19 97-03-18 Modifierad till DC-9-82
1999-10-08 AS Sverige AB, Stockholm "Askold Viking"
Avreg 2004-06-15 Sålt till Island, reg TF-JXB, ferryflygning ex Oslo.
Registrerad 2009-12-16 SAS Struktur Göta KB, Stockholm.
Avreg 2010-03-05, såld till USA, reg N415NV
SE-DII, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10040
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: SE-DII, McDonnell-Douglas MD-82 (DC-9-82)
C/n 49909 date of manufacture 31 juli 1989
1989-08-30 SE-DII officiellt levererad till SAS
1989-09-02 ankom Arlanda på leveransflygning
1989-09-20 i trafik Arlanda/ARN-Köpenhamn/CPH
2004-04-12 sista flygning i trafik Bergen/BGO-Oslo/OSL som SK332
2004-05-24 ferry Oslo/OSL-Stavanger/SVG som SK9190 för målning i JetX färger
2004-06-04 ferry Stavanger/SVG-Oslo/OSL som SK9140 efter ommålning
2004-06-08 testflygning i Oslo/OSL som SK9198 före lease till JetX som TF-JXB, TT 31842 timmar , 25478 cycles
2007-12-10 registrerad LN-RMC på SAS Norge AS efter lease, TT 39028 timmar, 28874 cycles
2008-01-24 testflygning i Oslo/OSL som SK9178
2008-01-28 ferry Oslo/OSL-Köpenhamn/CPH som SK9178
2008-01-29 i trafik Köpenhamn/CPH-Birmingham/BHX som SK2533
2009-08-01 sista flygning i trafik som LN-RMC Malmö/MMX-Arlanda/ARN som SK108, TT 42233 timmar, 31452 cycles
2009-12-08 reg. LN-RMC avförd
2009-12-16 reg. SE-DII SAS Struktur Göta KB, Stockholm
2010-02-21 testflygning Arlanda/ARN som SK9198, TT 42234 timmar, 31453 cycles
2010-02-22 ägarbyte till SAS Sverige AB, Stockholm
2010-03-05 reg. SE-DII avförd
2010-03-05 reg. N415NV på Allegiant Air LLC
2010-03-06 ferry Arlanda/ARN-Keflavik/KEF - ? - Miami/MIA , senare konverterad till DC-9-83
2011-02-12 officellt ägarbyte till Sunrise Asset Management LLC
2018-11-26 sista flygning i Allegiant Air trafik Niagara Falls/IAG-Orlando/SFB som G42153
2018-11-27 ferry Orlando/SFB-Las Vegas/LAS som G49000
2018-11-30 ferry Las Vegas/LAS-Birmingham/BHM som G49410 , avställd
Sedd i Birmingham, AL (BHM) 2019-05-08 med reg. N415ZX påmålad, ej officiellt registrerad.
2019-09-10 officiellt ägarbyte till UMB Bank NA Trustee
2021-05-30 N415NV ferry Birmingham/BHM-Opa Locka/OPF
2021-07-08 reg. avförd som exporterad till Venezuela YV3521 för trafik hos Rutaca
2021-07-11 ferry Opa Locka/OPF-Punta Cana/PUJ-Caracas/CCS
2021-08 omregistrerad YV646T
Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1989-09-03
Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1989-10-22
1989-08-30 SE-DII officiellt levererad till SAS
1989-09-02 ankom Arlanda på leveransflygning
1989-09-20 i trafik Arlanda/ARN-Köpenhamn/CPH
2004-04-12 sista flygning i trafik Bergen/BGO-Oslo/OSL som SK332
2004-05-24 ferry Oslo/OSL-Stavanger/SVG som SK9190 för målning i JetX färger
2004-06-04 ferry Stavanger/SVG-Oslo/OSL som SK9140 efter ommålning
2004-06-08 testflygning i Oslo/OSL som SK9198 före lease till JetX som TF-JXB, TT 31842 timmar , 25478 cycles
2007-12-10 registrerad LN-RMC på SAS Norge AS efter lease, TT 39028 timmar, 28874 cycles
2008-01-24 testflygning i Oslo/OSL som SK9178
2008-01-28 ferry Oslo/OSL-Köpenhamn/CPH som SK9178
2008-01-29 i trafik Köpenhamn/CPH-Birmingham/BHX som SK2533
2009-08-01 sista flygning i trafik som LN-RMC Malmö/MMX-Arlanda/ARN som SK108, TT 42233 timmar, 31452 cycles
2009-12-08 reg. LN-RMC avförd
2009-12-16 reg. SE-DII SAS Struktur Göta KB, Stockholm
2010-02-21 testflygning Arlanda/ARN som SK9198, TT 42234 timmar, 31453 cycles
2010-02-22 ägarbyte till SAS Sverige AB, Stockholm
2010-03-05 reg. SE-DII avförd
2010-03-05 reg. N415NV på Allegiant Air LLC
2010-03-06 ferry Arlanda/ARN-Keflavik/KEF - ? - Miami/MIA , senare konverterad till DC-9-83
2011-02-12 officellt ägarbyte till Sunrise Asset Management LLC
2018-11-26 sista flygning i Allegiant Air trafik Niagara Falls/IAG-Orlando/SFB som G42153
2018-11-27 ferry Orlando/SFB-Las Vegas/LAS som G49000
2018-11-30 ferry Las Vegas/LAS-Birmingham/BHM som G49410 , avställd
Sedd i Birmingham, AL (BHM) 2019-05-08 med reg. N415ZX påmålad, ej officiellt registrerad.
2019-09-10 officiellt ägarbyte till UMB Bank NA Trustee
2021-05-30 N415NV ferry Birmingham/BHM-Opa Locka/OPF
2021-07-08 reg. avförd som exporterad till Venezuela YV3521 för trafik hos Rutaca
2021-07-11 ferry Opa Locka/OPF-Punta Cana/PUJ-Caracas/CCS
2021-08 omregistrerad YV646T
Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1989-09-03
Foto: Tommy Lakmaker Arlanda/ARN 1989-10-22
-
- Inlägg: 4469
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-DII[1]+[2] McDonnell Douglas DC-9-81>DC-9-82
Här krävs ett förtydligande. AB Aerotransport, Bromma var registrerat som innehavare redan vid inregistrering 19890920.
Typändring DC-9-81 till DC-9-82 infördes officiellt i registret först 19970617.
Source credit: LFV Centralarkivet
Typändring DC-9-81 till DC-9-82 infördes officiellt i registret först 19970617.
Source credit: LFV Centralarkivet